پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
3 بهمن» سرکوب تظاهرات مخالفان در الجزاير، راديو زمانه
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشارکت اندک مردم در انتخابات پارلمانی الجزاير

راديو زمانه ـ "بی‌طرفانه‌ترين" انتخابات پارلمانی الجزاير در طول ۲۰ سال گذشته برگزار شد، اما به‌نظر می‌رسد که ميزان مشارکت مردم در آن پايين بوده باشد.

به گزارش آسوشيتدپرس، در اين دوره انتخابات که امروز، ۲۱ ارديبهشت (۱۰ ماه مه) برگزار شد، ۴۴ حزب سياسی بر سر ۴۶۲ کرسی پارلمان رقابت کردند در حالی که ۵۰۰ ناظر بين‌المللی بر اين رقابت و رأی‌گيری نظارت داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين، حکومت الجزاير انتخابات امروز را برای آينده کشور حياتی خوانده بود و از آن به‌عنوان مرحله‌ای کليدی در اصلاح قانون اساسی ياد کرده بود، اما با اين حال هيچ‌کدام اين شعارها باعث نشد که ميزان مشارکت مردم بالا برود.

بر اساس اين گزارش، اکثريت مردم الجزاير به سياست بدگمان هستند و از اين رو مبارزات انتخاباتی را هم ناديده گرفتند. حتی مواردی گزارش شده ‌است که مردم با پرتاب سنگ از کانديداها استقبال کرده‌اند و يا آن‌ها را به‌باد طعنه گرفته‌اند.

رقبای اصلی در اين انتخابات دو حزب وابسته به حکومت بودند که در برابر بلوکی متشکل از سه حزب اسلام‌گرا تحت عنوان "اتحاد سبز" قرار گرفتند.

اما به‌نظر می‌رسد که هيچ حزبی در اين دوره نتواند اکثريت مجلس را در اختيار داشته باشد.

ميان مردم الجزاير يک بی‌اعتمادی شديد نسبت سياست و سياستمداران وجود دارد و اين نتيجه سال‌ها برگزاری انتخابات فرمايشی و تأييد همه سياست‌های عبدالعزيز بوتفليقه، رئيس جمهوری اين کشور توسط نمايندگان پارلمان است.

الجزاير به‌رغم آن‌که از نظر منابع طبيعی کشوری ثروتمند محسوب می‌شود، اما از آمار بالای بيکاری، فقر و افراد بی‌خانمان رنج می‌برد. همين نيز باعث شورش‌ها و اعتراض‌های بسياری در کشور شده ‌است.

مطابق آمار رسمی دولت، ميزان بيکاری در اين کشور تنها ۱۰ درصد است اما اگر بخواهيم افراد زير ۳۰ سال که ۷۰ درصد جمعيت الجزاير را تشکيل می‌دهند در نظر بگيريم، آمار بيکاری به ۲۰ درصد می‌رسد.

آخرين انتخابات واقعی در اين کشور به سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد که برنده آن يک حزب اسلام‌گرای پوپوليست به نام "جبهه رستگاری اسلامی" بود، اما در نهايت ارتش الجزاير نتايج انتخابات را باطل کرد و مانع فعاليت‌های اين حزب شد. اين رويداد به يک جنگ داخلی منجر گرديد که تخمين زده می‌شود در جريان آن ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن کشته شدند.

از آن زمان هيچ حزبی نتوانسته ‌است مردم ناراضی الجزاير را جذب خود کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016