چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با تأخير چينی‌ها، پيمانکاران ايرانی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام آمادگی کردند

خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) ـ بعد از تاخير ۳۲ ماه چينی‌ها در توسعه فاز ۱۱ ميدان گازی پارس جنوبی، پيمانکاران ايرانی برای توسعه اين فاز اعلام آمادگی کردند.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، طرح‌ توسعه‌ فاز۱۱ ميدان گازی پارس جنوبی و ساخت کارخانه ال.‌ان.جی آن در سال ۲۰۰۴ به‌ صورت‌ قرارداد بيع‌ متقابل به‌ مشارکت‌ شرکت‌های‌ توتال‌ و پتروناس‌ واگذار شده بود که پس از تعلل اين دو شرکت برای آغاز طرح، توسعه طر به يک شرکت چينی واگذار شد.

نيمه خرداد ۱۳۸۸ توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به شرکت چينی سی.ان.پی.سی (CNPC) سپرده شد تا طبق قرارداد اين شرکت پس از ۵۲ (مهرماه ۱۳۹۲) اين فاز را به توليد برساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين شرکت سی.ان.پی.سی چين بايد حدود پنج ميليارد دلار در توسعه بخش بالادستی فاز ۱۱ پارس جنوبی سرمايه گذاری می‌کرد. البته حجم نهايی سرمايه گذاری شرکت چينی در توسعه اين فاز بر اساس قراردادهای جديد بيع متقابل پس از برگزاری مناقصه‌ها مشخص خواهد شد.

همچنين شرکت سی.ان.پی.سی موظف است کليه منابع مالی و سرمايه‌ای مورد نياز برای اجرای اين پروژه را تامين کند.

بر اساس يکی از بندهای اين قرارداد، مسوولان شرکت ملی نفت ايران با شرکت سی.ان.پی.سی به توافق رسيده‌اند که در صورت اظهار تمايل شرکت‌های توتال فرانسه و پتروناس مالزی، اين دو شرکت نيز بتوانند سهمی از توسعه اين فاز پارس جنوبی را در اينده در اختيار داشته باشند.

به گزارش ايسنا، کمتر از يک سال و نيم تا پايان قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باقی مانده اما شرکت چينی کمترين پيشرفتی در اين زمينه نداشته است.

در اين مورد موسی سوری ـ مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس ـ با اشاره به اين که فاز ۱۱ پارس جنوبی در مرز قرار گرفته است و اهميت زيادی دارد، گفت: به همين دليل منافع ملی ايران ايجاب می‌کند که توسعه اين فاز سرعت يابد.

او با بيان اين که علی رغم تاکيدات و فشارهای اعمال شده بر پيمانکار چينی پيشرفت پروژه طبق برنامه نبود، اعلام کرد: وزير نفت در ابتدا به چينی‌ها فرصت دادند و مذاکراتی در ايران و چين در همين زمنه صورت گرفت.

وی تصريح کرد: با وجود تمام فرصت‌هايی که به شرکت چينی داده شده بود، امسال به اين شرکت اولتيماتوم ۳۰ روزه داده شد که کار را به صورت جدی شروع و به خريد تجهيزات اقدام کند.

سوری با تاکيد بر اين که منتظر چينی‌ها نمی‌مانيم، از آمادگی شرکت‌های ايرانی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در صورت تعلل چينی‌ها خبر داد.

به گزارش ايسنا، طرح‌ توسعه‌ فاز ۱۱ ميدان گازی پارس جنوبی به‌ منظور تأمين‌ گاز ترش‌ مورد نياز واحد ال.ان.جی پارس و استحصال ميعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد.

توليد روزانه روزانه دو ميليارد فوت مکعب گاز و ۷۰ هزار بشکه‌ ميعانات‌ گازی‌ سنگين‌ از اين فاز پيش‌بينی می‌شود که گاز ترش‌ استحصالی‌ آن به عنوان‌ خوراک‌ واحدهای‌ ال.ان.جی به‌ ميزان‌ ۱۹۰۰ ميليون‌ فوت‌ مکعب‌ در روز به ال.ان.جی پارس ارسال خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016