جمعه 5 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا پهلوی در گفتگو با رسانه‌ها و نمایندگان پارلمان آلمان: رژیم در خودِ ایران باخته، شما می‌خواهید با کمک شما برنده شود؟!

یک هیئت ایرانی متشکل از مخالفان رژیم که برای برقراری دمکراسی در ایران فعالیت می‌کنند قرار بود به دعوت کمیسیون‌ حقوق بشر پارلمان آلمان در نخستین ساعات اداری صبح روز پنجشنبه 4 خرداد 91 (24 مه 12) با اعضای این کمیسیون در محل پارلمان به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. در آخرین لحظات اما این دعوت از سوی کمیسیون لغو شد. با این همه اعضای هیئت ایرانی توانستند با نمایندگان مختلف مردم آلمان در پارلمان این کشور دیدار و گفتگو کنند. این هیئت ده نفره شاهزاده رضا پهلوی را به عنوان سخنگوی اصلی خود معرفی کرده بود.

در نخستین دیدار، بورکهارد مولر زونکسن نماینده شهر هامبورگ از حزب لیبرال دمکرات که عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان است و از لغو دعوت یادشده به شدت ابراز تأسف کرد، و هم چنین بیژن جیرسرایی نماینده ایرانی تبار پارلمان آلمان که وی نیز از حزب لیبرال دمکرات، عضو کمیسیون سیاست خارجی و رییس گروه پارلمانی ایران و آلمان است، حضور داشتند. بورکهارد مولر توضیح داد که با وجود لغو نشست یادشده با کمال میل وقت گذاشته است تا با هیئت ایرانی گفتگو کند. او گفت «من خودم وکیل هستم و ارتباطات زیادی با ایرانیان پناهنده و تبعیدی دارم». وی هم چنین افزود: «آلمان دوست دیرینه مردم ایران و نه دولت ایران است و من می‌خواهم بدانم چگونه می‌توان به اپوزیسیون ایران کمک کرد بدون آنکه رژیم آن را به عنوان دخالت در مسائل داخلی خود تعبیر کند؟»

بین مذاکرات بی نتیجه و حمله نظامی، راه دیگری نیز وجود دارد

در پاسخ به این پرسش، شاهزاده رضا پهلوی تصویری از وضعیت حقوق بشر و هم چنین کمپین شکایت از سیدعلی خامنه ای رهبر مذهبی و سیاسی جمهوری اسلامی به اتهام جنایت علیه بشریت به دست داد و تأکید نمود که مخالفان دمکرات رژیم از هر گرایش فکری که باشند بدون کمک جوامع باز و دولت‌های دمکرات که اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده‌اند و موظف‌اند برای تحقق این حقوق در کشورهای دیگر نیز فعالیت کنند، نمی‌توانند به اهداف خود برسند.

رضا پهلوی در توضیح این هدف گفت: «ما برای برگزاری یک انتخابات آزاد که در آن همه مردم ایران بتوانند از طریق احزاب و تشکل‌های خود به اظهار نظر پرداخته و حاکمیت خود را از طریق صندوق‌های رأی اعمال کنند، تلاش می‌کنیم».

وی در توضیح نوع حکومتی که خود و این هیئت ایرانی برای آن تلاش می‌کند گفت: «هدف ما برقراری حکومتی است که در آن دین و دولت از یکدیگر جدا باشند و اصول دمکراسی و حقوق بشر مبنای قانون اساسی آن قرار گیرد».

بورکهارد مولر در واکنش به این سخنان گفت: «حزب ما که در دولت ائتلافی آلمان مشارکت دارد و هم چنین وزیر امور خارجه، گیدو وستروله، که از حزب ماست، از برقراری دمکراسی در ایران دفاع می‌کند. امروز برنامه اتمی ایران در مرکز توجه قرار دارد و امنیت اسراییل برای دولت آلمان از اهمیت بسیار برخوردار است».

لازم به یادآوری است که در همین ساعات مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با کشورهای 1+5 در بغداد جریان داشت و لغو دیدار فوق ممکن است به ملاحظه همین مذاکرت صورت گرفته باشد. این در حالیست که در نخستین ساعات بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی اعلام شد که این مذاکرات «بدون نتیجه» به پایان رسیده است. با توجه به امیدی که کشورهای غربی بار دیگر به این مذاکرات بسته بودند، شاهزاده رضا پهلوی پیش از اعلام بی نتیجه بودن مذاکره فوق توضیح داد: «ما می‌خواهیم به شما بگوییم که شما نه با دیالوگ، نه با تحریم و نه با تهدید نظامی در حل مسئله اتمی ایران موفقیتی نخواهید داشت و این را سیاست بی نتیجه و چندین ساله کشورهای غربی ثابت کرده است».

رضا پهلوی در توضیح این نکته به سخن دانشمند آلمانی، آلبرت آینشتاین، اشاره کرد و گفت: «اتفاقا آینشتاین که هم آلمانی بود و هم یهودی گفته است معنای کار کسی که یک عمل را هر بار تکرار کند و انتظار داشته باشد که از آن نتیجه دیگری بگیرد، چیزی جز جنون نیست! توقع مردم ایران از کشورهای غربی این است که شما از آنها حمایت کنید تا همان حقی را داشته باشند که مردم در کشورهای آزاد دارند. پروژه ما رسیدن به برگزاری یک انتخابات آزاد است که در آن همه گرایش‌های فکری از طرفداران جمهوری و مشروطه، ملی و مذهبی و چپ و راست حق ابراز وجود داشته باشند». رضا پهلوی تأکید کرد: «اگر جمهوری اسلامی تن به این انتخابات آزاد بدهد، دیگر لازم نیست ما در اینجا باشیم، بلکه به ایران خواهیم رفت و فعالیت خود را در آنجا ادامه خواهیم داد. الان هم ما از کشورهای غربی نمی‌خواهیم که در تغییر رژیم که کاریست مربوط به مردم ایران به ما کمک کنند بلکه می‌خواهیم از خواست ما برای برگزاری یک انتخابات آزاد بنا بر تعریف اتحادیه بین‌المجالس (آی پی یو) پشتیبانی کنند. شما فکر می‌کنید این پشتییبانی آسان‌تر است یا تحریم و بمباران و جنگ؟!» رضا پهلوی افزود: «شما نمی‌توانید از دیالوگ که به هیچ جا نرسیده و نخواهد رسید ناگهان به حمله نظامی و جنگ برسید! چرا راه دیگری را که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم انتخاب نمی‌کنید؟»

شاهزاده رضا پهلوی با توجه به خطر حمله نظامی که با بی نتیجه ماندن مذاکرات اتمی، احتمال آن بیش از پیش می‌شود و امروز زیر عنوان «متوقف ساختن خطر جنگ در ایران» مورد بحث پارلمان آلمان قرار گرفته بود، تصریح کرد: «توجه داشته باشید که در صورت بروز یک جنگ، گذشته از نابسامانی‌های اقتصادی، معلوم نیست بازار نفت چه مسیری را طی خواهد کرد. مگر اینکه برخی در فکر استفاده از بازار اسلحه باشند که کشورهای منطقه را به جان هم بیندازند که امیدوارم چنین نباشد. الان صبر اسراییل دیگر تمام می‌شود اگرچه در اسراییل نیز همه خواهان جنگ نیستند ولی توقع دارند یک تغییری در ماجرای اتمی جمهوری اسلامی به وجود آید. پس اگر جنگ نمی‌خواهیم، شما باید گزینه دیگری انتخاب کنید. از برگزاری انتخابات آزاد در ایران مطابق تعریف اتحادیه بین المجالس دفاع کنید. این دخالت در امور داخلی یک کشور نیست بلکه حق مردم ایران است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کشورهای غربی در وضعیت منطقه مسئول هستند

بیژن جیرسرایی از کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان درباره نتیجه یک انتخابات آزاد پرسید: «فکر می‌کنید اگر چنین انتخاباتی در ایران برگزار شود، نتیجه‌اش چه می‌شود؟» رضا پهلوی پاسخ داد: «ما نمی‌دانیم! ولی برعکس جمهوری اسلامی از نتیجه آن وحشتی نداریم!» جیرسرایی توضیح داد: «ما امروز بررسی می‌کنیم در کشورهای عربی نتیجه انتخابات آن گونه نیست که ما فکر می‌کردیم و می‌خواستیم!» شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به صراحت تأکید کرد: «به این دلیل که آنچه در کشورهای عربی روی می‌دهد، بخشی از بار مسئولیت آن بر شانه کشورهای غربی است! سرنوشتی که کشورهای منطقه دارند در رابطه با جنگ سرد و مسائل آن دوران شکل گرفته. بعد از فروپاشی شوروی دیگر بهانه‌ای برای غرب وجود نداشت که نخواهد آن کشورها لیبرالیزه شوند- ایران که پیشاپیش طعمه جمهوری اسلامی شده بود!- ولی غرب با خوشحالی از فروپاشی شوروی هیچ کمکی به این کشورها نکرد تا جامعه مدنی در آنها رشد کند و بعد که بیست سی سال گذشت، کمک کرد تا مبارک سرنگون شود! حالا غرب است که باید به نوعی بین «بد» و «بدتر» انتخاب می‌کرد، مبارک یا اسلام‌گرایان! اگر شما روی مسئله اسراییل حساسیت دارید بدانید که مسئله اسراییل اصلا یک ایران اتمی نیست، بلکه رژیم اسلامی ایران است. این بنیادگرایی اسلامی است که دارد دنیا را به هم می‌ریزد.»

در اینجا اعضای هیئت از جمله جوانان موج سوم مهاجرت به توضیح تجربه خود در زمینه نقض وحشیانه حقوق بشر و هم چنین رابطه بین مردم عادی و رژیم پرداختند و این پرسش را مطرح کردند که اگر جمهوری اسلامی فکر می‌کند که مردم طرفدارش هستند چرا از برگزاری یک انتخابات آزاد می‌ترسد؟!

در پایان این گفتگو، رضا پهلوی در یک جمع بندی چنین گفت: «ما می‌خواهیم وسایل برقراری دمکراسی در ایران تأمین شود: انتخابات آزاد و صندوق رأی! به ما کمک کنید تا مردم ایران بتوانند حرفشان را بزنند. حتا نه برای ما بلکه به خاطر منافع خودتان هم که شده، وقت آن رسیده که فشار بر جمهوری اسلامی را در نقاطی تشدید کنید که واقعا آن را به عقب نشینی وادار کند: محدود کردن تمامی امکانات رژیم و زمامدارانش در خارج کشور و پشتیبانی از خواست انتخابات آزاد در ایران. رژیم در خودِ ایران باخته است، شما می‌خواهید با کمک شما برنده شود؟!»

آشتی ملی، عفو عمومی، انتخابات آزاد

در گفتگوی دیگری که با یوهانِس کارز از اعضای حزب سوسیال دمکرات و نماینده شهر هامبورگ و یکی دیگر از اعضای کمیسیون حقوق بشر پارلمان آلمان صورت گرفت، وی نیز به شدت از لغو نشست یادشده ابراز تأسف کرد و قول داد دلیل آن را پیگیری کند. هیئت ایرانی در این گفتگو نیز بر نقض حقوق بشر در ایران، کمپین شکایت علیه خامنه‌ای به جرم جنایت علیه بشریت، و هم چنین گرد آوردن نیروهای دمکرات با هر فکر و عقیده‌ای برای برقراری یک انتخابات آزاد در ایران تأکید کرد. هیئت ایرانی هم چنین تأکید نمود پیش از آنکه مسئله ایران به نقطه حاد و برگشت‌ناپذیر برسد باید با طرح انتخابات آزاد، آشتی ملی و عفو عمومی راه دیگری غیر از مذاکرات بی نتیجه یا جنگ را پیش روی مردم ایران و هم چنین جامعه جهانی قرار داد.

یوهانِس کارز با تأیید و استقبال از طرح و خواست هیئت ایرانی، قول داد آنها را در کمیسیون حقوق بشر و پارلمان آلمان مطرح و پیگیری نماید.

به دنبال پخش خبر لغو نشست هیئت ایرانی با کمیسیون حقوق بشر پارلمان آلمان، روزنامه پرتیراژ «بیلد» و هم چنین رسانه‌های فارسی زبان از جمله رادیو آلمان (دویچه وله)، بی بی سی فارسی و رادیو فردا گفتگوهایی با رضا پهلوی انجام دادند.

Reza-Pahlavi_Berlin_24May2012_L.jpg

عکس: رضا پهلوی در حال گفتگو با خبرنگار آلمانی در کنار دیوار برلین


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016