یکشنبه 10 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ورود احمدی نژاد به ماجرای سيل در مترو


خبرآنلاين ـ شهری - يک روز پس از بازگشايی بخش آب گرفته خط ۴ متروی تهران، رييس جمهور از دو تن از اعضای هيات دولت و يک عضو شورای شهر تهران خواست دليل ورود آب به مترو را بررسی کنند.


اميد کريمی: محمود احمدی نژاد در نامه ای از نيکزاد وزير راه و شهرسازی، شکيب عضو شورای شهر تهران و محرابيان دستيار ويژه خود خواست تا ضمن بررسی دقيق علل ورود حجم عظيم آب به مترو، ميزان خسارات وارده و راههای جلوگيری از حوادث مشابه را به مردم و رييس جمهور اعلام کنند..
در متن اين نامه آمده است؛



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"جناب آقای مهندس نيکزاد وزير محترم راه و شهرسازی

جناب آقای دکتر شکيب عضو محترم شورای شهر تهران

جناب آقای مهندس محرابيان دستيار ويژه رييس‌جمهور

سلام عليکم

ورود حجم عظيمی آب به کارگاه ساخت ايستگاه و سپس تونل‌های فعال مترو، علاوه بر به خطر انداختن سلامت جمع کثيری از هموطنان عزيز و ايجاد نگرانی شديد در مردم، موجب ايراد خسارات سنگين به امکانات عمومی گرديد.

ضروری است به اتفاق نسبت به بررسی دقيق و علمی چگونگی و علت و عوامل بروز اين واقعه و ميزان خسارات وارده و ارائه راههای جلوگيری از تکرار حوادث مشابه اقدام و نتايج حاصل را به مردم عزيز و اينجانب اعلام نماييد."

دستور رييس جمهور برای اين سه نفر برای بررسی موضوع درحالی مطرح می شود که در زمان بحران چالش کلامی و رسانه ای دولت و شهرداری دوباره بالا گرفت؛ استانداری تهران مسوولان مترو را مقصر در اين حادثه معرفی کرد و البته شهرداری هم بی سابقه بودن بارندگی و لای روبی نشدن رودخانه های برون شهری را دليل ورود آب به کارگاه مترو و در ادامه آبگرفتگی سه ايستگاه مترو عنوان کرد.

همه به دنبال مقصر

شهرداری تهران درحالی گفته که اين بارندگی بی سابقه بوده که سازمان هواشناسی مدعی است به شهرداری تهران هشدار بوجود آمدن سيل را داده است. عبدالرضا اميدوار شهری، مدير کل پيش بينی و هشدار سريع سازمان هواشناسی گفته: "در خصوص سيل تهران سازمان هواشناسی ۳ اطلاعيه که در آن به صورت مشخص تهران ذکر شده بود و همچنين ۲ اخطاريه در اين خصوص در پورتال سازمان گذاشته بود. همچنين به طور ويژه دو نامه برای شهرداری ارسال کرده ايم."

مديران شهرداری تهران در دو هفته گذشته تلاش بسياری کردند پاسخ دولتی ها را بدهند. ديروز محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم بازگشايی سه ايستگاه آيگرفته مترو گفت: "علل وقوع حادثه را بايد از دامنه البرز رسيدگی کرد که با يک بارندگی سيل به راه می افتد. براساس قوانين و مقررات مجموعه مسير سيلاب ها ، مسير رودخانه ها و مديريت آن بر عهده چه کسی است ، موضوعاتی است که قانون آن را با شفافيت روشن کرده و اينکه چه کسی بايد حريم آنها را رعايت کند کاملا مشخص است اما در مجموع پی بردن به علل وقوع اين حادثه نياز به کار کارشناسی دارد و موضوعی مديريتی و تجربی است نه سياسی."

مديران سياسی عامل ورود آب به مترو!

پيش از اين وزير کشور در ابلاغی به استاندار تهران خواستار تشکيل تيمی مرکب از کارشناسان مجرب برای بررسی علل وقوع حادثه جاری شدن سيل در متروی تهران و ارزيابی دقيق خسارات وارده شده بود.

همچنين معاون عمرانی استانداری تهران از شکايت استانداری از مترو به خاطر سوء مديريت و حيف و ميل کردن بيت‌المال خبر داده بود. محمدرضا محمودی گفت: "شهرداری تهران با توجه به سهل انگاری خود در مديريت شهری و در انتصاب های سياسی مديران خود از جمله در حوزه خدمات شهری (معاون سابق خدمات شهری) ،‌ حق ندارد از بودجه ای که از سر سفره مردم برداشت می شود، اين خسارات ها را جبران کند. "

حمزه شکيب، عضو شورای شهر تهران و يکی سه نفری که رييس جمهور خواسته تا جريان سيل در مترو را بررسی کنند، پيش از اين از عملکرد شهرداری تهران در مديريت بحران سيل تقدير کرده بود. هرچند او بيش از بقيه اعضای شورای شهر دلايل ورود آب به مترو را بيان کرد.

البته شکيب يکی از منتقدان شهرداری است؛ او ۲۰ روز پيش گفت که در سال ۹۰ از ۲۲ کيلومتر مترو تنها ۳ کيلومتر به بهره برداری رسيده است: "بر اساس طرح جامع حمل و نقل عمومی بايد سالانه ۲۲ کيلومتر به خطوط مترو افزوده شود اما در ۳ سال گذشته متوسط اين افزايش ۱۰ تا ۱۲ کيلومتر بوده و در سال ۹۰ تنها ۳ کيلومتر به بهره‌برداری رسيده است."

با اين حال اکنون نيمه غربی خط ۴ مترو کژدار و مريز به چرخه حمل و نقل عمومی شهر بازگشته است؛ هرچند به گفته مديران شهری، ۲۱ ميليارد تومان خسارت ديده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016