سه شنبه 12 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه مشترک چندين گروه، سازمان و شخصيت سياسی چپ به مناسبت روز جهانی کارگر

گرامی باد اول ماه مه روز جهانی کارگر

يازده ارديبهشت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، تجسم همبستگی و اتحاد بين المللی طبقه کارگر عليه بهره کشی و بی عدالتی نظام سرمايه داری است .نظامی که در گريز از بحرانی که خود زاينده آن است، تجاوز گستاخانه به سطح معيشت کارگران و بازپس گيری دستاوردهای دهه ها مبارزه کارگران و زحمتکشان را به شکلی خشونت بار پيش می برد و اکنون همه جا نيز با مقاومت کارگران و زحمتکشان روبرو شده است. جنبش خشم وتسخير ۹۹ درصدی های جوانان تا تجمعات بزرگ توده ای و کارگری در پايتخت های اروپايی نمونه هايی از اين مقاومت است.

برای طبقه کارگر ايران نيز روز جهانی کارگر روز فرياد خشم و اعتراض عليه رژيم سرمايه داری مذهبی و محروميت های فاجعه باری است که زندگی آنان را با فقر مضاعف و چشم انداز تباهی های بيشتر انباشته است: برچيدن يارانه ها و ربودن آخرين لقمه های نان از سفره های کارگران و زحمتکشان، تحميل رژيم گرسنگی به خانوارهای کارگری از طريق نپرداختن دستمزدها برای ماههای طولانی، خودداری از تعيين حداقل دستمزد مناسب با نرخ تورم وهزينه متوسط يک خانوار، اخراج های وسيع از کار و سرکوب وحشيانه اعتراضات برحق کارگران، دستگيری و زندانی کردن فعالان کارگری به بهانه های گوناگون ، نابودی حداقل امنيت شغلی از طريق گسترش شرکت های غارتگر پيمانی و قراردادهای موقت سفيد امضا و رشد فزاينده حوادث کار و تبديل مراکز کار به قتلگاه کارگران، با ورشکستگی رو به گسترش واحدهای توليدی وخدماتی در اثر تشديد تحريم های مرگبار اقتصادی، سقوط ارزش پول کشور (ريال) و تورم ناشی از آن و خطر جنگ و تجاوز امپرياليستی به ايران درهم آميخته و شرايط زندگی ميليونها کارگر و زحمتکش را به جهنمی تحمل ناپذير تبديل کرده است. اعتراضات کارگری يک سال اخير اما نشان داده است که طبقه کارگر ايران در برابر اين همه ظلم و بی عدالتی سکوت نکرده و تسليم نشده است. ما در راستای گسترش همبستگی و اتحاد کارگری عليه رژيم سرمايه داری مذهبی حاکم، عليه تحريم و جنگ طلبی، برای گسترش مبارزات کارگری، بر اجرای مطالبات اساسی زير تاکيد داريم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک: پيکار همبسته کارگری عليه تجاوزات روزمره دولت و سرمايه داران اصلی ترين اهرم طبقه کارگر در مبارزه برای مطالبات پايه ای آن و شکل دادن به آرايش سراسری کار در برابر سرمايه است. ايجاد تشکل های مستقل کارگری، برپايی تجمع، تحصن و اعتصاب حق بديهی و خدشه ناپذير کارگران است و بايد بی قيد و شرط تامين شود.

دو: عدم پرداخت دستمزد کارگران، مشارکت آگاهانه در سرقت دسترنج نيروی کار کشور است. حقوق معوقه کليه کارگران بايد بدون هيچ بهانه ای پرداخت و خسارات ناشی از تاخير آن جبران گردد.

سه: در نظام سرمايه داری، حداقل دستمزد حاصل واقعی ارزش کار کارگر نيست، هزينه بازتوليد بخشی از نيروی کار اوست. در شرايطی که رانت خواران حکومتی ميلياردها تومان از دارايی های مردم را اختلاس می کنند و اقليتی مفتخور از همه چيز برخوردار است، تعيين حداقل دستمزد زير خط فقر، توهين به منزلت انسانی و تهديد حق حيات کارگران است. دستمزد بايد منطبق با نرخ واقعی تورم وهزينه متوسط يک خانوار،از سوی نمايندگان واقعی خود کارگران تعيين شود.

چهار: شرکت های پيمان کاری بايد برچيده شده، قراردادهای موقت و سفيد امضا ممنوع گردد و امنيت شغلی کارگران از طريق انعقاد قراردادهای مستقيم و دسته جمعی تامين شود. بيکاران بايد تحت پوشش بيمه های بيکاری قرار گرفته و اخراج از کار متوقف شود.

پنج: حاکميت سرکوبگر با غارت ميلياردها دلار ثروت های نفتی و بالا آوردن بدهی های کلان، به جان بيمه های اجتماعی افتاده و به جای پرداخت بدهی ها و اجرای تعهدات خود در شرايطی که گرانی بيداد می کند و هزينه های کمرشکن درمان عامل رانده شدن به زير خط فقر است، راه تشديد محروميت کارگران از دسترسی به خدمات بيمه های تامين اجتماعی را در پيش گرفته است. برخورداری از بيمه های تامين اجتماعی حق عموم مردم و کارگران و زحمتکشان کشور است، نه ماشين سود اقليتی سوداگر و عرصه جولان مديريتی امتحان پس داده های جنايتکده کهريزک. سازمان تامين اجتماعی بايد در سراسر کشور از سوی نمايندگان واقعی تشکل های مستقل کارگری اداره شود.

شش: همه قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان بايد لغو گرديده، برابری دستمزد زنان و مردان برای کار مساوی تامين گردد. پيوند جنبش کارگری و جنبش زنان مستلزم مقابله با بهره کشی بيرحمانه از کار زنان به عنوان محروم ترين و بی حقوق ترين بخش مزدبگيران و سازماندهی توده زنان کارگر است.

هفت: کار کودکان بايد ممنوع شود و هر طرحی برای رسميت دادن به کار کودکان چه به نام "اصلاحيه قانون کار" و چه غير آن محکوم است. برخورداری کامل همه کودکان، صرف نظر از مليت، نژاد، مذهب، جنسيت و مهاجرت از امکانات رفاهی، آموزشی، بهداشتی و خدماتی بايد به عنوان يک الويت اساسی اجتماعی در همه عرصه ها به رسميت شناخته شود.

هشت: حاکميت فريادهای کارگران گرسنه معترضی را که ماههاست حقوق نگرفته اند با ضرب و شتم و برخورد امنيتی پاسخ می دهد، همچنين فعالين جنبش مليت های تحت ستم، جنبش زنان، جوانان و دانشجويان، فعالين جنبش کارگری را نيز تحت پيگرد و سرکوب دائم قرار داده و با برپايی چوبه های دار برای قربانيان آسيب های اجتماعی در ملاعام، ارعاب و وحشت پراکنی را به شيوه عادی حکومتگری تبديل کرده است. ما خواهان لغو مجازات اعدام، آزادی بی قيد و شرط کليه زندانيان سياسی و کارگران زندانی، و برچيده شدن بساط سرکوب و اختناق هستيم. ما ضمن حمايت از مبارزه جنبش های اعتراضی عليه رژيم سرمايه داری مذهبی حاکم، همه حاميان آزادی و عدالت اجتماعی را به همسويی گسترده مبارزاتی عليه اعدام، سرکوب و شکنجه فرامی خوانيم

نه: کارگران مهاجر بی حقوق ترين بخش نيروی کار را تشکيل می دهند که علاوه بر اشتغال به کارهای سخت و دستمزد ناچيز در معرض تعقيب و آزار و اخراج قرار می گيرند و ناتوانی حاکميت در تامين اشتغال به شيوه نژادپرستانه به آنان منتسب می شود. اخراج کارگران مهاجر بايد پايان يابد و مهاجرين و خانواده هايشان بايد از حقوق و مزايای ساير کارگران برخوردار باشند.

ده: در شرايطی که بار اصلی گسترش بحران اقتصادی در اثر برچيده شدن يارانه ها و تشديد تحريم های اقتصادی ايران، بر دوش کارگران و زحمتکشان سنگينی می کند، برخورد با فعالين و سازمان گران اعتراضات کارگری شدت يافته است. راه مقابله با اين تعرض رژيم ضد کارگری حاکم تشکيل کميته و نهادهای حمايت از اسرای جنبش کارگری در داخل،و گسترش اتحاد عمل ميان همه مدافعين جنبش کارگری در داخل و خارج، و جلب هر چه موثرترهمبستگی بين المللی با مبارزات کارگری است.

يازده: کارگران ايران نه تنها از حقوق کارگری که به عنوان اقليت های ملی از حقوق بديهی ملی خويش هم محرومند. جنبش کارگری متحد جنبش های ملی و خواهان رفع هر نوع ستم ملی و تبعيض از همه مليت های ايران است و از مبارزات مليت های ايران پشتيبانی می کند.

دوازه:تحريم اقتصادی پيش از نظام جمهوری اسلامی، زندگی اکثريت عظيم مردم و کارگران و زحمتکشان را نشانه گرفته و عملا مجازات توده ای قربانيان ديکتاتوری حاکم است. تهديد به تجاوز نظامی و فضای جنگی، بهانه گسترش سرکوب مبارزات حق طلبانه جنبش های مختلف اعتراضی را فراهم می کند. ما مخالفت قاطع خود را با ماجراجوئی ها هسته ای رژيم اسلامی از يک سو و با تحريم اقتصادی، تجاوز نظامی و هر نوع مداخله جويی و سلطه طلبی امپرياليستی از سوی ديگر، اعلام می داريم.

سيزده: مبارزات آزاديخواهانه در خاورميانه اوج می گيرد و جنبش های کارگری در تونس، مصر و ساير کشورهای عربی از پی بيداری دنيای عرب گسترش می يابند. ما همبستگی خود را با مبارزات کارگران ترکيه؛ نفتگران و تشکل های کارگری عراق و مبارزات کارگری در خاورميانه، مبارزات کارگری اوج يابنده در اروپا، جنبش خشم و تسخير و همه مبارزات ضدسرمايه داری درسراسر جهان اعلام می کنيم و در مبارزه برای دنيايی عاری از بهره کشی و ديکتاتوری در کنار اين مبارزان هستيم.

چهارده: اقدام مشترک در طرح مطالبات اساسی کارگران ايران به سنتی مثبت در جنبش کارگری ايران و به شکلی از همبستگی جبهه کار در برابر سرمايه تبديل شده است. ما از همکاری همه تشکل های کارگری داخل کشور در طرح مطالبات مشترک کارگران ايران و همگامی و همکاری مشترک برای دستيابی به آنها حمايت می کنيم

پانزده: کارگران ايران در مبارزه عليه ديکتاتوری حاکم تنها نيستند و نبايد تنها بمانند. ما خواهان جلب هر چه گسترده تر حمايت بين المللی از جنبش کارگری ايران توسط تشکل های مستقل و جنبش های کارگری و گسترش فعاليت ها و اقدامات موثر در اين مسير هستيم.

شانزده: ما خواهان پذيرش اول ماه مه به عنوان روز تعطيل رسمی و لغو هر گونه ممنوعيت و محدوديت دربرگزاری مراسم اين روز از سوی کارگران و زحمتکشان هستيم.

به باور ما طبقه کارگر ايران، که اکثريت عظيم توده کار و زحمت کشورمان را تشکيل ميدهد ، نيرويی است که بمدد تشکل وسازمانيابی صفوف خود ، ميتواند با سرنگونی فاشيسم مذهبی حاکم، تظام سرمايه داری را در نورديده و چشم اندازسوسياليستی رهايی وبرابری را در برابر مردم آزاده کشورمان قرار دهد . ما نيروهای طرفدار بديل سوسياليستی ، با تمام قوا از سازما نيابی کارگران ايران پشتيبانی کرده و تلاش ميکنيم با همه توش و توان و امکانات خود به انها ياری رسانيم.

زنده باد اول ماه مه، روز جهانی کارگر
هر چه گسترده تر باد همبستگی بين المللی کارگران
سرنگون باد جمهوری اسلامی ايران
زنده باد آزادی، زنده باد سوسياليسم

۲۹ آوريل ۲۰۱۲ برابر با ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱

اسامی احزاب ، سازمانها و نهادها ی سياسی

اتحاد چپ ايرانيان در خارج از کشور
www.ranjbaran.org حزب رنجبران ايران
www.rahekaregar.com کميته مرکزی سازمان کارگران انقلابی ايران ( راه کارگر)
www.rahekargar.net سازمان کارگران انقلابی ايران- راه کارگر ( هيت اجرايی )
www.spiran.com حزب سوسيال دمکرات ايران
کميته دفاع از مبارزات مردم ايران- بلژيک
کميته دفاع از زندانيان سياسی ايران – برلين
www.asj-iran.com سايت عليه ستم جنسيتی
www.radiobarabari.com راديو- تلويزيون برابری
کانون ايرانيان مدافع صلح ، آزادی و عدالت اجتماعی - ونکوور
اتئلاف ملی دمکراتيک ايرانيان در داخل کشور - امداد داخل کشور
کميته دفاع از آزادی و برابری در ايران – وين

سايت گزارشگران
www.gozareshgar.com


سايت دگرگونی
www.degarguny.com

www.balochunitedfront.org جنبش متحد بلوچستان – جمهوری خواهان
jonbashekhordad.wordpress.com/ سايت جنبش خرداد
اسامی افراد :
ابراهيم آوخ – آرش کمانگر- – آنا هيتا رحمانی - ايرج حيدری – اردشير مهرداد - احسان تيموری -احمد صبوری - اکبر ديلمی - اسفنديار منفرد زاده - اکرم پدارم نيا – وحيد يوسفی – الياس اسکی - اميد فرياد- ارژنگ بامشاد – ابوالحسن عظيمی –احمد نوين- احمد شکوهی –احمد راستی – امير جواهری لنگرودی –بيژن سعيد پور- بيژن جلالی - بيژن اسکندری- بهروز فراهانی – بهروز نظری - بهروز پيله ور – بينا داراب زند - بهروز سورن - بهرام صميمی - بهرنگ آبکناری – بابک عظيمی - باقر ابراهيم زاده – باقر مرتضوی - بهنام چنگانی- برزو فولاد وند –برهان عظيمی- بهزاد جواديان- پيروز زور چنگ – پروين رياحی - پريسا آزاديان –پتی محمد بلوچ- پرويز جواهری- پروانه حاجيلو – تقی روزبه- ترانه اميری – تهمينه بقايی- جمشيد برمکی- جمشيد صفا پور - جمشيد اميری – جليل احمدی - جلال نادری –جواد قدسی – جمال خوشروان - حسن حسام – حسن بياتلو -حسين دولت آبادی - حشمت محسنی – حميد جهانبخش –حسين قاضی – حميد پور قاسمی –حسين تقی پور –حسن آردين –حسن توسلی- حميد آذر – حميد روشن – ح رياحی - خسرو آهنگر – داريوش ارجمند –رسول شوکتی –رضا طاهری – رفعت رنجبران لنگرودی – رضا آبادی – رضا رئيس دانا – رضا سر افراز - رضا سپيد رودی- رضا چيت ساز- رحيم استخری – روبن مارکاريان – زوزف هيرکانيان- سيمين دبيری – سيمين روز گرد- سيمين احمدی - سيامک جهانبخش- سيامک قبادی – سيامک مويدزاده - سيما رياحی – سارا صالحی – سپيده صالحی - سام ويشکا- سيرانوش مردايان – سعيد زنده دل- ستاره شايان –سعيد آرمانی - سعيد رحيمی- سروژ قازاريان – سياوش ميرزايی – شهاب سيروان – شهاب برهان – شهاب شکوهی – صادق کمالی – صادق افروز – علی دماوندی – علی دروازه غاری –عباس مظاهری – علی پيچگاه – علی آتش – علی جزايری - علی جالينوسی –علی بلوچ – علی يوسفی - علی باغبانی –عليرضا رضائی - عليرضا کيا – عطار ملک – عصمت طالبی – عاطفه هرندی - عزت بينوه – عسگر شيرين بلاغی – شاهين نوروز- عيدی نعمتی – فرج آلياری - فريبا امير خيزی – فيروزه راد – فريدا سهرابيان – فرخ قهرمانی – فرهاد سيد لو- فرهاد مهدوی – فريد حمزوی – قادر محمدی - کاوه آهنگر – کاوه محمدی – کاوه دادقانی -کی تاش شمس - کاميار کريمی – لاله آذر - محمد هادی امينيان- محمد رضا باقری – محسن رضوانی – مرتضی کاويان – منو چهر راستا - محمود بدريان – محمود ولد بيگی - مجيد ميرزايی – مجيد داربيگی – محمد رضا شالگونی – م.ا. جزايری – م. حسين يحيايی - مريم امانی – مريم عظيمی –مريم اسکوئی –مريم محسنی - مريم زارع - مهين افتخاری - مونا اميری - مونی کاشف – مسعود پولاد –مرجان افتخاری – مهرداد اميری – مهرداد مهر پور محمدی – مهرداد کريمی - مازيار واحدی – منو چهر گنجی –مهدی خان بابا تهرانی - مانوئل اسماعيلی – محمد تجلی جو – محمد خسروی - محمود صفريان - مجتبی نظری – نسيم صداقت –نسرين احمدی – نوشين حاجيان سه پله - نسرين فرج اللهی –نگار محسنی – نسترن چيت ساز –نجف روحی -نصرالله قاضی- نادر فولادی – نويد مومن - نيکی ميرزائی – نينا پويان - وحيد يوسفی - هوشنگ حسن پور – هوشنگ علاسوندی- همايون روشنی - يونس پارسا بناب- ياسمين ميظر - يوسف آبخون – يوسف زرکار -


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016