شنبه 24 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

این هشدار را جدی بگیرید اما ... بیژن صف سری

بيژن صف‌سری
طرح پیشنهادی اخیر وزیر کشور دولت اصلاحات عبدالله نوری که همه پرسی در باره ادامه برنامه های هسته ای نظام را بعنوان راه کار، مطرح کرده است، طرحی است که به شهادت همه تقلب های انتخاباتی نظام، نتیجه آن از هم اکنون مشخص است و هیچ ضمانت اجرایی برای صحت چنین رفراندومی وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

به دور از باور نیست که عاقبت از سرفشار تحریم های مجامع بین المللی و آشفتگی اقتصادی و ایضا احتمال حمله آمریکا واسرائیل ،آقای خامنه ای بلاجبار تن به نصایح عقلای نظام داده باشد خاصه که نشانه هایی هم از این حرف شنوی رهبری نظام در تغیر رویه زمامداران نیز دیده می شود.

اخیرا هشدارهایی مبنی برتحرکات جناح وابسته به هاشمی رفسنجانی برای صیانت از نظام جمهوری اسلامی ، از سوی برخی از گروه های مخالف نطام در سا یت هی اپوزیسیون خارج از کشور منتشر شده است و حتی شنیده هائی از جلسات محرمانه زعمای نظام منتشر گردیده که حکایت از چراغ سبز اقای خامنه ای به هاشمی رفسنجانی برای حفظ نظام دارد.

در این هشدارها که از قضا هم از طرف گروهی منتسب به رضا پهلوی وهم از سوی افرادی از طرفداران جنبش سبز به دیگر گروه های اپوزیسیون جهت اتحاد و همبستگی داده شده است، تکاپوی دوباره اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را در راستای همین این دسیسه نظام می خوانند چرا که اصلاح طلبان تحت رهبری سید محمد خاتمی ، با وجود تحمیل همه گونه فشار ها از سوی حاکمیت همچنان معتقد به قانون اساسی فعلی بوده و آن را تنها راه گشای مشکلات کشور می دانند.

هشدار دهندگان این دسیسه جدید نظام بر این باورند که هاشمی و اطرافیانش به دلیل داشتن منابع مالی غنی و ارتباطات گسترده ، سعی دارند نیروهایی که پس از کودتای ۸۸ از رژیم بریده ا ند، چه در داخل و چه در خارج از کشور همه را جذب کرده و تشکلی از اپوزسیون طرفدار اصلاح نظام و نه براندازی آن را ایجاد نمایند .

حضور احمدی نژاد درجلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام وعکس های منتشر شده از این دو در حال خوش و بش کردن و ایضا شایعه اقامه دوباره نماز جمعه توسط هاشمی و کاندیداتوری وی با وجود منافات با قانون اساسی کنونی برای ریاست جمهوری دوره آینده را از جمله نشانه های این طرح و دسیسه می دانند.

اگرچه بنا بربه شهادت 32 سال دوام حکومت ولایی، که درایت و هوشمندی هاشمی رفسنجانی،در بقای آن بی تاثیر نبوده است،باید این هشدار را جدی گرفت و راه مقابله آن بی شک اتحاد و همبستگی در بین گروه های مخالف بقای نظام است اما نشانه های دیگری نیز وجود دارد که می تون از هم اکنون این طرح و دسیسه احتمالی هاشمی و یارانش را شکست خورده دید.

می گویند در ماههای پایانی رژیم سلطنتی، با روی کار آمدن شریف امامی، چند نفری از رجال قدیمی مانند محمد علی مسعودی وارد صحنه شدند تا بلکه آن سیستم منسوخ شده را زنده نگهدارند؛آنها چون عاجز از پیدا کردن راه تعامل با ملت تحت سلطه خود بودند متوسل به نسخه های سنتی چون شعبان بی مخ و سلیمان بهبودی شدند.اما سلیمان بهبودی را که از ابتدای به قدرت رسیدن رضاخان با او بود و عملا کار ارتباطات مردمی در دستگاه سردارسپه و بعد ها دردربار پهلوی را بعهده داشت در بستر احتضار یافتند. پیر مرد وقتی ماجرا را شنید لبخندی زد و به پیام آوران گفت داروهای سنتی هم مانند دارو های جدید، تاریخ مصرف دارد، مدتی که در پستو بمانند، خاصیت شان را از دست میدهند، امروز دیگر شیر خشت و تر نجبین ما اثری ندارد. حال حکایت امروز آقای رفسنجانی و اصلاح طلبانی چون جناب خاتمی و یاران محترمشان است .

بی شک در اولین گام برای تحقق چنین طرحی آن هم ا ز سوی طرفداران اصلاح نظام وجود پایگاه مردمی است ، و در شرایط امروز که همه تلاش های اصلاح نظام بی اثر بوده و اصلاح طلبان در محک آزمایش ملت مردود شده اند ، باز هم توقع حمایت مردم از چنین پروژه شکست خورده ای از ساده اندیشی است حتی اگر قافله سالار این طرح فرد زیرک و دانایی چون هاشمی رفسنجانی و یا روحانی روشنفکرو فرهیخته ای چون سید محمد خاتمی باشد طرفه آنکه هنوز افراد شاخص این طیف از طرفداران بقای نظام برای برون رفت مردم از تنگنا های ناشی از سوء مدیریت زمامداران ، طرح ها و پیشنهاداتی را مطرح می سازند که گر نگویم برای فریب ملت است ، فاقد ضمانت اجرایی است مانند طرح پیشنهادی اخیر وزیر کشور دولت اصلاحات عبدالله نوری که همه پرسی در باره ادامه برنامه های هسته ای نظام رابعنوان راه کار، مطرح کرده است ، طرحی که به شهادت همه تقلب های انتخاباتی نظام ، نتیجه آن از هم اکنون مشخص است و هیچ ضمانت اجرایی برای صحت چنین رفراندومی وجود ندارد که به گفته ن اهل قلم اصفهانی که با شنیدن طرح پیشنهادی وزیر کشور دولت اصلاحات می گفت ، پیشنهاد جناب عبد الله نوری حکم این حکایت را دارد که می گویند در جنگ جهانی دوم، زیردریایی‌های آلمانی برای آمریکایی ها مشکل ساز شده بودند کارشناسا‌ن جمع شدند تا راه حلی برای رفع این مشگل پیدا کنند الغرض یکی ازبین کارشناسان اعلام کرد که راه حل مناسب را برای مقابله با زیر دریایی های آلمانی را یافته است ، پرسیدند طرحت چیست ؟ گفت : زیردریایی‌ها نسبت به آب گرم حساس هستند مجبورمی شوند به سطح اب بیایند پیشنهاد می کنم آب اقیانوس رو گرم کنیم تا زیردریایی‌ها مجبور به آمدن بر روی آب شوند، آن وقت می شود آنها را دید و نشانه گرفت ، اما وقتی از این کارشناس آمریکایی پرسیدند چگونه باید اب اقیانوس را گرم کرد؟ می گوید من فقط راه حل قضیه رو دادم ، اجرا و نحوه پیاده کردن این طرح با شماست .

http://bijan-safsari.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016