پنجشنبه 18 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در چين: هدف از گسترش ناتو به شرق جلوگيری از رشد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله ايران است


خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) ـ پکن - ' محمود احمدی نژاد '، رييس جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در پايتخت چين در سخنان مهمی خاطر نشان کرد:هدف از گسترش ناتو به شرق جلوگيری از رشد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله ايران است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ايرنا، رييس جمهوری اسلامی ايران که در جمع سران ۱۰ کشور عضو اصلی و ناظر سازمان همکاری شانگهای در پکن سخن می گفت ، اظهار داشت : نظم موجود در جهان به دليل ويژگی های ناعادلانه و ضد انسانی ذاتی خود شکست خورده و به پايان راه رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن کامل سخنرانی رييس جمهوری اسلامی ايران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليک الفرج و العافيه و النصر و اجعلنا من خيرانصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه

جناب آقای ' هو جين تائو ' رييس جمهوری محترم خلق چين ، روسای محترم جمهور و روسای محترم دولت ها و هيات های نمايندگی

خدواند قادر حکيم را سپاسگزارم که بار ديگر توفيق حضور در اين اجلاس و جمع دوستانه را عنايت فرمود.

از جناب آقای ' هو جين تائو '،رييس محترم جمهوری به خاطر استقبال و ميهمان نوازی گرم و برنامه ريزی و مديريت خوب اجلاس تشکر می کنم و مديريت ايشان را بر اين سازمان تبريک می گويم .

عاليجنابان ،

گرد هم آمده ايم تا در يک کار مشترک و ارزشمند برای مشکلات چاره جويی و زندگی بهتری را برای ملت هايمان و جامعه بشری پی ريزی نماييم .

ما همه امکانات و ظرفيت ها برای ساختن يک زندگی زيبا و عادلانه برای همه ملت ها را در اختيار داريم .

همه ما بر اساس فرهنگ و تمدن انسانی و تمدن انسانی و شرقی اصرار بر صلح و امنيت و رفاه و پيشرفت برای همگان داريم و هميشه در اين مسير حرکت کرده ايم .

ملت های ما مردمانی مهربان و اهل کار و تلاش و به دنبال تعامل سازنده با ديگران بوده و هستند.

همه می خواهيم دنيايی بهتر و دوست داشتنی تر بنا کنيم .

اما ناکارآمدی و تبعيض آلودگی نظام حاکم بر جهان وضعيت را به نقطه بحرانی و شرايط غيرقابل برگشت نزديک ساخته و مشکلات ناخواسته ای را بر همه ما و همه ملت ها تحميل کرده است.

بحران اقتصادی همه جهان از آمريکای شمالی تا اروپا ، آسيا ، آفريقا و آمريکای لاتين را در برگرفته است و همه از آن آسيب می بينند.

بحران ها در آستانه تبديل شدن به بحران های اجتماعی و سياسی است.

ميل شديد دولت های برده دار و استعمارگر سابق که فريبکارانه امروز تحت نام آزادی و دمکراسی سخن می گويند به احيای دوره استعمار و چپاول ثروت ها و داشته های ملت ها به ويژه در آسيا ، آفريقا و آمريکای لاتين زمينه ساز درگيری ها و جنگ ها و بحران های جاری است.

امروز که کشورهای آسيايی از جمله چين ، ژاپن ، هند ، ايران ، روسيه و قزاقستان و بقيه کشوهای عضو شانگهای پس از يک دوره طلانی عقب ماندگی با سرعت در مسير ترقی و پيشرفت گام بر می دارند و منطقه را به لحاظ اقتصادی در صدر جهان قرار می دهند، تمايل شديد و برنامه گسترده کشورهای عضو ناتو برای گسترش به شرق و جلوگيری از اين رشد و احيای روابط استعماری گذشته کاملا آشکار شده است.

جنگ افغانستان و پاکستان و عراق بخشی از اين طراحی پيچيده است.

اما نظم موجود به دليل ويژگی های ناعادلانه و ضد انسانی ذاتی خود شکست خورده و در پايان راه است.

و البته اگر تغذيه آنها از ثروت و منابع و بازارهای شرق وجود نداشت خيلی زودتر به اين وضعيت رسيده بودند.

همکاران گرامی،

به نظر شما آيا ادامه وضع موجود و حرکت در چارچوب نظام هايی که اصول و قواعد آن را همان استعمارگران سابق وضع کرده اند می تواند ما را به طور کامل به اهداف توسعه ای نايل کند.

به نظرم همه ما برای رسيدن به اهداف خود نيازمند کناره گيری از نظم موجود و طراحی نظام های جديد هستيم .

نيازمند نظاماتی هستيم که بر اساس عدالت و دوستی و احترام به حقوق همه ملت ها بنا شده باشد و به دنبال صلح و رفاه پايدار برای همگان باشد.

مديريت انحصاری موجود را به رسميت نشناسد و زمينه مشترک همگانی در مديريت جهانی را فراهم سازد.

بر همين اساس پيشنهادهايی ارايه می نمايد:

۱ - تقويت و همدلی و همگرايی منطقه ای و بين المللی بين اعضا و همه ملت ها و دولت هايی که به دنبال نظمی عادلانه و انسانی هستند.

بدانيم استعمارگران با پيشرفت چين به همان اندازه مخالفند که با پيشرفت روسيه ، هند ، ايران و پاکستان و همه اعضای پيمان شانگهای مخالفند .

۲ - گسترش همکاری های اقتصادی و طراحی و اجرای نظام های جديد پولی و مالی.

اگر اعضای شانگهای رابطه پولی خود را در مراودات اقتصادی از ارز حاکم بر جهان قطع کنند، از بخش وسيعی از منافع ملی و منابع آنان که از طريق نظام های موجود به رايگان به جيب سلطه گران می ريزد صيانت خواهد شد.

پشتيبانی از مراودات اقتصادی و تسهيل آن و حمايت از سرمايه گذاری های بين اعضا به نفع همه خواهد بود.

۳ - تاسيس نهادهای مالی و پولی و اقتصادی بين المللی خارج از سلطه سلطه گران ، به نفع همه اعضا و ملت ها و دولت های مستقل است و اين امر امروز يک ضرورت و حتما امکان پذير است.

۴- تقويت روابط فرهنگی و سياسی در جهت گسترش دوستی ها و همگرايی ها در برابر اصرار ديگران بر جدايی و تفرقه بسيار ضروری است و تقويت کننده امنيت و پيشرفت همه اعضا خواهد بود.

آنان برای تامين منافع مادی و سياسی خود به هيچ يک از تعهدات خود و حتی نظام هايی که خود وضع کرده اند پايبندی و تعهدی ندارند.

البته امروزه ملت ها بيدار شده اند و عدالت و احترام به سرعت به خواست عمومی ملت ها تبديل خواهد شد و اراده ملت ها نظم جديد را حاکم خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد در تمام زمينه های ممکن همچون گذشته همکاری ها را در بالاترين سطح گسترش دهد و از تحقق همه اهداف انسانی و عادلانه شانگهای حمايت می کند.

بار ديگر از حسن استقبال و پذيرايی گرم و مديريت خوب جناب ' هو جين تائو ' رييس جمهور محترم و ملت بزرگ چين سپاسگزاری می کنم و از خداوند بزرگ برای همگان و جامعه بشری سلامتی و موفقيت ، صلح ، امنيت و کرامت مسالت دارم .

والسلام عليکم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016