دوشنبه 5 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معصومه ابتکار: فعالان محيط زيست برای فاجعه جنگل ابر به ديوان عدالت شکايت کنند

• توافق‌نامه‌ای ميان سازمان حفاظت از محيط زيست،سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت راه برای قطع درختان جنگل منعقد شده است
• مجلس اگر بخواهد می‌تواند مانع از تخريب جنگل ابر شود


ايلنا: رئيس سابق سازمان حفاظت محيط زيست گفت:‌ فعالان زيست محيطی می‌توانند از طريق ديوان عدالت تلاش کنند و مساله قطع درختان جنگل ابر را از مراجع قانونی پيگيری کنند و مشخص شد که اين اقدام چه عوارض و آثار منفی دارد.

معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو با ايلنا، درباره قطع ۴ هزار درخت از جنگل ابر برای ساخت جاده‌، اظهار کرد‌: سازمان حفاظت از محيط زيست در ابتدا مخالفت جدی با اين اقدام داشت چراکه اين عمل منجر به تخريب در منطقه می‌شد و براساس مطالعات انجام شده ضرورتی برای اين کار احساس نمی‌شد و مسيرهای موجود کافی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه در چند سال اخير فشارهای زيادی بر سازمان محيط زيست وارد شده است، تصريح کرد: ‌در ‌‌نهايت سازمان به بهسازی رضايت داد و موافق مسير جديدی و تخريب نبود اما در ‌‌نهايت دولت درايجاد اين جاده توافق نامه‌ای را امضا کرده است. اين توافق نامه ميان سازمان حفاظت از محيط زيست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت راه است.

ابتکار با بيان اينکه ايران از جمله کشورهای جهان است که از پوشش جنگلی کم برخودار است، گفت: تنها ۷ درصد از مساحت کل کشور جنگل است و بايد برای حفظ آن تلاش کرد اگرچه در برنامه سوم و چهارم توسعه برنامه‌هايی را برای حفظ مراتقع و جنگل‌های طبيعی داشتيم و موفق شديم در مجموع ۱۰ درصد از جنگل‌ها و مراتع را به مناطق حفاظت شده بيفزايم اما اين سياست در سالهای اخير ديگر پيگيری می‌شود.

رئيس کميته محيط زيست و رئيس سازمان دوره اصلاحات، با بيان اينکه جنگل ابر و مکانی که درختان آن به بهانه احداث قطع می‌شود، جز مناطق حفاظت شده سازمان مراتع و جنگل‌ها هستند، گفت: اين منطقه به دليل گونه‌های ممنوع‌القطع حفاظت شده است و حتی در آن دوران پيشنهاد ما مبنی بر ايجاد پارک ملی برای جنگل ابر پذيرفته نشد و اعلام شد مديريت ويژه‌ای برای اين منطقه وجود دارد.

ابتکار با بيان اينکه اين موارد گويای ازرشمند بودن اين منطقه است، افزود: شايد بتوانيم برنج و خودور را از خارج کشور و چين تهيه کنيم اما نمی‌توانيم جنگل طبيعی وارد کنيم با توجه به جنس خاک و وضعيت آب و هوای جنگل ابر و شيب ۳۰ درصدی بازسازی اين جنگل‌ها تقريبا امکانپذير نيست، ما به سمت تخريب بدون بازگشت حرکت می‌کنيم.

وی در پاسخ به اينکه قطع درختان بر اساس قوانين موجود تخلف است يا نه، خاطر نشان کرد: ‌شايد نتوان گفت تخلفی صورت گرفته شده است البته مجلس بايد تعيين کند که آيا تخلفی صورت گرفته شده است يا نه! اداره تطبيق قوانين مجلس بايستی اين مساله را بررسی کند که آيا اين اقدام با قوانين و مقرارات کل کشور مغايرت دارد يا نه، اگرچه متاسقانه دولت کنونی در سال‌های اخير اين روال را رعايت نکرده است.

ابتکار در پاسخ به اينکه آيا می‌توان مانع از انجام اين کار شد، گفت: ‌اين مساله امکانپذيراست، فعالان زيست محيطی می‌توانند از طريق ديوان عدالت تلاش کنند و مساله را از مراجع قانونی پيگيری کنند که اين اقدام چه عوارض و آثار منفی دارد.

وی با بيان اينکه اطلاع دقيقی نسبت به قطع شدن يا نشدن ۴ هزار اصله درخت از درختان جنگل ابر ندارم، افزود: ‌اگر اين درختان قطع شده باشند که جبران و احيا آن بسيار مشکل است، اما اگر اين فاجعه به صورت کامل و در همين حجم وسيع استفاده اتفاق نيفتاده باشد می‌توان از آن پيشگيری کرد.

ابتکار افزود: تحليل من به عنوان فردی علاقه‌مند به محيط زيست، اين است که اين روند به ضرر مصالح عام کشور است و متاسفانه باز هم در رتبه بندی‌های ملی و جهانی از نظر مديريت محيط زيست و توجه به اين مسائل در حال سقوط هستيم.

رئيس سابق سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه توجه دولت به مسائل محيط زيست و مديريت زيست محيطی از وضعيت خوبی برخوردار نيست و نيازمند تغيير رويکرد جدی است، تاکيد کرد: ‌ متاسفانه اين روند در سال‌های اخير تشديد شده و قطع درختان جنگل ابر از اين دست اتفاقات است که در آن توسعه جاده سازی به تخريب منابع طبيعی و حفاظت از آن ترجيح داده شده است در واقع توجه به ساير مصالح نسبت به حفظ جنگل ابر در الويت قرار گرفته است.

ابتکار با اشاره به اينکه مجلس اگر بخواهد، می‌تواند نسبت به قطع درختان جنگل ابر اعتراض کند، تصريح کرد: ‌ اميداورم مجلس نهم به ويژه فراکسيون محيط زيست نسبت به مساله محيط زيست توجه بيشتری داشته باشد البته با توجه به اينکه تعداد انگشت شماری از حاميان محيط زيست در مجلس حضور دارند کار دشوار است.

وی با بيان اينکه اگر قرار بود اين قطع درختان جنگل ابر در دوره رياست من اتفاق بيفتد، با آن مخالفت جدی می‌کردم، ادامه داد: ‌اين منطقه از مناطق جنگلی طبيعی کشور و جز جنگل‌های هيرکانی است که به جز در ايران در هيچ جای جهان نظير آن وجود ندارد.

ابتکار خاطر نشان کرد: بنابراين نمی‌توانيم و نبايد اجازه دهيم که با راه سازی، اين مناطق دست خوش تغييرات شود زيرا قطعا با اين کار قيمت زمين در آن نواحی افزايش يافته و با بورس بازی تخريب بيشتری در جنگل ابر رخ می‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016