سه شنبه 9 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ولايتی: بنای نظام اين نيست که غنی سازی را متوقف کند

ديپلماسی - مشاور مقام معظم رهبری گفت: ۱+۵ تا پيش از مذاکرات مسکو با يکديگر مشورت بيشتری انجام دهند تا اجلاس مسکو نتايج ملموس​تری را برای طرفين به همراه داشته باشد.


به گزارش خبرآنلاين، علی اکبر ولايتی مشاور مقام معظم رهبری در حاشيه همايش تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه ای در جمع خبرنگاران گفت: در بغداد همانطور که انتظار می رفت طرف مقابل مايل به ادامه مذاکره بود اما طرح مشخص و جامعی نداشت. برعکس طرف غربی، ايران از ابتدا طرح مشخصی داشت که در اين اجلاس حاضر شده بود نقش نمايندگان ايران در جهت هدايت و جهت دهی به اجلاس کاملا روشن بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه دو طرف توافق کردند که در آينده نزديک در مسکو جمع شوند، افزود: اين امر نشان می دهد که طرفين مايل هستند از طريق مذاکره به سرانجام برسند.

ديگر اظهارات وی به نقل از مهر به شرح زير است:

* اميدواريم که طرح های ۱+۵ قبل از اينکه به اجلاس بيايند حداقل بين خود هماهنگی داشته باشند که بتوانند در مذاکره با انسجام و هدف مشخص شرکت کنند.
* فکر می کنم در صورتی که اعضای ۱+۵ بر مدعای خود مبنی بر به رسميت شناختن حق ايران برای استفاده از انرژی صلح آميز هسته ای بر اساس قرارداد ان پی تی پايبند باشند، بايد در عمل نشان دهند.
* به نظر می رسد در مذاکرات استانبول بيشتر و در بغداد تا حدود کمتری بر اين خواسته خود حداقل در قول پايدار بودند.
* ۱+۵ در بغداد بيش از اينکه با ايران برای رسيدن به نتيجه لازم، مذاکره کنند بين خود ساعات متمادی وقت گذاشتند.
* توصيه کارشناسی اين است که کشورهای ۱+۵ از قبل با يکديگر مشورت کنند که اجلاس مسکو نتايج ملموس تری برای طرفين دربر داشته باشد.
تعليق غنی سازی
*تا آنجا که بنده از مواضع رسمی نظام جمهوری اسلامی ايران اطلاع دارم بنای نظام اين نيست که غنی سازی را متوقف کند.

*در مورد غنی سازی ۲۰ درصد جليلی نظرات خود را بيان کرده و بقيه مطالب را در مسکو خواهد گفت. طرفين اگر به دنبال مذاکرات سازنده باشند بايد در چارچوب قواعد بين المللی حرکت کنند.

تحولات بحرين و مصر
*اکثريت قريب به اتفاق مردم بحرين از مداخلات دولت های بيگانه در کشور ناراضی هستند و تجربه انقلاب های مختلف از جمله بيداری های اسلامی نشان می دهد که هر جا مردم در صحنه باشند پيروز می شوند.
انتخابات مصر
*آرايی که کانديداها به دست آورده اند همانند همه پرسی مصر و انتخابات مجلس قريب سه چهارم آراء مردم برای اسلامگرايان بود و امکان ندارد با چنين درصدی کسانی که ادعای اسلام گرايی ندارند در صورتی که انتخابات درست و بدون اختلال از سوی عوامل خارجی برگزار شود رای بياورند.
*حتما يکی از کانديداهای اسلامگرايان که بيشترين شانس را دارد و پيروز خواهد شد مرسی است و بعيد می دانم کسانی که وابستگی فکری به رژيم قبلی دارند اين مقدار بی درايتی از خود نشان دهند و بخواهند احمد شفيق را برنده کنند. طبيعی است هر تفکری ديدگاه متفاوت داشته باشد اما همه بر چارچوب اسلام است و اکنون نيز اسلامگرايان متفق شده اند که رای بدهند و اگر انتخابات روال عادی داشته باشد پيروز خواهند شد.

* خوشحاليم که پس از يک دوره طولانی مردم عراق توانستند به سرنوشت خود حاکم شوند آينده روشنی را پيش بينی می کنيم و سياست و تدبير خوبی در دولت و مجلس عراق می بينيم.

*پايه گذار اصلی موج معاصر بيداری اسلامی امام بود و رهبری اين راه را ادامه داده است.

* اولين شخصيتی که با صداقت و روشنی اعللام کرد که بيداری اسلامی اتفاق افتاده، مقام معظم رهبری بود.

* سير تحولات نشان داد که رهبری با روشنی تحولات آفريقا و عرب را تحليل می کنند و پيش بينی درست ايشان در نهايت به تحقق پيوست و امروز کسانی که در کشورهای مختلف عربی و اسلامی بدنبال بازگشت به اسلام هستند الگوی خود را ايران می دانند.

* همه از فرصت حضور در ايران برای شرکت در بيداری اسلامی استقبال کرده و خواهان هدايت جنبش ها از سوی ايران هستند چرا که کشور ديگری را نمی شناسند که اين شايستگی را داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016