یکشنبه 21 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير بهداشت: مردم ۷۰ درصد هزينه سلامت‌ را از جيب می‌پردازند

خبرگزاری مهر ـ وزير بهداشت در صحن علنی مجلس گفت: در دنيا مردم تنها ۱۸ درصد هزينه‌های سلامت خود را می پردازند اما در ايران مردم بيش از ۵۴.۸ درصد از هزينه‌های سلامت خود را می پردازند که با احتساب منابع بيمه‌ای اين رقم بيش تر از ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه جلسه روز يکشنبه مجلس مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت برای برسی وضعيت سلامت و بهداشت در کشور در صحن علنی مجلس حضور يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ابتدا به شرح وظايفی پرداخت به قانون برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت بهداشت و درمان قرار داده است.

دستجردی در اين خصوص گفت: ‌تشکيل شورای عالی سلامت و امنيت غذايی، سامانه خدمات جامع با محوريت پزشک خانواده برای دسترسی عادلانه مردم به سلامت، برنامه نظام درمانی کشور، دستورالعمل تمام وقتی پزشکان، اداره دانشگاه های علوم پزشکی به صورت هيات امنايی، تدوين سند آمايش سرزمينی آموزش علوم پزشکی، توسعه و گسترش خدمات اورژانس، بازنگری در ارزش نسبی خدمات، اجرای پرونده الکترونيک سلامت، ارتقاء پزشکان خانواده، تاسيس سازمان بيمه سلامت ايرانيان از جمله تکاليفی هستند که برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت بهداشت قرار داده است.

وی با اشاره به تدوين نقشه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و درمان گفت: براساس مصوبه هيات دولت و شورای عالی سلامت ۵۲ شاخص عدالت در سلامت تدوين شده و به استان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.

وزير بهداشت در قسمتی از سخنان خود وضعيت سلامت در کشور را تحليل کرد و گفت: براساس آمار موجود حرکت جمعيت کشور به سمت سالمندی است و بر همين اساس وزارت بهداشت برنامه ريزی‌هايی را برای حمايت از سالمندان انجام داده است.

دستجردی ادامه داد: ۴۵ درصد علل مرگ در کشور بيماری های قلبی و عروقی، ۱۲ درصد سرطان و ۱۸.۷ درصد حوادث است.

وی با بيان اينکه سرانه هزينه سلامت در جمهوری اسلامی رو به رشد است، به مقايسه سهم دولت و مردم در پرداخت هزينه‌های سلامت در دنيا و جمهوری اسلامی پرداخت و گفت:‌ در دنيا مردم ۱۸ درصد در پرداخت هزينه‌های سلامت خود نقش دارند و دولت ۳۴ درصد، بيمه‌های اجماعی ۲۵ درصد و بيمه‌ای خصوصی ۱۹ درصد در پرداخت هزينه‌های سلامت مردم نقش دارند.

وی ادامه داد: اما در جمهوری اسلامی مردم بايد ۵۴.۸ درصد از هزينه‌های سلامت خود را بپردازد و در اين ميان بيمه‌های دولتی تنها ۱۸.۶ درصد، منابع دولتی ۲۰ درصد و بيمه‌های خصوصی ۷.۳ درصد از اين هزينه‌ها را پرداخت می‌کنند که اگر منابع بيمه‌ای را هم که مردم در تامين آن نقش دارند اضافه کنيم مشخص می‌شود مردم بيشتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد در پرداخت هزينه‌های سلامت خود نقش دارند.

دستجردی تصريح کرد: روند بودجه وزارت بهداشت و هزينه‌های جاری اين وزارتخانه عليرغم هزينه‌های رو به رشد ساير دستگاه‌های اجرايی در طول چند سال اخير ثابت بوده است.

وزير بهداشت با ابراز تاسف از روند موجود گفت: تنها کشوری که مردم آن بيشتر از مردم ما هزينه‌های سلامتشان را از جيب خود پرداخت می‌کنند پاکستان است.

وی با بيان اينکه ۱۶.۸ درصد از جمعيت کشور تحت پوشش هيچگونه بيمه پايه‌ای نيستند، گفت: از رياست مجلس، کميسيون تلفيق و بهداشت به خاطر طرحی برای رايگان شدن بستری مردم در بيمارستان‌ها در لايحه بودجه تشکر می‌کنيم.

وی ادامه داد: هر ساله حدود ۷.۵ درصد مردم به دليل ابتلا به بيماری های صعب‌العلاج زير خط فقر قرار می‌گيرند که اميدواريم با اجرای اين قانون بيماران زمانی که از کانال پزشک خانواده وارد بيمارستان‌ها می شود نگرانی برای پرداخت هزينه‌های خود نداشته باشند تا با اين کار رابطه مالی پزشک و بيماری قطع شده و با پديده زشت زير ميزی برخورد کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016