سه شنبه 19 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناتوانی حزب دموکراسی نوين در تشکيل دولت ائتلافی در يونان

دويچه وله ـ آنتونيس ساماراس، رئيس حزب پيروز در انتخابات پارلمانی در يونان اعلام کرد، حزب‌اش نتوانسته است ساير احزاب را برای تشکيل دولت ائتلافی متقاعد کند. قرار است دومين حزب برنده در انتخابات مامور تشکيل دولت شود.

آنتونيس ساماراس، رئيس حزب "دموکراسی نوين" يونان شامگاه دوشنبه (۷ مه / ۱۸ ارديبهشت) و تنها چند ساعت پس از پذيرش ماموريت تشکيل دولت در مصاحبه‌ای تلويزيونی اعلام کرد، حزب‌اش قادر به تشکيل دولت ائتلافی نيست. وی گفت: «ما تمام تلاش خود را برای تشکيل دولتی ائتلافی به کار بستيم، اما اين کار ممکن نبود.»

اظهارات رئيس حزب دموکراسی نوين در حالی مطرح شد که اين حزب در انتخابات پارلمانی روز يکشنبه توانسته بود با کسب حدود ۱۹ درصد از آرا، بيشترين کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهد.

با اين حال ساماراس اعلام کرده است، که حزب‌اش در توافق با ساير احزاب به موفقيت لازم دست نيافته است و نمی‌تواند کابينه‌ی جديد يونان را تشکيل دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اعلام اين خبر تشکيل دولت جديد در يونان که قرار است در روز ۱۷ ماه مه صورت گيرد، موقتا غيرممکن خواهد بود. در اين صورت می‌بايست تا اواسط ماه ژوئن انتخابات پارلمانی در يونان مجدد برگزار شود.

دومين حزب پيروز در انتخابات، مامور تشکيل دولت

از سوی ديگر بر طبق قوانين يونان چنانچه حزب پيروز در انتخابات پارلمانی قادر به تشکيل کابينه نباشد، دومين حزب برنده در انتخابات مامور تشکيل دولت خواهد شد.

دومين حزب پيروز در انتخابات پارلمانی در يونان، حزب چپ گرای "سيريزا" است. الکسيس تيپراس، رئيس حزب سيريزا از مخالفان سياست رياضت اقتصادی در يونان است. او پيش‌تر هشدار داده بود که در صورت دستيابی حزب‌اش به قدرت بر سر بسته کمک‌های مالی و نحوه صرفه جويی اقتصادی مذاکرات تازه‌ای را با ساير اعضای اتحاديه اروپا صورت خواهد داد.

حال که حزب دموکراسی نوين و حزب پاسوک در مجموع با کسب ۳۲ درصد آرا و دست يافتن به تنها ۱۴۹ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان يونان از تشکيل دولت بازمانده‌اند، قرار است اين ماموريت روز سه شنبه از سوی کارلوس پاپولياس، رئيس جمهور يونان به دومين حزب پيروز در انتخابات، يعنی حزب سيريزا محول شود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از اعلام نتايج انتخابات پارلمانی در يونان اعلام کرد: «طبيعتا آنچه در وهله نخست حائز اهميت است توجه به اين نکته است که اجرای برنامه‌هايی که ما پيش‌تر با يونان توافق کرده‌ايم، به‌‌ همان شکل صورت پذيرد.»

با اظهارات رئيس حزب دموکراسی نوين مبنی بر عدم توانايی اين حزب در تشکيل دولت ائتلافی و با فرض اين احتمال که حزب سيريزا در توافق با احزاب کوچک‌تر بتواند دولت جديد را در يونان تشکيل دهد، موقعيت اين کشور وارد مرحله‌ی تازه‌ای خواهد شد.

الکسيس تيپراس، رئيس حزب سيريزا ضمن مخالفت با پيشنهاد رياضت اقتصادی اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول، شرايط وضع شده از سوی اين نهاد‌ها را "غيرانسانی" خوانده است.

اتحاديه اروپا و صندوق بين المللی پول در ازای کمک ۳۱۰ ميليارد دلاری به يونان، از اين کشور خواسته‌اند تا بخش عمده‌ای از مزايای بازنشسته‌ها را کاهش و ميزان ماليات را افزايش دهد و هزاران شغل دولتی را حذف کند.

حزب سيريزا سه روز فرصت خواهد داشت تا با کمک ساير احزاب دولت ائتلافی تشکيل دهد و در صورت عدم موفقيت اين حزب، می‌بايست منتظر تکرار انتخابات پارلمانی در يونان بود.

به نظر می‌رسد بحران اقتصادی يونان که از دو سال پيش آغاز شده است، در آستانه تبديل شدن به بحرانی سياسی با چشم اندازی ناروشن باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016