پنجشنبه 1 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روسيه: مذاکرات مسکو نتيجه‌ای در بر نداشت

راديو زمانه ـ الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه گفت مذاکرات مسکو در مورد برنامه هسته‌ای ايران نتايجی در بر نداشت.

به گزارش خبرگزاری ريا نووستی روسيه، الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه امروز پنج‌شنبه يکم تيرماه (۲۱ ژوئن) گفت دور سوم مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ايران که روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خردادماه) در مسکو برگزار شد، تحولات جدی در روند حل اين مسئله به‌بار نياورد.

وی با اشاره به "وجود اراده سياسی در طرفين برای حل مسئله"، گفت: "متأسفانه مذاکرات مسکو باعث بروز تحول در اين راستا نشد."

سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه در حالی از ناکامی مذاکرات مسکو سخن گفته است که پيش از اين رسانه‌های غربی نيز بر همين امر تأکيد داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه واشنگتن پست، پس از مذاکرات مسکو نوشت: "مذاکرات با ايران در مورد برنامه هسته‌ای به بن‌بست نزديک شده، نتيجه‌ای که نبايد تعجب‌آور باشد."

واشنگتن پست همچنين نوشت کاترين اشتون بسته پيشنهادی خود مبنی بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تعطيلی سايت فردو و خروج ذخاير اورانيوم ايران به خارج از کشور را ارائه داده و اکنون زمان تصميم‌گيری ايران است.

شش قدرت جهانی از ايران می‌خواهند غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم را متوقف سازد و در قبال آن سوخت هسته‌ای دريافت کند. آن‌ها همچنين می‌گويند نگران ماهيت برنامه اتمی ايران هستند و بر همين اساس برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران، تحريم‌هايی را برقرار کرده‌اند.

روزنامه کريستين ساينس مانيتور نيز نوشت: "دور سخت و پرتنش مذاکرات هسته‌ای ايران در مسکو بدون توافق به پايان رسيد اما قدرت‌های جهانی با ترس از پيامدهای شکست در مذاکرات و بدون آن‌که قادر باشند توافقی اندک با ايران کسب کنند برای برگزاری دور جديدی از مذاکرات در ماه ژوئيه برنامه‌ريزی کردند."

گاردين، روزنامه بريتانيايی نيز طی گزارشی نوشت: "ايران و شش کشور برای حل اختلافات در مورد آينده برنامه هسته‌ای ايران شکست خوردند و حال روابط به سطح کارشناسان تنزل ‌يافته و مشخص نيست که چه حدودی از بحث فنی می‌تواند به بهبود اين شکاف سياسی قابل توجه کمک کند."

آسوشيتدپرس نيز گزارش داد: "مذاکرات مقامات ارشد ايران و شش کشور با شکست روبه‌رو شد و همين امر فرصت اسرائيل برای استفاده از اين شرايط و مطرح کردن اين مطلب که گزينه نظامی تنها راه متوقف کردن ايران از دستيابی به تسليحات هسته‌ای است را افزايش می‌دهد."

روزنامه لس آنجلس تايمز نيز در اين‌باره نوشت: "مذاکرات ايران و شش کشور در کاهش اختلافات ناکام ماند. هيچ جلسه‌ای در سطح مقامات ارشد برنامه‌ريزی نشد."

با اين‌که رسانه‌های غربی اين روند را شکست و بن‌بست توصيف کردند، رسانه‌های داخلی ايران به استواری ايران بر مواضع پيشين خود و حمايت روس‌ها از اين کشور پرداختند.

مذاکرات مسکو در حالی بدون نتيجه پايان يافت که چند روز بيشتر به آغاز تحريم نفتی ايران از سوی اتحاديه اروپا باقی نمانده است. اين تصميم قرار است از يکم ژوئيه (۱۱ تير ۱۳۹۱) عملی شود.

روسيه اعلام کرده است که مخالف تحريم‌های نفتی اتحاديه اروپا عليه ايران است و از تعويق اجرای اين تحريم‌ها استقبال خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016