سه شنبه 2 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: ايران به غرب ‌اعتماد ندارد، نمایندگان حرمت سپاه و مسئولان قوا را حفظ کنند


خبرگزاری فارس: رئيس مجلس تأکيد کرد: ۱+۵ بايد متوجه باشد که ملت ايران انتظار دارد آنها رفتار گذشته خود را اصلاح کنند و دست از بازی‌گری‌های موذيانه بردارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه‌شنبه در نسخ پيش از دستور خود با اشاره به دور دوم مذاکرات با ۱+۵ اظهار داشت: اين روزها دور دوم مذاکرات هسته‌ای در بغداد انجام می‌گيرد و ملت ايران هر چند نسبت به برخوردهای دوگانه برخی کشورهای زورگو در مورد مسئله هسته‌ای دچار بی‌اعتمادی و ابهام جدی هستند اما از آنجا که مشی جمهوری اسلامی ايران و هميشه حل و فصل مسائل در مذاکرات عادلانه و واقعی است، اين مذاکرات را ادامه می‌دهد.

وی افزود: اما ۱+۵ بايد متوجه باشد که ملت ايران انتظار دارد آنها رفتار گذشته خود را اصلاح کنند و دست از بازی‌گری‌های موذيانه بردارند چرا که نمی‌شود در مذاکرات لبخند زد و در پشت صحنه دنبال اقدامات ايذايی بود.

رئيس مجلس شورای اسلامی بر همين اساس تأکيد کرد: ملت ايران از مذاکرات واقعی و منصفانه استقبال می‌کند البته بر حقوق خود نيز مصر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی همچنين ادامه داد: رويکرد اصلاحيه ۱+۵ می‌تواند منافع جدی برای امنيت و آرامش منطقه‌ای و در صحنه بين‌الملل داشته باشد که اميد است بر اين نکته توجه داشته باشند چراکه قطعا حضور ذهن دارند مسير تحولات منطقه حکايت از روشن‌بينی اسلامی دارد؛ در مصر، تونس، ليبی، بحرين و يمن و زمان بازی‌های تاکتيکی مفلوکانه سياسی به پايان رسيده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز مقاومت، ايثار و پيروزی و همچنين روز آزاد‌سازی خرمشهر و روز چهارم خرداد‌ماه که روز دزفول نام دارد، گفت: فتح خرمشهر صرفا يک پيروزی در ميدان دفاع مقدس نبود بلکه يک تغيير استراتژی در معادلات منطقه‌ای را رقم زد که آمريکا و نوکران منطقه‌ای ايالات متحده با سراسيمگی جنگ‌افروزی ديگری را در منطقه ايجاد کردند تا شايد حرکت عظيم ملت قهرمان ايران را متوقف کنند.

رئيس مجلس همچنين تصريح کرد: ريشه‌های اين پيروزی استراتژيک از تحولات درونی کشور در عرصه سياسی و دفاعی آغاز شد؛ تا وقتی فرماندهی کل قوا در دست بنی‌صدر خائن بود، او مجال به نيروهای جان بر کف سپاه و بسيج نمی‌داد تا صحنه دفاع مقدس را تغيير دهد.

لاريجانی افزود: با حضور تأکيد امام خمينی(ره) بر شکستن حصر آبادان اين دستور به خاطر کج‌فکری بنی‌صدر روی زمين ماند؛ بندر‌صدر حاضر نبود از نيروهای سپاه و بسيج در جنگ استفاده کند و چهار عمليات طراحی شده در زمان بنی‌صدر برای آزاد‌سازی مناطق اشغالی همگی شکست خوردند و بنی‌صدر به دليل نداشتن فکر راهبردی از اين نيروی عظيم بهره نجست و خداوند نيز نصر خود را نازل نفرمودند.

وی افزود: نتيجه چهار عمليات شکست خورده اميدواری نيروهای عراقی برای استقرار در مواضع اشغالی را زياد کرد و همچنان آبادان در محاصره در خرمشهر در اشغال باقی ماند، همچنين از طرفی بنی‌صدر با ماجراجويی درعرصه سياسی داخلی با کمک منافقين و برخی عناصر پيرامون خود همه علاقه‌مندان به انقلاب را نگران کرد و پس از شکست‌هايش بحران داخلی را کليد زد که از ۱۴ اسفند ۵۹ اين بحران شدت گرفت و منافقين و جبهه ملی به بهانه لايحه قصاص آشوب در داخل را دامن زدند.

رئيس قوه قانون‌گذ‌اری کشورمان همچنين تصريح کرد: عزل بنی‌صدر توسط مجلس شورای اسلامی شرايط را هم در عرصه سياست داخلی متحول کرد و هم وحدت و تحرک در جبهه‌ها را باعث شد و منافقين که امروز به روزگار فلاکت افتاده‌اند، در آن زمان دست به ترور وسيعی در داخل زدند و امام با تکيه بر توان سپاه و بسيج و گشت ثار‌‌الله بحران داخلی را مهار و کنترل کرد و افراد مطلع امنيتی اهميت اقدام دقيق سلحشورانه سپاه در سرکوب منافقان را فوق‌العاده می‌داند که کمتر نظامی می‌تواند به اين سرعت چنين نيروی تروريست جنايت‌کاری را از صحنه خارج کند.

لاريجانی در ادامه سخنان خود گفت: آرامش در صحنه سياسی داخلی و تفوق نيروهای مکتبی و حزب‌اللهی در امور اجرايی کشور پشتوانه‌ايی قوی برای تحرک در جبهه‌ها شد؛ نيروهای مردمی و عاشق ولايت به جبهه‌ها گسيل شدند و با فاصله اندکی حصر آبادان شکسته شد و ضربه کاری به دشمن وارد شد اما هنوز دشمن درک درستی از تحول راهبردی در جبهه‌ها پيدا نکرد و فتح خرمشهر در سوم خرداد سال ۶۱ آنقدر محيا‌العقول و برق‌اسا رخ داد که باعث دست‌پاچگی صف متحدان شرقی و غربی صدام شد.

"جدای از خسارات نظامی سنگين به دشمن و غنائم عظيمی که حاصل شد، شيرازه کار از دست ارتش صدام خارج شد. نقطه اصلی در اين پيروزی بزرگ اولا نفوذ معنوی فرماندهی کل قوا و ثانيا ورود نيروهای فداکار سپاه و بسيج در صحنه دفاع مقدس و ثالثا استفاده از تاکتيک‌های غيرمتعارف جنگی بود؛ فتح خرمشهر آغاز قدرتمندی جمهوری اسلامی ايران و آغاز سرافرازی ملت ايران گرديد که تا امروز عزتمندی ملت را بيمه کرده‌‌اند."

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: گرچه وحشت بی‌مقداران منطقه و استکبار غرب و شرق آنها را بسيج کرد که توطئه‌های ديگری را برای جمهوری اسلامی رقم بزنند اما شايد برای شما جالب باشد که يکی از مسئولان منطقه‌ای در سال‌های اخير اذعان داشت که در حمايت از صدام اشتباه کرده است البته سخن خود را ادامه داد که فقط ۴۰ ميليارد دلار ناقابل به صدام کمک کرده است.

رئيس مجلس تصريح کرد: تصور کنيد از شعار قادسيه صدام که فکر می‌کرد ‌در عرض يک هفته تهران را فتح می‌کند تا فرار پرهراس از عمليات بيت‌المقدس چقدر فاصله است؟ اين فاصله پرمقدار مرهون همت بلند رهبر فقيد انقلاب اسلامی و استواری ملت در راه انقلاب و مجاهدت نيروهای مسلح ارتش و سپاه و بسيج و پايمردی مردم شجاع خوزستان است‌ بنابر‌اين امروز وظيفه ماست که اولا قدر عظمت و نفوذ معنوی ولايت فقيه را بدانيم که هميشه عامل عزتمندی ملت و حافظ حقوق ملت بوده است و امروز نيز در بحران‌های داخلی و خارجی مخصوصا ماجراجويی‌های استکبار در مسئله هسته‌ای تدابير رهبر معظم انقلاب اين عزتمندی را رقم زده است.

لاريجانی افزود: ثانيا بايد به پاس پايداری مردم عزيز جنوب همت مجلس و دولت در حل مسائل مردم اين منطقه صرف شود و مشکلات آنها به خصوص حل مسئله آب آبادان و خرمشهر و حل مسئله اشتغال در اين مناطق جدی گرفته شود و ثالثا بايد در مقابل عظمت روح شهدا و مجاهدان عمليات بيت‌‌المقدس ادای احترام کنيم و قدر نيروهای مسلح ارزشمند کشور اعم از ارتش، سپاه و بسيج را بدانيم.

وی بر همين اساس تاکيد کرد: مبادا فداکاری‌ها و جانثاری‌های آن مجاهدان پاسدار که امام فرمود "بر بازوان آنها بوسه می‌زنم" در فضای سياسی کشور مشوه شود؛ بنده که سال‌ها سعادت داشتم در کسوت پاسداران خدمت کنم، فرهنگ رايج در بين پاسداران عزيز را شهادت‌طلبی، مکتبی‌بودن و ولايی‌بودن يافتم که بسيار برای ملت پرارزش است.

رئيس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز وظيفه ما هم حمايت معنوی و هم حمايت مادی از ارتش، سپاه و بسيج است و مجلس شورای اسلامی در سال‌های اخير انصافا در کمک به بنيه دفاعيه کشور و حمايت از ايثارگران و بسيجيان عزيز تلاشی چشمگير داشته است و اميدواريم اين مسير در مجلس نهم قوی‌تر دنبال شود.

لاريجانی در پايان تأکيد کرد: به نمايندگان توصيه می‌کنم در بيان مطالب خود با توجه به شرايط کشور و ارزش نهاد سپاه که برخون‌های مجاهدان فی‌سبيل‌الله بنا شده است، طوری عمل کنند که حرمت پاسداران عزيز در جامعه و همچين شأن و احترام مسئولان در قوای سه‌گانه که خدمت می‌کنند، حفظ شود، به خصوص در موقعيت فعلی کشور و ضرورت حفظ وحدت ادبيات مطالب اگر انتقادی است، بايد با متانت ادا شود تا تأثير آن آنگونه که در روش امر به معروف و نهی از منکر توصيه شده، به اندازه باشد. مخصوصا با توجه به شرايط کشور و مذاکرات هسته‌ای بايد همه سخن‌ها و همه تحرکات در جهت ايجاد همبستگی داخلی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016