سه شنبه 16 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: هياهوی‌های غربی‌ها در مورد مذاکرات مسکو چيزی جز بازيگری ناشيانه است

رييس موقت مجلس نهم با اشاره به مذاکرات هسته‌يی ايران در مسکو، اظهار داشت: کشورهای غربی مطمئن باشند در ايران اسلامی کسی برای اين سبک‌سری ديپلماتيک ارزشی قائل نيست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی لاريجانی، امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به اينکه دو هفته به انجام مذاکرات هسته‌يی ايران با ۱+۵ در مسکو زمان باقی مانده است، گفت: هياهوی‌های غربی‌ها در اين زمينه که مذاکرات مسکو وقت پايانی است وگرنه آمريکايی‌ها قطعنامه ديگری مهيا کرده‌اند چيزی جز بازيگری ناشيانه است.

وی افزود: اگر شما می‌خواهيد مذاکره کنيد برای حل و فصل مسائل چگونه است که نتايج مذاکره را از قبل مشخص نموده‌‌ايد، از يک طرف پيغام می‌دهيد و از طرف ديگر عربده‌ای سياسی راه می‌اندازيد اين يک پس رفت برای ديپلماسی ايالات متحده است که در يک زمان هم حجله عروسی راه می‌اندازد و هم فغان‌نامه منتشر می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: مجلس شورای اسلامی از تحليل آموزنده و درس‌آموز رهبر معظم انقلاب سپاسگزار و آن را مبنای تلاش خود در مجلس نهم قرار می‌دهد.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی در ادامه نطق امروز خود گفت: امسال در سالروز رحلت امام امت و سالروز ولادت آفتاب امامت امام علی (ع) با تحليل و ارزيابی جامع رهبر معظم انقلاب اسلامی از راه طی شده انقلاب مواجه گرديده‌ايم که نقطه‌ی اوج دستاورد ملت ايران را در حيات عزتمندانه توصيف نمودند.

وی تصريح کرد: همچنين به درستی بيان گرديد که ترس آمريکا و قلدرهای صحنه‌ی بين‌المللی از ايران هسته‌يی نيست، بلکه از ايران اسلامی است و همه حقيقت انقلاب در اين نکته نهفته است که اسلام ناب محمدی (ص) عامل وحدت صفوف ملت گرديد و پيوندها را عميق نمود تا جاييکه برای بقای آن با همه هستی مجاهدت نمودند.

رييس موقت مجلس نهم خاطر نشان کرد:‌ اسلام بود که انقلاب ما را به متن توده‌های امت در کشورهای اسلامی پيوند زد، نه راهی که غرب‌زدگان، ملی‌گراها يا چپ‌زدگان با سر و صدای زياد مطرح کردند و نه اسلام التقاطی که در دوره‌های مختلف عده‌ای آن را به عنوان سخن روز اسلام بيان نمودند.

لاريجانی تصريح کرد: طبعا در مهندسی اين حيات عزتمندانه ايران اسلامی توجه کانونی به علت موجوده آن که همان اسلام ناب محمدی (ص) است اهميت دارد و رشد علمی و تکنولوژيک، تلاش در جهت تحقق عدالت و مردم‌سالاری و پيشرفت و آبادانی و دفاع از حيثيت مسلمانان و مستضعفان اضلاع ديگر آن را تشکيل می‌دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته‌ی مهم اينجاست که حفظ اين عزتمندی اسلامی در گرو حفظ اين ويژگی رکنی حرکت انقلاب اسلامی است که مسئوليت آن بر عهده قوای سه‌گانه در کشور است و مطمئنا ايستايی در حرکت، مرگ آن است لذا بايد جديت در پويايی حرکت انقلاب در ابعاد مختلف دغدغه اصلی دست‌اندرکاران انقلاب باشد و در اين زمينه بايد به چند نکته توجه داشت.

رييس موقت مجلس نهم افزود: ابتدا بر کسانی که از ابتدای انقلاب درگير مسائل حساس کشور بودند، پوشيده نيست که اين توفيقات مديون راهبری کشتی انقلاب توسط ولی فقيه زمان بوده است، چه در عهد امام (قدس‌ سره) و چه در دوره رهبری حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، در واقع در برخی دوره‌ها رخوت و سستی در پيگيری دانش‌ها و فنون بنيادين حاصل می‌شد،‌ اين رهبری بود که با توجه دادن، اذهان ملت و مسئولان را به هدف مهم انقلاب سمت و سو می‌دادند.

لاريجانی يادآور شد: حتی در مساله هسته‌يی ايران که مواجهه با موذی‌گری غرب شديم، زمانی با تحليل‌های سست در داخل حتی پيگيری طرح سه فوريتی در اين زمينه مواجه شديم و اين رهبری بود که مسير درست را مشخص کردند تا امروز ايران اسلامی صاحب فناوری هسته‌يی شده است.

وی افزود: در مسائل حساس منطقه مخصوصا در ۱۰ سال اخير که ايالات متحده رفتار ماجراجويانی را با تخيل مديريت جهانی خود رقم زد و با جنگ‌افروزی‌های مکرر مواجه بوديم تا انقلاب‌های اخير کشورهای اسلامی که موج بيداری اسلامی را در جغرافيای تمدنی اسلامی به نمايش گذاشت اين رهبری و ولايت فقيه بود که با استراتژی محکم و عميق حرکت ملت را به سوی عزتمندی باعث گرداند.

رييس موقت مجلس نهم در ادامه ابراز داشت: لذا جدای از بحث مشروعيت افعال سياسی قوای سه‌گانه کشور که با تبعيت از ولايت امر محقق می‌گردد، تجربه‌ی سياسی چند دهه گذشته اين پيام را دارد که طی طريق عزتمندانه در امواج متلاطم بين‌المللی در گرو درک، فهم و تحقق راهنمايی‌های فرزانه انقلاب می‌باشد.

لاريجانی گفت: نکته دوم اين است که اسلاميت نظام در پناه تئوريزه نمودن تفکر اسلامی در ساحت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی عملی می‌گردد، اگر اسلام موتور محرک حرکت انقلاب بوده و باعث اعتلای نام ايران در صحنه سياسی امروز شده است بايد توجه داشت که هنوز بسياری ابعاد فکر اسلامی در زمينه حکومت‌داری شکل مدون به خود نگرفته است و اين علو درجه وقتی به نقطه‌ی قله انقلاب می‌رسد که نظريه‌پردازی لازم از متن و روح فکر اسلامی سامان يابد و صرف گرته‌برداری مدل‌های معمول فاصله بگيريم.

وی افزود: به عنوان مثال عدالت مبنای تکون مدينه فاضله اسلامی در نصوص اسلامی است اما آيا تصور همه مسئولان و نخبگان از اين اصل مهم يکسان است؟ ممکن است ابعاد مشترکی مثل قانون‌گرايی يا حرکت به سمت محرومين در همه آنها مشترک باشد اما آيا همه مولفه‌های عدالت اجتماعی و اسلامی همين امور است؟ يا آيا حضور حوزه اقتصاد به طور عام از نظر اسلامی دارای نظام مدونی می‌باشد؟ اگر هست، تئوری آن چيست؟

رييس موقت مجلس نهم ادامه داد: اين مساله در امر به معروف و نهی از منکر که عامل صيانت اجتماعی در مدينه اسلامی است چگونه بايد نظام يابد، اينها و بسياری ديگر از امور ديگر که جنبه‌ی نظريه‌پردازی دارد می‌تواند حرکت اسلامی انقلاب را عميق کند و من اميدوارم با حضور صاحب‌نظران در مجلس نهم و بهره جستن از نخبگان در جامعه به اين مسائل توجه‌ی بيشتری شود.

لاريجانی در ادامه اظهار کرد: نکته سوم تحقق آرمان‌های رهبری در دهه‌ی پيشرفت و عدالت‌ همان‌گونه که متذکر گرديدند به تلاش فراگير و همه‌جانبه ‌در عرصه دانش و فناوری و آبادانی کشور و عدالت‌ورزی و توجه به فرهنگ و تعميق مردم‌سالاری منوط است.

وی خاطر نشان کرد: قوای سه‌گانه در همفکری عالمانه با يکديگر می‌توانند شرايط تحقق آن را فراهم کنند يعنی مشورت‌پذيری و پرهيز از غرور و خودشيفتگی و خودمحوری می‌تواند بستر بهره جستن از توان‌ها و استعدادها را فراهم کند که مبنای تعامل قوا قرار گيرد.

رييس موقت مجلس نهم در بخش ديگری از سخنانش ابراز داشت: نکته‌ی چهارم، توجه به زهد اسلامی و پرهيز از دنياپرستی به ويژه برای حاکمان از ديگر موضوعاتی بود که رهبر معظم فرمودند هرگونه توقف، خودشيفتگی، غرور، خودمحوری، غفلت، اشرافی‌گری، لذت‌جويی،‌ جمع کردن ذخاير دنيوی، تلاش برای کسب محبوبيت برای مسئولين ممنوع است و اين همان کلام نورانی امام علی (ع) را اشارت دارد که فرمودند از مستی‌های نعمت بترسيد و از بلای انتقام بهراسيد.

لاريجانی تصريح کرد: امام علی (ع) در خطبه ۱۸۵ وخامت حال مسلمانان را اينگونه بيان نمودند: آن در هنگامی است که شما مست می‌گرديد اما نه از باده، بلکه از نعمت و رفاه، دنيازدگی و رفاه‌زدگی برای همه بخصوص حاکمان خطر عظيمی است که امام علی (ع) برای جهان اسلام می‌ديد البته اين به معنای بهره جستن از مواهبت دنيوی نيست،‌ همان‌گونه که امام علی (ع) فرمودند خوب خانه‌ای است دنيا اما برای کسی که آن را خانه خود يا به تعبيری قرارگاه خود نداد و به تعبير شهيد مطهری آنچه اسلام در تعليمات خويش مبارزه‌ای بی‌امان با آن دارد تعلق و وابستگی انسان به دنياست،‌ نه علاقه و ارتباط او با دنيا، اسير زيستی انسان است نه آزادزيستی او. هدف و مقصد قرار گرفتن دنياست نه وسيله و راه واقع شدن آن.

رييس موقت مجلس نهم گفت: حاکمان با توجه به آموزه امام علی (ع) در ساده زيستن و همسفر محرومين شدن می‌توانند نشاط حيات اسلامی را فراهم نمايند.

وی در ادامه يادآور شد: نکته ديگر اين است که وحدت انقلابيون هميشه عامل پيشرفت اين سه دهه بوده، مخصوصا در شرايط فعلی که تلاش‌های بغض‌آلود آمريکا و برخی مرتجعين منطقه نسبت به ايران افزايش يافته، در اين وضع اهميت اين مقوله بيشتر شده است، لذا وحدت در اصول حرکت ضروری است و طبعا اختلاف نظر در چگونگی پيمودن راه هميشه می‌تواند مفيد و عامل تکامل باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016