چهارشنبه 3 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات ايران و ۱+۵ در بغداد آغاز شد

مذاکرات ايران و ۱+۵ امروز چهارشنبه ـ سوم خرداد ـ با يک ساعت و نيم تاخير در محل دارالضيافه نخست‌وزيری عراق (محل برگزاری کنفرانس‌ها وهمايش‌های بين‌المللی عراق) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) اعزامی به بغداد از بامداد امروز (چهارشنبه) از گرد و غبار (ريزگردها) در آسمان بغداد که روز گذشته هوای عراق را در حالت اضطرار قرار داده بود، کاسته شده است.

سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد ايران با ۱+۵ دوشنبه شب در راس هياتی وارد بغداد شد. هيات ايرانی اولين هيات مذاکره کننده بوده است که از دو رو قبل وارد بغداد شده است.

جليلی روز سه‌شنبه در ديدارهای جداگانه با نخست وزير، رييس جمهور، رييس مجلس اعلای اسلامی عراق، مشاور نخست وزير ديدار و گفت‌وگو کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی هم چنين در مدت حضورش در بغداد به زيارت حرمين شريفين امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) رفت.

تمامی هيات‌های ديپلماتيک ۱+۵ از صبح روز چهارشنبه وارد بغداد شدند. اين هيات‌ها از شيکاگو به بغداد می‌آيند. در مذاکرات استانبول نيز تمامی هيات‌های ۱+۵ نيز از آمريکا به استانبول آمدند.

با وجود فضای مثبت حاکم بر رسانه‌های خارجی و وجود پالس‌های مثبت از ارايه پيشنهاد جديد ۱+۵ برای ايران و مذاکرات مثبت و رو به جلو آمانو در تهران که به نظر می‌آيد توافقی در زمينه همکاری‌های ايران و آژانس را به زودی در بر داشته باشد، هم‌چنان رويکرد ۱+۵ در اين مذاکرات درباره رفتارش با موضوع هسته‌يی ايران و پذيرش حق ايران در غنی سازی اورانيوم مبهم است.

به گزارش ايسنا، اين دور از مذاکرات ايران و ۱+۵ درحالی امروز ـ سوم خرداد ـ در عراق برگزار می‌شود که انتخاب عراق به عنوان محل مذاکره موافقت‌ها و مخالفت‌هايی در سطح منطقه و بين‌المللی به همراه داشت. برخی کشورهای عرب منطقه از اين که ايران تلاش دارد به عراق وجهه منطقه‌ای و بين المللی دهند خشنود نيستند. اين کشورهای از اين که يک دولت شيعه در عراق حاکم است راضی نيستند و هرگونه بهبود پرستيژ عراق در اين چارچوب را برنمی‌تابند.

هم چنين همزمان با برگزاری مذاکرات سياسی ايران و ۱+۵ در بغداد، تحولات مهم ديگر از جمله انتخابات رياست جمهوری مصر انجام می‌شود.

مذاکرات ايران و ۱+۵ همزمان با سالروز فتح خرمشهر توسط رزمندگان ايران در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ برگزار می‌شود. در سوم خرداد ۱۳۶۱ پس از ۵۷۸ روز اشغال شهر خرمشهر از سوی رژيم صدام، اين شهر توسط رزمندگان ايران آزاد شد و فتحی تاريخی را برای ايران رقم زدند. در عين حال فتح خرمشهر بيش از ۶۰۰۰ کشته و مجروح در ايران به جای گذاشت.

مردم ايران هر ساله روز سوم خرداد را به نشانه اين فتح بزرگ که امام خمينی (ره) برای آن عبارت "خرمشهر را خدا آزاد کرد" استفاده کردند را گرامی می‌دارند تا يادآور شوند که ايرانيان از حق خود چشم پوشی نمی‌کنند.

با وجود سال‌ها جنگ و درگيری ميان ايران و عراق در زمان رژيم صدام، اما امروز روابط ميان ايران و عراق با تغيير حکومت و سقوط صدام در شرايط بسيار مطلوبی قرار دارد که بی‌سابقه است. ايران و عراق دو کشور همسايه با سابقه طولانی فرهنگی، مذهبی و تاريخی هستند و مقامات عالی رتبه دوکشور بر بهبود روابط در سطوح مختلف تاکيد دارند.

اما بهبود روابط باعث نمی‌شود که ملت‌ها خاطرات تلخ و شيرنشان را فراموش کنند. در اين ميان پاک شدن خاطرات تلخ و سخت مثل جنگ به ويژه جنگی ناخواسته و تحميلی به زمانی طولانی و اقدامات فرهنگی نياز دارد، نه اقداماتی سياسی.

برگزاری مذاکرات ايران و ۱+۵ در بغداد به پيشنهاد ايران بوده است و ۱+۵ علاوه بر نگرانی از برگزاری مذاکرات در بعداد به خاطر شرايط امنيتی اين کشور، توان عراق برای ميزبانی چنين نشست‌هايی را به بوته آزمايش گذاشته است، اما بعد از برگزاری اجلاس موفق سران اتحاديه عرب در بغداد که در سطح جهان عرب مورد توجه قرار گرفت، نگرانی‌ها نسبت به برگزاری اجلاسی بين المللی، مهم و حساس کاسته شد.

از سويی برگزاری مذاکرات در عراق که همسايه ايران و دارای روابط خوب نسبت به ديگر کشورهای مذاکره کننده است موقعيت بغداد را در اين مذاکرات ارتفا می‌دهد. اين موقعيت نتيجه تغييری است که در اين کشور رخ داده است.

سوم خرداد در بغداد می‌تواند به ۱+۵ يادآور شود که در صورت تغيير رويکرد قبلی و در پيش گرفتن نگاهی واقع‌بينانه می‌تواند مانند عراق وجهه از دست رفته خود را بار ديگر در افکار عمومی جهان بازيابد.

اشغال عراق توسط آمريکا و ساقط شدن رژيم ديکتاتور صدام حسين اقدامی قابل توجه بود، اما اشغال‌گری آمريکايی‌ها طولانی شد و مشکلات بسياری برای مردم عراق به وجود آمد که خاطره حضور آمريکايی‌ها در اين کشور را تلخ کرد و امروز بعد از خروج آن‌ها از عراق ديدگاه مثبتی نسبت به آنها وجود ندارد و عراق در آينده از آسيب‌های حضور اشغال گران رنج خواهد برد.

بيش از ۲۰۰ خبرنگار و عکاس رسانه گروهی بين‌المللی اين مذاکرات را پوشش می‌دهند. تمامی خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مختلف در تنها هتل در منطقه سبز ـ هتل الرشيد ـ به خاطر شرايط امنيتی مستقر هستند.

منطقه سبز پس از اشغال عراق توسط آمريکايی‌ها به عنوان محيطی امن و ديپلماتيک تعيين شد و با ديوارهای بتنی از هر سو مسدود شده است و اين ديوار ها هنوز پا برجاست. در عين حال منطقه سبز يکی آرام ترين مناطق بغداد به لحاظ امنيتی است.

آخرين بار که به عراق سفر کردم، چهار سال پيش برای مذاکرات ايران، عراق و آمريکا و در زمان حضور نظامی آمريکا در عراق بود و در هر گوشه کناری نيروهای آمريکايی مشاهده می شدند، اما الان در هيچ کجای بغداد و منطقه سبز آنها ديده نمی شوند و نيروهای عراقی جايگزين شده اند. هم چنين منطقه سبز نيز تحت کنترل نيروهای عراقی است.

با اين حال سگ‌های آموزش ديده برای يافتن مواد منفجره و هر چيزی که خطر محسوب شود، هم چنان حضور پررنگ دارند و ديگر از گيت‌های متعدد و تفتيش‌های وقت گير و سرسختانه خبری نيست.

هيات ايران را علاوه بر دکتر سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی، علی باقری، معاون سياست خارجی و امنيت بين‌الملل دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی، سيد عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه، حميدرضا عسگری، مشاور وزير امور خارجه و مصطفی دولت‌يار تشکيل می‌دهند.

هم چنين ما ژائوژو، معاون وزير امور خارجه چين، سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، جفری آدامز، معاون مديرکل سياسی وزارت امور خارجه بريتانيا و هانس ديتر لوکاس، معاون وزير امور خارجه آلمان، اعضای هيات مذاکره کننده ۱+۵ هستند.

مذاکره کننده ارشد ايران از رييس دولت عراق به دليل ميزبانی شايسته گفت‌وگوهای ايران و ۱+۵ تقدير کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر سعيد جليلی سه‌شنبه شب با حضور در ضيافت شام جلال طالبانی، رييس‌جمهور عراق گفت: علاوه بر اهميت مذاکرات ۱+۵ اصل برگزاری اين گفت‌وگوها در بغداد دارای اهميت ويژه و قابل توجه است.

رييس جمهور عراق نيز ابراز اميدواری کرد که مذاکرات روز چهارشنبه ايران و ۱+۵ ايران در بغداد مثبت و موفق باشد.

جلال طالبانی به روابط راهبردی ايران و عراق اشاره کرد و خواستار توسعه هرچه بيش‌تر آن شد.

هم‌چنين رييس‌جمهور عراق به طور خاص به روابط اقتصادی تهران ـ بغداد اشاره کرد و گفت که زمينه‌ها و بسترهای لازم برای گسترش بيش از پيش اين روابط وجود دارد.

سعيد جليلی ابراز اميدواری کرد مذاکرات بغداد نقطه آغازی برای کنار گذاشته شدن برخی راهبردهای بی نتيجه از جانب ۱+۵ باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دبير شورای عالی امنيت ملی ايران عصر روز سه‌شنبه در محل مجلس اعلای اسلامی عراق با سيد عمار حکيم، رييس و جمعی ديگر از اعضای اين مجلس ملاقات کرد.

وی در اين ديدار تأکيد کرد: ما حس می‌کنيم اکنون غربی‌ها خودشان هم دريافته‌اند که زمان برای راهبرد فشار به پايان رسيده است، چرا که در تمام سال‌های کذشته کاری نمانده که آنها بتوانند عليه ملت ايران انجام دهند و از انجام آن خودداری کرده باشند.

جليلی با اشاره به برگزاری مذاکرات ايران و ١+٥ در بغداد، اين امر را نشانه قرار گرفتن عراق در مرحله‌ای کاملا جديد دانست که در اين مرحله اين کشور می‌تواند نقشی مهم در حل مسايل منطقه‌ای و بين‌المللی ايفا کند.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان دستور کار مذاکرات با ١+٥ را "گفت و گو برای همکاری" اعلام کرد و گفت: از آنجا که بنای اين گفت‌وگوها بر همکاری است مذاکرات هفت کشور موضوعات منطقه‌ای، بين المللی و هسته‌يی را در برخواهد گرفت و اميدواريم شروعی برای يک دوره جديد باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016