پنجشنبه 11 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: حاضريم که غنی سازی توسط کشورهای ديگر انجام شود و ما آن را در کشور متوقف کنيم

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران در گفتگوی ويژه با شبکه تلويزيونی فرانس ۲۴ به سوالات مختلف اين شبکه پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاين در ادامه گزيده ای از گفت و گوی رئيس جمهور با شبکه فرانس ۲۴ به نقل از ايرنا می آيد. پرسش ها برجسته شده است.

غرب در نشست بغداد از ايران خواسته است به غنی سازی ۲۰ درصد پايان دهد. نظر شما در خصوص فشار عليه ايران و نيز در اين خصوص که به نظر شما آيا نشست مسکو می تواند به نتايج مثبتی ميان ايران و گروه ۱+۵ بيانجامد؟

• اين يک موضوع قديمی است و فشار برخی کشورها عليه ايران همان سخن قديمی است. اميدوارم که مذاکرات موضوع هسته ای ايران در چارچوب احترام انجام شود، از اين نشست انتظار معجزه نداريم بايد تلاش کنيم تا فکر خود را به سوی افکار سازنده و مثبت تغيير دهيم.

آيا نمی خواهيد صريح بگوييد که غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصد را تعليق نمی کنيد؟
• قبلا هم گفته ام که غنی سازی ۲۰ درصد حق قانونی ايران است. البته ما نمی خواستيم از اين حق استفاده کنيم و از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواستيم نياز ما را تامين کند. از کشورهايی که به غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصد اقدام می کنند خواستيم نياز ما را تامين کنند ولی نکردند. شروط سياسی گذاشتند و ما مجبور شديم به غنی سازی ۲۰ درصد روی بياوريم. اين حق ماست. اگر از ما می خواهند از اين حق استفاده نکنيم بايد بگويند چرا و دوم اينکه بايد نياز ما را بدهند.

اگر بدهند آيا شما قبول می کنيد؟
• ما تاکنون اين پيشنهاد را دريافت نکرده ايم . اگر بدهند کمک زيادی می کنند و نشان می دهند که اعتماد دارند. ما برای توليد اورانيوم ۲۰ درصدی اصرار نداشتيم ولی چون به ما ندادند اقدام به غنی سازی کرديم. ضمن اينکه بر خلاف تبليغات نادرست آنها در خصوص غنی سازی به سوی ساخت بمب اتمی،‌ اين غنی سازی هيچ رابطه ای با ساخت بمب اتمی ندارد. کسانی که غنی سازی ۳ درصد اورانيوم می کنند، می توانند ۲۰ درصد توليد کنند. غربی ها که بمب اتم دارند بايد به آنها اعتماد کنيم، توليد ۹۹ درصد غنی سازی اورانيوم دارند بايد به آنها اعتماد کنيم! بمب اتم خطرناک است يا غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم؟ آنها بمب اتم دارند ما اعتراض نمی کنيم. هر چه که با اساس بمب اتم است مخالفيم . اجازه بدهيد به نوع ديگر بيان کنم ، بايد رويکرد خود را با ملت ايران عوض کنند . نگاه و ادبياتی که در قبال مردم ايران است خوب نيست . ايران يک کشور کهن و تاريخ دار است و نوع صحبت با اين کشور و ملت ايران توهين است . آنها جنايت کرده اند اما ايران جنايت نکرده است . ايران کشتار نکرده است . ما بايد مدعی باشيم زيرا توهين آميز رفتار می کنند . ما بايد از حق خود استفاده کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


• تهديدات رژيم صهيونيستی
• اگر ما اين تهديدات را عليه اسراييل داشته باشيم واکنش غرب چگونه خواهد بود؟ آيا قوانين قابل تفسير است؟ اگر نمی توان گفت که ريشه همه مشکلات دنيا همين نوع رويکرد است؟ ايران کشور ۷ هزار سال تمدن است . دولت ايران مبتنی بر حق است و کشور مونتاژی نيست.

اگر اسراييل حمله کند واکنش چيست؟

• من می خواهم که مسايل را ريشه ای بحث کنيم و الا قدرت ايران معلوم است. ايران يک تاريخ است و قدرت های بزرگ زيادی در مقابل ايران زمين خورده اند. صهيونيست ها که هيچ به حساب نمی آيند. مردم ايران هميشه دشمنان خود را پشيمان کرده اند . صدام که مورد حمايت غرب بود و مصاحبه اش را نيمه تمام کرد و گفت که ادامه اش را در تهران برگزار خواهد کرد،‌الان کجاست؟ ايران کجاست؟ همه دنيا می دانند چه خواهد شد. در نتيجه بايد مسايل را ريشه ای بررسی کنيم. چرا مردم غرب بايد پای صهيونيست ها قربانی شوند.؟ چرا آنها تهديد می کنند يک شخصيت غربی واکنش نشان نمی دهد؟ تحريم نمی شود؟ خيلی بد است.

• مذاکره کرديم که اسراييل به ما حمله نکند؟ مساله جهان مساله هسته ای است يا مساله حمله آنها به ايران است و غرب نمی خواهد که اسراييل به ايران حمله کند. پس مشکل رژيم صهيونيستی است نه ايران. تهديد نکند مشکلی نيست و ما می توانيم بايکديگر همکاری کنيم. ما از حمله اسراييل نمی ترسيم ملت ايران شناخته شده است و اين تهديدات را به حساب نمی آورند ولی اين طوری نمی توان دنيا را اداره کرد و اين روش اداره بدی است چرا پول مردم فرانسه و اروپا برای کمک به صهيونيست است که به ايران حمله کند. بگوئيد که مردم فرانسه با مردم ايران چه خصومتی دارند. ما هر تلاشی را برای اصلاح امور و برقراری عدالت در جهان انجام می دهيم . ما با کسی دشمنی نداريم و در جستجوی دوستی هستيم.

• ما به شدت از اين حادثه [حوادث شهرک حواله سوريه] متاثريم و ببينيد دو سال است که ملت های منطقه تحت فشار هستند. حق همه ملت هاست که آزاد باشند. انتخاب آزاد داشته باشند و اراده خود را پياده کنند و استثنايی نيز وجود ندارد. همه مردم سوريه برای ما عزيزند. ما تقسيم بندی نداريم همه ملت ها برای ما عزيزند يک نفر هم کشته شود فاجعه بار است و به شدت متاسفيم. هر کس اين جنايت را مرتکب شده محکوم است. با هر هدف و نيتی و اميدوارم اين کميته های حقيقت ياب در محل به حقايقی در اين خصوص دست پيدا کنند و اصلاعات اشتباه و غلط کنار برود زيرا طرفين يکديگر را متهم می کنند. عامل اين جنايت بايد شناخته و تنبيه شود اما يک مشکل عمده در منطقه داريم و آن مداخله بيگانگان است.

تروريست های خارجی مسوولند يا بشار اسد؟
• من الان قضاوتی ندارم و کميته حقيقت ياب بايد بگويد ولی بعيد می دانم که يک دولت ملت خود را بکشد. هيچ نتيجه ای برای هيچ دولتی ندارد و دولت چرا بايد مردمش را بکشد. کشتاری که هيچ نفعی ندارد بايد روشن شود و عامل بايد تنبيه و مجازات شود. من استثنايی نکرده ام اما دولت های غربی دنبال بهره برداری از اين حادثه هستند. آنها دنبال ضربه زدن به دولت بشار اسد هستند.

• حوادث پس از انتخابات ۸۸
• شما چند روز ايران بوده ايد؟ بايد يک هفته در کشورمان بمانيد و همه جا را ببينيد. ايران کشوری دارای تاريخ کهن است و مردم ايران مردم آزادی هستند. آنها اظهارنظر می کنند و دولت هم کار خودش را انجام می دهد.

• آيا تصاويرمنتشره از نداآقا سلطان، نشان از ديکتاتوری ندارد؟
• از وقوع اين حادثه متاسفيم و ملت ايران هم متاسف است هرکس شنيد متاثر شد ولی اين حادثه توسط افرادی بيرون از نيروهای انتظامی و امنيتی صورت گرفت. همانند اتفاقی که برای تخريب هوگو چاوز ايجاد کردند. اين چيز تازه ای نيست که يک فرد توسط بيگانگان کشته می شود. خانم ندا آقا سلطان توسط بيگانگان کشته شد، نيروهای خارجی او را کشتند. از دولت فرانسه نيز انتظار نداشتيم که اينگونه موضع گيری کند. اين حوادث همه جای دنيا است. در حوادث اخير فرانسه نيز آتش سوزی بود. درگيری بود. دعوا و خشونت بود.

• احضار به مجلس
اکثر نمايندگان از دوستان و همکاران من هستند. انتخابات در ايران کاملا با غرب تفاوت دارد. در کشورمان ما حزب سياسی نداريم که بگوييم اين حزب شکست خورد.کسی با نام هوادار و مخالف دولت در انتخابات شرکت نمی کند ، بر اساس قانون اساسی از من سووال کردند و من هم به مجلس پاسخ دادم . ايا اين چيز بدی است که به مجلس پاسخ دادم. آنها سووال کردند ماهم جواب داديم چيز خاصی نبود البته رسانه ها اخبار زيادی را منتشر کردند. برای من يک امر عادی بود و همانند ديگر فعاليت های من بود.

• رابطه رييس جمهور را با رهبر انقلاب
• روابط تعريف شده است و نبايد مسايلی را مطرح کنيم اما هيچکس شاهد و سندی ارايه نمی کند. من معمولا به اين حرف ها توجه نمی کنم. آنها می خواهند از هيچ داستان بسازند. جايگاه رهبر تعريف شده و جايگاه رييس جمهور نيز تعريف شده است. هر هفته دو ساعت با ايشان ديدار دارم و مساله غيرعادی وجود ندارد.

مجری فرانس ۲۴ عنوان زور آزمايی را مدعی شد که رئيس جمهور در پاسخ گفت: منظور از زور آزمايی چيست؟ اين تعاريف برای فضای قدرت است که در غرب وجود دارد. اين ادبيات در ايران شناخته نمی شود و اصلا به نظر شما اين سووال مهم است. مشکل دنيا در اطراف اين سووالات است؟ من فکر می کنم که مشکلات بيشتر از اينهاست و بايد در خصوص مديريت جهان بحث کنيم و در همه جای دنيا مشکل هست مشکل اقتصادی، سياسی، اجتماعی و فقر وجود دارد به فرانسه نگاه کنيم که فقر است.

فشار ناشی از تحريم غرب
• در همه جای دنيا مشکل هست در فرانسه مشکل اقتصادی نيست؟ مردم راحتند؟ تازه تحريم نشده اند مشکل دارند اگر تحريم می شد چه می شد؟ تحريم يک نشانه ای از اين ريشه اداره جهان است. سياست کنونی يک سياست در راستای روزبهی مردم نيست دولت فرانسه نيازهای مردم خود را پاسخ داده است؟ ايران، فرانسه همه جا مردم مشکل دارند سووال من اين است که با اين تحريم ها مشکل حل می شود؟ امنيت می آيد؟ حقوق بشر می آيد يا نه؟

• اصلا مشکلات ناشی از اين نوع مديريت جهان است. آنهايی که دلسوز جامعه بشريت هستند بايد اين مشکلات را حل کنند. اين نوع مديريت بين ملت ها اختلاف می اندازد.

• من احمدی نژاد همه مردم اروپا را دوست دارم و ناراحتم که مشکلات اقتصادی دارند و دوست دارم که کمک کنم ولی اين مديريت حاکم بر جهان اجازه نمی دهد اگر آنرادرست کنيم ملت ها بايکديگر دوست می شوند و مشکلات حل خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016