پنجشنبه 1 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در اجلاس ريو+۲۰: با اصلاح وضع موجود مرهمی برزخم‌های کهنه جامعه بشری باشيم

ايلنا: رييس‌جمهوری اسلامی ايران با اشاره بر ضرورت اصلاح وضع موجود جهان، بر نهادينه کردن عدالت، مهرورزی و ريشه‌کنی خودخواهی و خود برتربينی تاکيد کرد و اظهار داشت: نظام بين‌الملل و برنامه‌ريزی توسعه بايد در خدمت انسان و تعالی مادی و معنوی او طراحی و اجرا شود به گونه‌ای که همه دولت‌های برآمده از رأی ملت‌ها بايد در مديريت جهانی مشارکت سازنده و متعهدانه داشته باشند.

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی رياست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد عصر چهارشنبه به وقت محلی در مراسم افتتاحيه اجلاس توسعه و محيط‌زيست که در محل اجلاس‌های بين‌الملل ريودوژانيروی برزيل برگزار ‌شد به حضور سران کشورها در اين اجلاس جهت همفکری و استفاده از تجربيات يکديگر برای آينده بهتر و زيباتر ملت‌های خود و مديريت بهتر جهان اشاره کرد و گفت: در گذشته بارها شاهد چنين تلاش‌هايی بوده‌ايم اما امروز پس از حدود ۶۰ سال می بينيم که نظام بين‌الملل و برنامه‌ريزی توسعه در تحقق اهداف خود شکست خورده و جهان امروز نيازمند نظم و راه و برنامه جديدی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: افزايش شکاف شمال – جنوب و بحران‌ها و نگرانی‌های گوناگون از جمله بحران هويت و خانواده، جنگ‌ها، اشغالگری‌ها و کينه‌ورزی‌ها، مسابقه تسليحاتی بی‌پايان و بحران اقتصادی، اخلاقی و معنويت و در حقيقت عدم تحقق آرمان‌های انسانی همگی از نتايج مديريت و نظم فعلی حاکم و برنامه‌ريزی توسعه بر جهان است.

وی افزود: امروز بايد با اصلاح وضع موجود جهان مرهمی برزخم‌های کهنه جامعه بشری باشيم و افق روشن‌تری را برای آينده ترسيم کنيم.

رييس‌جمهور با بيان اينکه ريشه‌يابی مبانی نظری نظم موجود در جهان به يافتن راه‌حل بهتر کمک خواهد کرد، گفت: بدون شک انسان محور آفرينش و هرگونه برنامه‌ريزی توسعه‌ای است و همه تلاش‌ها در حقيقت برای تحقق رفاه و سعادت انسان است؛ بنابراين نوع نگاه به انسان و روابط اجتماعی او مبنای اصلی نظام اجتماعی و برنامه‌ريزی توسعه است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه اصالت دادن به ابعاد مادی انسان و غفلت از ساير ابعاد او و نيز معرفی موجودی فردگرا، سودجو و مصرفی باعث می‌شود تا لذت سود در جهان اصالت يافته و نيازهای معنوی و اخلاقی او فراموش شود، تصريح کرد: اگر انسان‌ها دشمن و رقيب يکديگر در بهره‌برداری از محيط و امکانات تعريف شوند و هر کس به هر ترتيب بر ديگران غلبه کند و به عنوان نوع اصلح معرفی شده و دارای شان اجتماعی بالاتری باشد و اگر نظريه تنازع برای بقا در روابط اجتماعی حاکم شود، اوضاع جهان همان گونه خواهد بود که در چند قرن اخير حاکم بوده است.

رييس‌جمهور اظهار داشت: اين به معنای آن است که عده‌ای راحتی و امنيت خود را در ناامنی، برخورداری خود را در فقر و عزت خود را در ذلت ديگران جستجو کرده و برای رسيدن به آن هر وسيله‌ای را توجيه کنند؛ از نظر آنان فريبکاری و خيانت، تخريب محيط زيست، و هر اقدام غيراخلاقی مباح و بلکه لازم است و عامل به آنان زرنگ‌تر و موفق‌تر ارزيابی می‌شود.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: در يک دوره طولانی در جهان برده‌داری، استعمار و غارت بی‌سابقه فرهنگ، هويت و موجودی ده‌ها و صدها ميليون انسان بی‌پناه و له کردن شخصيت، آزادی و حقوق آنان رواج پيدا کرده بود و دوره طولانی ديگر جنگ‌های جهانی از جمله جنگ کره، ويتنام، جنگ صهيونيست‌ها عليه فلسطين و ملت‌های منطقه لبنان و غزه و نيز جنگ صدام عليه ايران و ناتو عليه افغانستان و عراق و جنگ‌های آفريقا و بالکان و ساير نقاط جهان را شاهد بوده‌ايم.

رييس جمهور در ادامه نيز با بيان اينکه در يک دوره طولانی نوع خاصی از اقتصاد،‌زندگی و چپاول سيستماتيک از خزانه ملت‌ها و تحميل فقر به حدود سه ميليارد نفر و نابودی گسترده محيط زيست و گسترش بيماری‌های پيچيده و صعب‌العلاج و آلودگی‌های متعدد محيطی را شاهد بوديم ،گفت: همگی اين مشکلات با شعارهای زيبا و به ظاهر انسانی مانند آبادانی و توسعه برجامعه بشری تحميل شده است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه در کشورهای در حال توسعه ده‌ها سال است که مردم و مديران تلاش می‌کنند ولی فاصله‌ها و مشکلات همچنان پابرجا است، گفت: در نظام حاکم عده‌ای اقليت کماکان توسعه‌يافته و معيار توسعه بشمار می‌روند و اکثريت کشورها بايد مانند آنها رفتار کنند.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه همه اين دوران‌ها و وقايع در حقيقت يک روند متصل تاريخی و ناشی از حاکميت تفکر خودبرتربينی و مادی‌گرای، برده‌دار و استعمارگر ديروز و نظام سرمايه‌سالار و سلطه‌گر امروز است،‌ خاطرنشان کرد: تمامی ساز و کارهای حاکم بر جهان امروز ائم از سياسی، امنيتی، اقتصادی، پولی و مالی و حتی حقوق بشر در همين راستا عمل می‌کنند و عده‌ای معدود که خود را برتر از ديگران می‌دانند برای حفظ سلطه خود در جهان و بهره‌مندی نامحدود از ذخاير ملت‌ها دائماً چهره و شعار خود را تغيير داده و طرح‌های نو ارائه می‌کنند.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که چه کسانی از نظام حاکم و برنامه‌ريزی توسعه سود می بردند و چه ملت‌هايی صدها مشکل لاينحل اجتماعی برايشان باقی مانده است، تصريح کرد: البته عده معدودی از نظريه‌پردازان توسعه نيز وجود دارند که داعيه سلطه ندارند، اما به دليل مبانی فکری نادرست دچار اشتباه می‌شوند.
احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه امروز طراحی‌ و اجرای هر برنامه‌ای که بر مبانی نظری گذشته استوار باشد، قدم گذاشتن در راه اشتباه و بن‌بست است، گفت: مگر سازمان تجارت جهانی، شورای حقوق بشر، شورای امنيت، بانک جهانی و صندوق بين‌المللی پول تاکنون عملکردی موفق داشته‌اند که بخواهيم با همان مبانی و در جهت تکميل استمرار و پوشاندن اشکالات اساسی آنها سازمان جديدی ايجاد شود.

رييس‌جمهور تفاهم بر روی تعريف و شناخت دقيق‌تری از انسان و روابط اجتماعی او و سازماندهی برنامه‌ريزی توسعه و نظم جهانی براساس آن را به عنوان راه حل مناسب برای مشکلات جهان امروز عنوان کرد و گفت: ما معتقديم انسان موجودی چند بعدی است که می‌تواند با اعتلای اخلاقی و معنوی جانشين خداوند در زمين باشد و به همين دليل ذاتاً يگانه‌پرست، حق‌طلب و عدالت‌گرا و طالب علم، معرفت و دوستار عشق و زيبايی است.
احمدی‌نژاد افزود: انسان موجودی نامتناهی بوده و برای جاودانگی خلق شده است که همواره خواهان کرامت و مخالف با تحقير خود است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه حيات انسان در جهان فرصت پرواز او تا اوج ملکوت خوبی‌ها است، اظهار داشت: انسان‌ها برای رسيدن به سعادت نه تنها رقيب يکديگر نبوده بلکه ياور و مکمل هم هستند، به گونه‌ای که سعادت يک فرد مانع سعادت ديگران نخواهد بود.

وی با بيان اينکه فداکاری و از خود گذشتگی برای ديگران نشانه‌ای از شکوفايی انسانيت انسان و عزت و ماندگاری او است، تصريح کرد: عشق و محبت به ديگران و تلاش بيشتر و به نسبت بهره‌مندی کمتر برای رفاه ديگران از جلوه‌های انسانی و معيار کمال و بزرگی انسان است.

رييس‌جمهور صيانت از محيط زيست و کمک به پيشرفت مادی و معنوی جامعه را نشانه‌ای از حياط برتر انسانی، عقلانيت و حکمت انسان بر شمرد و تصريح کرد: هيچ کس حق ندارد که محيط زيست را که متعلق به همگان است تخريب کند که در اين صورت حياط همه انسان‌ها را مورد ظلم قرار داده است.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه جان و مال انسان ها مصون بوده و هيچ کس نبايد انديشه تجاوز به آن را در سر بپروراند، گفت: کرامت، آزادی و انتخاب آزاد حق همه ملت‌ها و انسان‌هاست و هيچ فرد يا نهادی تحت هيچ عنوان سياسی و غيرسياسی حق سلب آن را ندارد؛ علم و معرفت راه سعادت و در خدمت دوستی، عدالت و اخلاق است.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود پيشنهاداتی را برای اصلاح وضع جهان ارائه کرد و گفت: برای اصلاح وضع جهان بايد در تعريف از انسان بازنگری و در تعيين مفهوم جامع و صحيح آن مشارکت و تفاهم وجود داشته باشد و نيز نظام بين‌الملل و برنامه‌ريزی توسعه را در خدمت انسان و تعالی مادی و معنوی او طراحی و اجرا کنيم.

احمدی‌نژاد همچنين با بيان اينکه برای اصلاح وضع جهان بايد در نظم آينده عدالت و مهرورزی را نهادينه و خودخواهی و خودبرتر بينی را ريشه‌کن کنيم، گفت: تأکيد بر اصالت خانواده و حرمت و جايگاه ويژه زنان و نقش زيبا و آسمانی مادری از ديگر مواردی است که بايد در اصلاح وضع جهان بايد به آن توجه کرد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه بايد خداوند يگانه و قادر حکيم شنوا و بينای کامل را در تمام انديشه و عمل خود ناظر و او را در حسابرسی از خود عالم و عادل بدانيم، تصريح کرد: زمامداری صالح و عاشق انسان‌ها و مروج اخلاق و معنويت را بايد گسترش داده و جايگزين زمامداری تشنه قدرت می‌کنيم که امروز بر گلوی جوامع بشری چنگ انداخته و راه نفس کشيدن را بر آنها بسته است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت:‌ برای اصلاح وضع جهان بايد همه ملت‌ها و دولت‌های برآمده از رأی ملت‌ها در مديريت جهانی مشارکت سازنده، مهرورز و متعهدانه داشته باشند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه امروز که نظم غيرمتصل به آسمان پس از سقوط انديشه مارکسيستی به پايان راه رسيده، تکرار اشتباهات نابخشودنی است، گفت: نظم انسانی و صالح بايد توسط زمامداران صالح برقرار شود و به فضل الهی آن روز نزديک است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه همه انبياء الهی وعده داده‌اند که با تلاش ملت‌ها، مصلح کل و انسان کامل عشق و صلح هميشگی را به بشريت هديه می‌کنند، به همراه حضرت عيسی(ع) خواهد آمد و جامعه بشری را در سايه توحيد، عدالت و عشق به بالاترين درجه و زيباترين شکل از زندگی خواهد رساند، گفت: شايسته است که در مقام مديريت و برنامه‌ريزی برای توسعه و پيشرفت جوامع خود با درک ضرورت داشتن جامعه جهانی دلسوز، مسئول و متحد و با نگاهی بلند به ظرفيت‌های بالنده انسانی و تلاش هم‌افزا برای شکوفايی استعدادهای بشری و بهره‌های زيستی و طبيعی راه را تا رسيدن به منزل مقصود کوتاه‌تر کنيم، اين مسئوليت مهمی است که انسان امروز و فردا ما را به انجام دقيق و جدی آن فرا می‌خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016