چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پشت پرده اتهام ساختگی سعودی ها عليه ايران؛ تکذيب ادعا از سوی قاهره

خبرگزاری مهر - گروه بين الملل: سعوديها در ادامه سياستهای ضد ايرانی خود، اتهام بی اساس ديگری را در مصر مطرح کردند که با توجه به تنش در روابط قاهره و رياض، اين بار هم در رسيدن به مقاصد خود ناکام ماندند.

هنوز مدت زمان زيادی از جنجال سازی سعودی ها با طرح اتهام ساختگی طرح ترور "عادل الجبير" از سوی ايران، نگذشته بود که اين بار ادعايی ديگر از سوی "سامی جمال الدين" مشاور حقوقی سفارت عربستان در قاهره مطرح شد.

وی مدعی شد: دستگاههای امنيتی مصری يک گروه سه نفره ايرانی را که قصد ترور "احمد قطان" (سفير سعودی ها در مصر) داشتند، دستگير کرده اند.

جمال الدين ادعا کرد: مقامات مصری طرفهای ذيربط در وزارت امور خارجه مصر را در جريان اين توطئه قرار داده اند. طرف عربستانی خواهان مخفی ماندن موضوع شده است، ولی مسئولان دو کشور از جزئيات طرح آگاه هستند.

وی مدعی شد: اين توطئه از سه ماه قبل طراحی شده بود و شورای نظامی حاکم بر مصر از احمد قطان خواسته بود که اقدامات لازم را برای حفظ امنيت خود انجام دهد، اما وی با آن مخالفت کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمال الدين ادعا کرد : از زمان شروع حوادث اخير(تظاهرات در برابر سفارت عربستان در اعتراض به بازداشت احمد الجيزاوی) نگرانی درباره امکان بهره برداری خارجی از اين موضوع و حمله به اعضای تيم ديپلماتيک وجود داشت.

اين فرافکنی سعودی ها و طرح ادعاهای ساختگی عليه ايران در حالی مطرح می شود که جوانان مصری از بازداشت احمد الجيزاوی منتقد سياستهای آل سعود و طرفدار حقوق مصری های مقيم خارج به شدت خشمگين هستند.

آنها پس از بازداشت هموطنشان به اتهام واهی حمل مواد مخدر به مقابل سفارت عربستان در قاهره ريختند و شعارهای ضد ملک عبدالله سر دادند.

احمد قطان به خواسته های مردم مصر بی توجهی کرد از سوی ديگر سعودی ها که از ابتدای انقلاب مردمی در مصر تاب حذف همپيمان محکم خود يعنی حسنی مبارک را نداشتند در اقدامی سفارت خود را تعطيل کردند و سفير خود را به رياض فراخواندند حتی سعود الفيصل از ارسال جنازه الجيزاوی به مصر خبر داده بود.

حرف و حديثهای فراوانی درباره خروج سفير عربستان ازقاهره مطرح شد که ترس وی از دستگيری توسط تظاهرات کنندگان و شلاق خوردن از جمله آنها بود.

با توجه به فشاری که مردم مصر بر عربستان و سفارت اين کشور در قاهره وارد کردند به نظر می رسد که اتهام ساختگی طرح ترور تلاشی برای رهايی از اين مشکلات بوده است.

اين ادعاها در حالی مطرح شد که بر اساس گزارش اليوم السابع، يک منبع مسئول مصری بلافاصله اين ادعا را تکذيب کرد و آن را اساسا بی اساس دانست.

اما آمريکايی ها که در جنجال سازی مربوط به تلاش ايران برای ترور عادل الجبير سفير سعودی ها در آمريکا نقش موثری داشتند اين بار نيز از قافله عقب نماندند و "مارک تانر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا به آن واکنش نشان داد.

وی مدعی شد: ما تاکنون اطلاعی از اين موضوع نداريم، اما اگر درست باشد اين درست بودن ديدگاه ما درباره تلاش ايران برای بی ثبات کردن جهان را نشان می دهد و اين اقدامی مشابه آنچه در واشنگتن رخ داد است به طور حتم ما با مقامات مصری در اين باره رايزنی خواهيم کرد.

رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تکذيب اين ادعاها افزود: اين اخبار در راستای دسيسه ها با هدف ايجاد فتنه در جهان اسلام و به نفع رژيم صهيونيستی است.

به هر حال آنچه می توان گفت اين است که رژيم عربستان سعودی همگام با غربی ها حرکت می کند و به سياستهای فتنه افکنانه آنها کمک فراوانی می کند و اين ادعاهای بی اساس و جوسازی عليه جمهوری اسلامی ايران، در حقيقت تلاشی برای فرار از تبعات بيداری اسلامی است که البته موج آن به شبه جزيره نيز رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016