پنجشنبه 18 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روايت مشاور لاريجانی از نشست بغداد: جليلی گفت با ترک نشست، بمب اتمی را الان و همين جا منفجر می‌کنم

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir): حسين شيخ الاسلام، قائم مقام سابق وزارت امور خارجه و مشاور امور بين الملل رييس مجلس يکی از دانشجويان پيرو خط امام(ره) بوده و در تسخير سفارت امريکا هم نقش آفرينی کرده است. او ۱۷ سال قائم مقامی و معاونت وزارت امور خارجه (با احکام شهيد رجايی، مهندس موسوی، علی اکبر ولايتی و منوچهر متکی)، ۵ سال سفير در سوريه (حکم سيدمحمد خاتمی)، ۴ سال نمايندگی مردم تهران در مجلس هفتم را در کارنامه دارد.

وی گفت: سعيد جليلی در بغداد گفت من می توانم يک بمب اتمی را الان و همين جا منفجر می کنم و اين کار را با ترک کردن مذاکرات انجام می دهم. در واقع ترک مذاکرات از سوی طرف ايرانی با منفجر کردن بمب هسته يی برای غرب يکسان خواهد بود.

متن گفتگوی شيخ الاسلام با روزنامه اعتماد در پی می آيد:

از نظر شما مذاکرات مسکو چه دستاوردی خواهد داشت؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در نشست استانبول اصول خوبی پذيرفته شد ولی طبق معمول، غربی ها در بغداد به آنچه در استانبول توافق شد پايبند نبودند. ما هيچ گونه تصوری از عقب نشينی در چارچوب ان پی تی نداريم. در امضای اين توافقنامه همه مرزها مشخص شده و از آن عقب نشينی نخواهيم کرد. اگر طرف غربی در مسکو به آنچه توافق داشته ايم پايبند باشد و اصول را رعايت کند طرف ايرانی هم آمادگی دارد تا هر گونه همکاری لازم را در چارچوب توافقنامه انجام دهد. اما محال است ذره يی از حقی که ان پی تی برای ما قايل شده است عقب نشينی کرده يا بر سر آن مصالحه کنيم.
ايران دارای يک حکومت مردمی است واگر رفتاری غير از آنچه مردم از حکومت انتظار دارند داشته باشد، بايد به مردم پاسخگو باشد. مردم ما بر حق خود واقفند و اجازه تعدی به آن را نخواهند داد. يکی از شعارهايی که احمدی نژاد مطرح کرد و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت عدالت در ساختار بين المللی بود. اين شعار معقولی است و اگر بخواهيم به آن پايبند باشيم در چارچوب ان پی تی، ايران دارای حق انرژی اتمی و حق غنی سازی است، بنابراين ما حاضر نيستيم سرنوشت آينده مملکت را به هر دليلی به مخاطره بيندازيم، چرا که برای جايگاه امروز در جهان و برای انقلاب اسلامی مان جــــــانفشانی ها داشتـــه ايم و بهای زيادی داده ایــم. غرب توطئه هايی داشت تا آنچه را که می خواهد به ما تحميل کند اما موفق نشد حالاهم بر سر ميز مذاکره نمی تواند هيچ چيزی را به ما تحميل يا ما را وادار به عقب نشينی کند.
به نظر می رسد غرب در اين برهه خود به مذاکره نياز داشته باشد. مسووليت مهم آقای جليلی اين است که مشخص کند آيا غربی ها در مسکو مذاکرات راهبردی را می خواهند و به اين به نتيجه رسيده اند که فشار و ارعاب و روش هايی که تاکنون به کار گرفته اند بی فايده بوده و حالامی خواهند روش خود را عوض کنند يا اينکه تمايل به مذاکره تاکتيکی دارند. اين نقش مهمی است که تاکنون جليلی به خوبی ايفا کرده و بايد از ايشان تشکر کرد که به اين خوبی از پس چنين وظيفه مهمی بر آمده است و اميدواريم در مسکو هم بتواند با مشخص کردن اين موضوع به خوبی عمل کند و گامی به جلو بردارد.

با اين توضيح شما نشست بغداد را زياد مثبت ارزيابی نمی کنيد.
نشست بغداد قدمی رو به جلو بود و اينکه گفته شد طرف ايرانی وقت کشی کرده يا قدمی به جلو بر نداشته موضعی غيرمنطقی است، چرا که در نشست بغداد ما مشخص کرديم که چه می خواهيم و مواضع مان را شفاف بيان کرديم. آنچه مسلم است ما از مذاکره فرار نمی کنيم اما مذاکره به صرف مذاکره کردن هم برای ما فايده يی ندارد. ما تصميم داريم از مذاکرات نتيجه بگيريم: بدون شک نشست بغداد نشان داد طرف غربی ما را می شناسد و می داند تا چه اندازه در مواضع خود پافشاری می کنيم.
سعيد جليلی در بغداد گفت من می توانم يک بمب اتمی را الان و همين جا منفجر می کنم و اين کار را با ترک کردن مذاکرات انجام می دهم. در واقع ترک مذاکرات از سوی طرف ايرانی با منفجر کردن بمب هسته يی برای غرب يکسان خواهد بود. اين تاکتيک طرف ايرانی باعث شد غرب عقب نشينی کند. خوشبختانه مذاکره کننده يی که برای ملت ايران مذاکره می کند بسيار آگاه است و بايد از او تقدير کرد. سعيد جليلی خواست مردم را به غرب نشان داد و گفت ما عقب نشينی نخواهيم کرد.

اگر ترک مذاکرات توسط ايران اينقدر برای غرب حياتی است چرا آنها سعی می کنند ايران را وادار به عقب نشينی کنند؟
به هر حال نفت يک روز تمام می شود. انرژی يعنی حيات. معقول ترين جايگزين برای انرژی نفت هم انرژی هسته يی است. در انرژی هسته يی تا مرحله توليد سوخت، عمليات راهبردی است ولی بعد از توليد سوخت، يا سوخت خودتان ارزان تر می شود يا دنيا سوخت ارزان تری به شما عرضه می کند.
از اينجا به بعد موضوع اقتصادی است. اما تا شما سوخت را توليد نکرديد يک واحد سوخت از سوی تمامی کشورهای دنيا به شما عرضه نخواهد شد، مگر اينکه عزت خودرا بفروشيد و راه حل های آنها را بپذيريد. به همين جهت ما در موضوع غنی سازی يک قدم کوتاه نمی آييم، به همين سبب در تقابلی فرهنگی، سياسی، اجتماعی و راهبردی با غرب هستيم.

نقش امريکا را در مذاکرات چگونه می بينيد؟
در حال حاضر امريکا با محدوديت هايی روبه رو است و نياز دارد نشان بدهد در رابطه با ايران موفق بوده است. اينها دلايلی است که ما اين فصل را برای مذاکره پذيرفته ايم اما امريکا نمی خواهد در دنيا ودر بين مردمش عنوان کند برای انتخابات رياست جمهوری بعد از دوره اوباما در اين مذاکرات شرکت می کند، بلکه ژست بشردوستانه به خود گرفته و می گويد برای جلوگيری از حمله اسراييل به ايران پای ميز مذاکره نشسته است. اما ما می گوييم اسراييل غلط کرده به ايران حمله کند.

اين عبارت را نه به خاطر بی ادبی در کلام بلکه به خاطر محتوايش استفاده می کنم. اگر اسراييل چنين غلطی بکند به فرموده مقام معظم رهبری ايران همچون صاعقه بر سرش فرود خواهد آمد، بنابراين موضوع حمله اسراييل به ايران کاملاتخيلی است و ايران بر حق خود پافشاری می کند و امريکا هم به مذاکره نيازمند است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016