یکشنبه 28 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیام تبریک تاجزاده به رییس جمهور فرانسه: پيروزي جمهوريت فرانسه بر ناسيوناليسم و سكولاريسم افراطي، متضمن ابعاد جهاني و تأثيرگذار است

مصطفی تاجزاده در پیامی از زندان اوین ضمن تبریک پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، انتخاب وی را پيروزي دوباره جمهوريت فرانسه بر ناسيوناليسم و سكولاريسم افراطي خواند.

به گزارش نوروز، عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین با اشاره به این نکته که جنبش اصلاح طلبی ملت ایران در فرايند جذب ارزش‌هاي جهاني با هوشیاری تحولات فرانسه را رصد میکند، بیانیه روشنفکران ایرانی در جریان انتخابات مجلس نهم را انعکاسی از تجربه فرانسه و رقابت شيراك- لوپن خواند که تلاش داشتند تا با استفاده از تجربه ملت فرانسه و براي نجات جمهوريت در قبال خطر ظهور فاشيسم و ضمن حفظ همه تفاوت‌هاي هويتي، صف جمهوري اسلامي را مقابل اردوگاه حكومت نظاميان تشكيل دهند.

این زندانی سیاسی در بخشی از پیام خود آورده است: «نه» بزرگ ملت فرانسه به ناسيوناليسم افراطي رييس‌جمهور پيشين، پيامي زيبا درباره امكان برقراري آشتي بين هويت ملي و هنجارها و ارزش‌هاي جهاني و بشري به كل جهان مخابره كرد.

رییس ستاد انتخابات دولت اصلاحات با ابراز امیدواری نسبت به توقف تهاجم راست افراطي عليه دموكراسي تكثرگرا آورده است: "به تجربه‌اي پر هزينه آموخته‌ايم همه اشكال افراطي‌گري چه به نام دين و چه به نام مليت و سكولاريسم افراطي، به رغم همه تضادهاي في‌مابين، به يكديگر سوخت مي‌رسانند و بر مبناي منطقي مشابه، در تنور جنگ‌هاي خانمان‌سوز مي‌دمند."

تاجزاده ضمن مقایسه شعار ساركوزيستي «فرانسه منهاي مهاجرين» و شعار «ايران منهاي مهاجرين افغاني» این شعارها را نشانه عجز واحدي می داند ؛ عجز از دموكراسي و ناتواني در برآوردن نيازهاي زيستي و معيشتي و حقوق مسلم شهروندان.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن کامل این پیام که در اختیار نوروز قرار گرفته است در پی می آید:

به نام خدا

جناب آقاي فرانسوا اولاند

با سلام و عرض تبريك پيروزي‌تان در انتخابات اخير رياست جمهوري فرانسه؛

نحوه پيروزي شما بر رقباي افراطي و اسلام‌ستيز، در جهان جهاني شده امروز مي‌تواند پيامدهايي براي كل جهان بر جاي گذارد كه مايلم در اين نامه آن‌ها را با شما در ميان بگذارم:

انتخابات اخير فرانسه با پشت سر گذاشتن تنگ‌نظري‌هاي ناسيوناليسم راست افراطي، قلمروي تازه در افق فراملي گشود كه نتايج و ثمرات آن از مرزهاي كشور شما فراتر مي‌رود. جنبش اصلاح‌طلبي ملت ايران در فرايند جذب ارزش‌هاي جهاني و در نهايت هشياري نسبت به محيط فراملي دموكراسي و تأثير آن بر فرايندهاي داخلي دموكراسي، از رخدادهاي فرانسه غافل نبوده است. به عنوان مثال در جريان انتخابات رياست جمهوري دوره نهم در ايران، هنگامي كه مداخلات نظاميان خطر حذف جمهوريت را در چشم‌انداز نزديك ملت ايران قرار داد، همه چشم‌ها متوجه تجربه فرانسه و رقابت شيراك- لوپن گرديد. اين تجربه در آن زمان انعكاسي واضح در بيانيه روشنفكران ايراني يافت و گفته شد بايد از تجربه ملت فرانسه آموخت و براي نجات جمهوريت در قبال خطر ظهور فاشيسم و ضمن حفظ همه تفاوت‌هاي هويتي، صف جمهوري اسلامي را مقابل اردوگاه حكومت نظاميان تشكيل داد. دقيقاً همين سرمايه سياسي بود كه در انتخابات دوره دهم رياست جمهوري ايران زمينه‌ساز ائتلافي به مراتب وسيع‌تر در قالب جنبش سبز شد. به همين لحاظ بر اين باورم كه درس‌ها و عبرت‌هاي پيروزي دوباره جمهوريت فرانسه بر ناسيوناليسم و سكولاريسم افراطي، متضمن ابعاد واقعاً‌ جهاني و تأثيرگذار است.

من اميدوارم شعار «نرمال‌شدگي» كه جنابعالي عليه ناهنجاري‌هاي ناسيوناليستي رقيب خود بيان كرديد، در ادامه عقلاني خود منجر به اتخاذ رويكردي جديد و انساني در قبال مطالبات هويتي مسلمانان آن ديار آزاديخواه شود آنچه كه ملت فرانسه آن را «نرم» و «هنجار» مي‌خواند و در پاي صندوق‌هاي رأي، سياستمداران خود را به خاطر عدول از آن هنجارها طرد مي‌كند، در صورت پيوند با معيارهاي واحد اخلاقي و ارزشي جهاني مي‌تواند پيامدهاي مثبتي در جهت نرمال‌شدگي در يك حوزه وسيع‌تر و جهاني داشته باشد. «نه» بزرگ ملت فرانسه به ناسيوناليسم افراطي رييس‌جمهور پيشين، پيامي زيبا درباره امكان برقراري آشتي بين هويت ملي و هنجارها و ارزش‌هاي جهاني و بشري به كل جهان مخابره كرد. به نام همين ارزش‌هاي جهاني مي‌توان اميدوار بود كه سمبل‌ها و نمادهاي هويتي مسلمانان در حوزه‌ها و عرصه‌هاي عمومي جامعه فرانسه از تعرض و تهاجم ذهنيت ممنوعيت‌گراي راست افراطي مصون باشند. ذهنيت ممنوعيت‌گرا چه در حالتي كه به نام دين عمل مي‌كند و سبك زندگي و پوشش خاص را بر شهروندان تحميل مي‌كند و چه آن‌گاه كه به نام سكولاريسم افراطي مانع حضور سمبل‌‌ها و پوشش‌هاي اسلامي بانوان محجبه در حوزه عمومي جامعه مي‌شود، كاركردي يكسان عليه دموكراسي دارد. من اميدوارم انتخابات فرانسه نقطه عزيمتي باشد براي متوقف ساختن تهاجم راست افراطي عليه دموكراسي تكثرگرا در كل اروپا. امري كه در صورت تحقق آن، در مرزهاي اروپا متوقف نشده و پيامد مشابهي براي توقف پيشروي اشكال غير سكولار افراطي‌گري در جهان و بويژه منطقه خاورميانه خواهد داشت. زيرا به تجربه‌اي پر هزينه آموخته‌ايم همه اشكال افراطي‌گري چه به نام دين و چه به نام مليت و سكولاريسم افراطي، به رغم همه تضادهاي في‌مابين، به يكديگر سوخت مي‌رسانند و بر مبناي منطقي مشابه، در تنور جنگ‌هاي خانمان‌سوز مي‌دمند.

جناب آقاي اولاند

رويارويي دو برداشت متضاد از «فرانسوي بودن» كه در جريان انتخابات اخير به نمايش درآمد، براي ملت ما كه در جريان جنبش اصلاح‌طلبي ملي با شعار «ايران براي همه ايرانيان» به مصاف دوگانه‌سازي و خودي- بيگانه‌سازي‌هاي ضد بشري رفت، معناي ويژه‌اي داشت: شكست شعار فاشيستي «فرانسه براي فرانسوي‌ها» كه بر مبناي خودي- بيگانه‌سازي مشابهي، شهروندان مهاجر و مسلمان را از شمول «همه» فرانسوي‌ها خارج مي‌ساخت، براي ما مسرت‌بخش بود، اگرچه ميدان سمبليك باستيل به محل جشن پيروزي هويت تركيبي و پر تنوع ملي عليه هويت‌گرايي بنيادگرايي و ناب‌گرايانه رقيب تبديل شد. ما نيز همچون ملت فرانسه، اين پيروزي را يك شكست نمادين عليه انواع بنيادگرايي ديني و سكولار تلقي مي‌كنيم. راست افراطي و فاشيست در هر قالب ديني و يا سكولار كه ظاهر شود از تاكتيك‌ها و شگردهاي واحدي براي فرافكني ناتواني خود در قبال حل مشكلات معيشتي مردم به جانب مهاجرين و غير خودي‌ها بهره مي‌گيرد. شعار طالباني «افغانستان منهاي شيعيان»، شعار ساركوزيستي «فرانسه منهاي مهاجرين» و شعار «ايران منهاي مهاجرين افغاني» به‌ رغم همه آرايه‌هاي ديني و غير ديني و ناسيوناليستي و سكولار، عجز واحدي را پوشش مي‌دهد؛ عجز از دموكراسي و ناتواني در برآوردن نيازهاي زيستي و معيشتي و حقوق مسلم شهروندان.

اميدوارم پيروزي فرانسه در عرصه دموكراسي تكثرگرا به عرصه صلح و همزيستي بشري ياري رساند و فرانسه همچنان كه در جريان تهاجم آمريكا به عراق، موضعي مستقل و ضد جنگ اتخاذ كرد، اين بار نيز از جنگ‌افروزي‌هاي اسرائيل و جناح جنگ‌طلب آمريكا فاصله بگيرد.

با احترام
مصطفی تاجزاده
زندان اوین


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016