جمعه 1 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفارت ایران در برزیل: اتهام تخلف جنسی حاصل 'تفاوت فرهنگی است'

بی بی سی: سفارت ایران در برزیل گزارش های مربوط به تخلف جنسی یک دیپلمات عضو این سفارتخانه را ناشی از "تفاوت های فرهنگی" دانسته و نادرست خوانده است.

در پی انتشار گزارش هایی حاکی از اینکه حکمت الله قربانی، عضو سفارت ایران در برازیلیا، پایتخت برزیل، چند دختر نوجوان را در یک استخر شنا مورد تعدی جنسی قرار داده است، سفارت جمهوری اسلامی در برزیل اطلاعیه ای را منتشر کرده و گفته است که اتهام تعدی جنسی علیه این فرد نادرست بوده و "حاصل سوء تفاهم ناشی از تفاوت در رفتارهای فرهنگی بوده است."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت ایران در این اطلاعیه، پوشش رسانه ای خبر تعدی جنسی آقای قربانی را محکوم کرده و گفته است که نشریات "عموما نسبت به موضوعات مربوط به کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران موضعی تبعیض آمیز اتخاذ می کنند."

تیتر خبر روزنامه برزیلی:
IRIdipBRarrest1.jpg

براساس گزارش های خبری، سفارت ایران تایید کرده است که حکمت الله قربانی کارمند ارشد این سفارتخانه است و دو سال پیش به ماموریت در برازیلیا اعزام شد.

روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه برزیل در واکنش به رفتار دیپلمات ایرانی در استخر شنا در برزیلیا، گفت که مقامات دولتی "این موضوع را در دست ارزیابی دارند و پس از تکمیل بررسی ها، در مورد واکنش مناسب تصمیم گیری خواهند کرد."

وی افزود که سفارت جمهوری اسلامی در برزیل از نتیجه این روند مطلع خواهد شد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه برزیل، این وزارتخانه گزارش پلیس در مورد ماجرای تخلف جنسی دیپلمات ایرانی را همراه با اظهارات رسمی مادر یکی از دخترانی که هدف تعدی جنسی این فرد قرار گرفته دریافت کرده است.
رهبران ایران و رئیس جمهوری سابق برزیل

دولت سابق برزیل در نقش واسطه بین کشورهای توسعه نیافته و پیشرفته روابط نزدیکی با ایران داشت

روز گذشته، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش های مربوط به "آزار جنسی" دختران نوجوان توسط یک عضو هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی در برزیل را تکذیب کرد و گفت که بررسی های انجام شده نشان می دهد که گزارش رسانه ها در این مورد نادرست بوده است.

IRIdipBRarrest2.jpg

آقای مهمانپرست در اثبات نادرست بودن گزارش رسانه ها گفت که اتهامات مطرح شده "مغایر با سوابق این عضو سفارت ایران در برزیل است."

با وجود تکذیبیه وزارت خارجه و سفارت ایران در برازیلیا، به نظر می رسد که مقامات وزارت خارجه برزیل همچنان خواستار توضیحات بیشتری بوده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتهام جنسی

روز چهارشنبه این هفته، برخی رسانه های غربی به نقل از منابع خبری در برزیل، گزارش کردند که حکمت الله قربانی، پنجاه ساله که از او با عنوان یکی از کارمندان ارشد سفارت ایران در برزیل نام برده شد، به دلیل تعدی جنسی به چند دختر نوجوان بازداشت و سپس آزاد شده است.

این ماجرا روز شنبه گذشته در استخر شنای مختلط یک باشگاه خصوصی در برازیلیا روی داد و به گفته شاهدان عینی، آقای قربانی با تظاهر به شنای زیر آبی، "اندام شخصی" چهار دختر نوجوان نه تا پانزده سال " را "لمس کرد."

ظاهرا این باشگاه مخصوص استفاده خانواده هایی است که مایل هستند در امنیت از تسهیلاتی مانند استخر مختلط آن استفاده کنند.
لولا و روسف

برای رهبری جدید برزیل وضعیت حقوق بشر در ایران مهم بوده است

در حالیکه استخرهای مختلط در جمهوری اسلامی ممنوع است و برای شنا در سواحل دریا نیز بخش زنانه و مردانه تعیین می شود، مشخص نیست که آیا سفارت ایران از مراجعه کارمند خود به یک استخر شنای مختلط آگاهی داشته و آن را تایید کرده بود یا نه.

براساس گزارش رسانه های خبری، یکی از دخترانی که "هدف تعدی جنسی" آقای قربانی قرار گرفته بود، ماجرا را به مسئول استخر اطلاع داد و این موضوع به بروز جنجال در محل منجر شد.

گفته شده است که والدین تعدادی از کودکان و حاضران در باشگاه به منظور ضرب و شتم آقای قربانی، به سوی او حمله کردند اما ماموران پلیس حاضر در محل، مانع از اقدام آنان شدند.

به گفته یک منبع پلیس، دیپلمات ایرانی سپس توسط ماموران بازداشت و به پاسگاه پلیس منتقل شد اما به دلیل برخورداری از مصونیت سیاسی، پلیس او را پس از کوتاه مدتی آزاد کرد.

براساس قوانین کیفری برزیل، سوء استفاده جنسی از نوجونان زیر سن قانونی جرم محسوب می شود و برای آن مجازات هشت تا پانزده سال زندان پیش بینی شده است.

ظاهرا والدین دخترانی که هدف دست درازی آقای قربانی قرار گرفته بودند، اقدام پلیس در آزادی وی را مورد اعتراض قرار دادند و دست کم برخی از آنان، خواستار پیگیری موضوع توسط وزارت خارجه برزیل شدند و در ملاقات با یکی از مقامات وزارت خانه، موضوع را برای او شرح دادند.

اتهام تخلف جنسی علیه کارمند سفارت ایران در برزیل در حالی مطرح می شود که روابط دو کشور طی چند سال اخیر تحولات قابل توجهی داشته است.

ایناسیو لولا دو سیلوا، رئیس جمهوری سابق برزیل، در تقبل نقش میانجی و واسطه بین کشورهای توسعه نیافته و پیشرفته، روابط نزدیکی را با دولت جمهوری اسلامی برقرار کرد و در سال 2010، همراه با نخست وزیر ترکیه، به تلاش نافرجامی برای حل بحران هسته ای ایران دست زد.

با اینهمه، جنبه هایی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، به خصوص در زمینه حقوق بشر، باعث انتقاد از سیاست دوستی برزیل با ایران شد و از جمله، موضعگیری دیلما روسف، رئیس جمهوری جدید برزیل در مخالفت با اجرای حکم سنگسار یک زن ایرانی از گرمی روابط دو کشور کاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016