پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 آذر» نامه‌ای به کريس دی‌برگ، شاهين نجفی
15 دی» خطاب به اين ۵ نفر، شاهين نجفی
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درباره حکم ارتداد شاهين نجفی، ليدا حسينی‌نژاد

راديو زمانه - حکم ارتداد شاهين نجفی، ترانه‌سرا و خواننده رپ ايرانی ساکن آلمان، به دليل ترانه «نقی» که در آن امام هادی، دهمين امام شيعيان را مورد خطاب قرار داده است، از سوی آيت‌الله صافی گلپايگانی صادر شده است.

«شاهين نجفی» در روزهای اخير با همراهی مجيد کاظمی يک آهنگ به نام «نقی» خوانده و با اين ترانه سر و صدای زيادی به پا کرده است. البته پيش از اينکه ترانه «نقی» منتشر شود، شاهين نجفی در روز ۱۶ ارديبهشت ( پنجم ماه می) در صفحه فيس‌بوک خودش تنها نوشت بود: «آی نقی.» همين دو کلمه تا الان بيش از هزار و ۸۰۰ بار «لايک» خورده است. بعد از آن بود که خود ترانه منتشر شد؛ ترانه‌ای که تاکنون، در يک نوبت بيش از هزار و ۷۰۰ و در نوبتی ديگر بيش از چهار هزار و ۶۰۰ بار «لايک» خورده است و صد‌ها بار توسط کاربران فيس‌بوک به اشتراک گذاشته شده است. اين ترانه در سايت يوتوب نيز تا به امروز نزديک به ۵۹ هزار بار شنيده شده است.

اين هنرمند که بارها ترانه‌های انتقادی و اعتراضی گوناگون خوانده است و در ترانه‌هايش به مسائل اجتماعی و سياسی ايران واکنش نشان می‌دهد - مثل کشته شدن ندا آقاسلطان يا اعدام فرزاد کمانگر-، اين بار به شدت از سوی «خبرگزاری فارس» و «عصر امروز» مورد انتقاد قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس، در خبری تحت عنوان «تشکيل کمپين اعدام شاهين نجفی» به نقل از وبلاگی به همين نام نوشته است: «از تمامی شيعيان و بلکه همه مسلمانان محب اهل بيت تقاضا داريم در صورتی که به هر نحوی به اين فرد مرتد دسترسی دارند او را به سزای اعمالش رسانده و روانه دوزخ ابدی‌اش نمايند.» پايگاه خبری «شيعه آنلاين» نيز برای کشتن «شاهين نجفی» مبلغ ۱۰۰ هزار دلار جايزه تعيين کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سايت عصر امروز آمده است: «شاهين نجفی خواننده رپ، اهل گيلان، که يد طولايی در خزعبل گويی و استفاده ازکلمات رکيک و ناپسند دارد در تازه ترين اقدام خود، با انتشار آلبومی به برخی امامان معصوم (ع) و مقدسات دين توهين کرده است.»

سايت عصر امروز و فارس از شاهين نجفی به عنوان «خواننده فتنه» نام برده‌اند و در پايان با اشاره به آيات و روايت‌های اسلامی تاکيد کرده‌اند: «کسی که به ائمه و امامان(ع) توهين می کند حرام‌زاده است و بايد در نطفه‌اش شک کرد.»

کمپين يادآوری امام نقی به شيعيان

کمی بيش از يک‌ سال، پيش يعنی دقيقاً ۱۱ ماه مه سال ۲۰۱۱، صفحه‌ای در فيس‌بوک راه‌اندازی شد به نام «کمپين يادآوری امام نقی به شيعيان». اين صفحه که مورد استقبال بسياری از کاربران فيس‌بوک و ديگر شبکه‌های اجتماعی مانند توييتر، گوگل‌پلاس و وبلاگ‌ها قرار گرفته در اين يکسال با واکنش شديد مخالفانش هم مواجه شده است.

مسئولان اين صفحه در بخش معرفی خودشان نوشته‌اند: «ما فقط طنز می‌نويسيم و حضرتش يعنی امام نقی را به خاطر علاقه بيش از حدی که به ايشان داريم قهرمان تمام طنزهايمان محسوب می‌کنيم.»

به نظر گردانندگان اين صفحه، هيچ چيز و هيچ کس آنقدر مقدس نيست که نشود آن را به طنز کشيد. در ادامه اين معرفی آمده است: «اعضای اين کمپين معتقدند که دگرگونی درحکومت ايران، زمانی که عامه مردم هنوز در فقر فرهنگی و خرافات غوطه‌ورهستند، هيچ سودی نخواهد داشت.»

اين کمپين، حرکت خود را ائتلافی روشنفکرانه در ميان جوانان ايرانی و يکی از خلاقانه‌ترين و موثرترين شيوه مبارزه مدنی در ايران می‌داند که ماموريتش مخالفت و مبارزه با خرافات، تعصب و افراط‌گرايی مذهبی و سياسی است.

کمپين «يادآوری امام نقی به شيعيان» با بيش از ۱۷هزار عضو و هوادار در مرا‌منامه خودش عنوان کرده است که اساساً «مقدسات» را به رسميت نمی‌شناسد. اعضای اين کمپين مقدسات را مجموعه‌ای از ضعف‌ها و ناآگاهی‌هايفکری بشر می‌دانند که با کشيدن خط تقدس به دور مسائل و آدم‌های مختلف، آنها را از معرض نقد دور می‌کنند البته آنها به «انتقاد» و «خودانتقادی» معتقدند.

در يک سال اخير، وبلاگ‌های ديگری هم راه افتاده‌اند؛ مثل «نقی‌پژوه» يا «بيا تو نق» که مثل صفحه فيس‌بوکی و وبلاگ «کمپين يادآوری امام نقی به شيعيان» انتقادهای خودشان را نسبت به مسائل مذهبی، اجتماعی و سياسی با زبان طنز و گاهی هم از زبان امام نقی بيان می‌کنند. مثلا نقی‌پژوه مدتی پيش در واکنش به از بين بردن صفحه فيس‌بوک «داف و پاف» توسط ارتش سايبری به نقل از امام نقی نوشته بود: «گيرم که داف و پاف را منهدم می‌کنيد. با رويش ناگزير نقويون چه می‌کنيد؟»

در فضای مجاری

«رضا پيشرو» يک خواننده رپ در ايران واکنش و مخالفت خود نسبت به ترانه "نقی" شاهين نجفی را در يک ويدئوی کوتاه نشان داده است. او در بخشی از اين ويدئو با تاکيد بر اين که با ارائه چنين کارهايی، رپ فارسی ضربه می‌خورد، خطاب به شاهين نجفی می‌گويد: «تو چيکار به اعتقادات مردم داری و مشکلات اجتماع را چرا با اعتقادات مذهبی مردم گره می‌زنی؟»

نويسنده وبلاگ «زيتون» اما از زاويه‌ای ديگر به اين موضوع پرداخته و نوشته است: «می‌بينيم که شاهين نجفی با گفتن مشکلات جامعه‌مون از قبيل گرونی وفسيل شدن سياسيون در غرب و فراموش کردن موسوی کنج عزلت و تحريم،عوض شدناسم خليج فارس و خشک شدن درياچه اروميه، دزديده شدن ۳۰۰۰ ميليارد، رشد قيمت دلار و حس تحقير، تبعيد خيل عظيمی از روشنفکران و مردم ايران، فساد در فوتبال، به اينکه بعد از ۳۳ سال هنوز مهر و جانماز از چين وارد می‌کنيم، اينکه سينه برهنه گلشيفته کدوم آبروی نداشته ما رو تو جهان برده؟ اعتراض خودشو به زبون آورده.»

از نظر وبلاگ زيتون، شاهين نجفی «در بيان مشکلات از بعضی خط قرمزهای جمهوری اسلامی هم عبور کرده» است.

اين وبلاگ‌نويس سعه صدر را توصيه می‌کند و می‌پرسد: «اشکال داره اجازه بديم جوون‌های ما حرف دلشونو بزنن؟ والله به نفع حکومته عين زمان سلمان رشدی تموم هم و غم نظام و مردم بشه ترور کردن يا نکردن يه نويسنده. شما ببينيد اين مسئله به نفع حکومته يا ما؟»

برخی از مخالفان شاهين نجفی و ترانه آخر او صفحاتی را در فيس‌بوک به راه انداخته‌اند با اين شعارها که: «شاهين نجفی را خواهيم کشت» و «ما خواستار صدور حکم ارتداد شاهين نجفی از سوی مراجع هستيم». آنها در اين مطالات خود به قانون مجازات اسلامی استناد کرده‌اند. «جبهه وبلاگی غدير» نوشته است: «ماپذيرفته‌ايم بنا نيست با تفاوت‌های ظاهری در دنيا مردم مجبور به ايمان‌ شوند. راه کفر باز گذاشته شده تا اختيار معنا يابد و به انسان اجازه داده شده که شنيع‌ترين اعمال را انجام دهد. اما ما نبايد اجازه دهيم تقدس‌شکنی‌ شود.»

در اين ميان وبلاگ «بيا تو نق» بعضی از واکنش های به قول خودشان «جامعه نقوی» به آهنگ شاهين نجفی رو جمع کرده است. مثلا «نئو ابليس» نوشته است: «بدين‌سان شاهين از نجف به سامرا هجرت نمود و شاهين نقوی لقب گرفت» و يا «ياشار نقی‌پژوه» نوشته است: «به خدا سوگند اگر "اِمينم" را در دست راست و "اسنوپ داگ" را در دست چپم قرار دهيد باز هم به ترانه‌های شاهين نجفی گوشمی‌کنم.»

از نظر وبلاگ «فردای امروز» اما نمی‌شود به اعتقادات همه احترام گذاشت. او می‌نويسد اين جمله که از زبان دينداران شنيده می‌شود که به اعتقادات ما احترام بگذاريد، سفسطه‌ای بيش نيست: «چون در اين‌ صورت بايد به عقايد فاشيست‌ها و نژادپرستان و … همه احترام گذاشت.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016