دوشنبه 26 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مالک اشتر دويست کيلويی و خيمه دشمن! بابک داد

بابک داد
اکنون گويا فشارهای نزديکان بر آيت‌الله خامنه‌ای افزايش يافته است تا او به "صلح حسنی" تن دهد. و يا شايد قرار است او به صلح تن دهد اما بعدتر وانمود کند که "تحت فشار اطرافيان بی‌بصيرت" مجبور شده مانند امام علی از دو قدمی خيمه معاويه عقب‌نشينی کند!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

معلوم نيست چه کسی نقش مالک اشتر اين علی زمانه را برعهده دارد؟ سردار فيروزآبادی؟ سردار جعفری؟ يا احمدی نژاد؟! به هرحال اين روزها "علی زمان" به درستی دريافته که در چند قدمی خيمه دشمن است. مشکل اين است که خبرها به خيمه "علی زمانه" وارونه می رسند. خيمه های دشمن، زيادی نزديک خيمه "ولايت" شده اند!

آيت الله سعيدی نماينده رهبر در سپاه پاسداران گفته "ما در آستانه فتح خيمه معاويه هستيم!" و از مردم خواسته صبر کنند تا اين بار فتح خيمه معاويه انجام شود. اشاره آقای سعيدی به فشاری است که اطرافيان در جريان جنگ صفين بر امام علی آوردند و او ناگزير شد به مالک اشتر که "دو قدم تا فتح خيمه معاويه" فاصله داشت، فرمان عقب نشينی بدهد. بدين ترتيب جنگی که سپاه علی(ع) برنده آن بود، به حکميت واگذار شد و نهايتا" موجب شکست و عزل ايشان از خلافت شد.

نکته ای در اين جمله است. آقای سعيدی در تفسيری از آن واقعه تاريخی، در عين حال از "فشارهايی" پرده برداشته که لابد از سوی اطرافيان، بر آيت الله خامنه ای وارد می شود تا به مصلحت ها تن دهد و برای نوشيدن جام زهر و قبول شرايط قدرتهای بزرگ مهيا شود. فشارهايی که اطرافيان در جريان جنگ صفين بر امام علی وارد کردند تا به مالک دستور عقب نشينی بدهد و جنگ بُرده را واگذار کند. مصلحت انديشی هايی که مورخان شيعی به عنوان "خيانت نزديکان ولايت" از آن ياد می کنند.

واقعيت اين است که در اين روزها حتی باورمندان حکومت هم دريافته اند که هرگز در اين سه دهه، جمهوری اسلامی به چنين انزوا و تحريم و تهديدهايی دچار نبوده است. تحريم خريد نفت خام ايران توسط کشورهای اروپايی و آسيايی، بيش از شصت درصد نفت ايران را روی دست حکومت گذاشته است. نفتی که دولت قادر به انبار کردن آن نيست و حتی نمی تواند آن را رايگان به کشورهای دوست خود بفرستد. بيمه های حمل و نقل نفتکش ها و کشتی های ايرانی لغو شده اند. تحريم های بانکی موجب معلق شدن بسياری از معاملات ايران برای واردات کالاهای اساسی شده است. انزوای سياسی حکومت به حدی رسيده که حتی شريک تجاری ايران يعنی برزيل از رئيس جمهوری اسلامی هم استقبال رسمی نمی کند و احمدی نژاد با خدمه فرودگاهی عکس يادگاری می اندازد. تهديدها هم در خليج فارس به حدی رسيده که ايران ناگزير شد برای ارسال نفت خام خود، پرچم کشورهای آفريقايی مثل مورتيانی را بر نفتکش های خود نصب کند!

دايره تهديدها هرلحظه و البته با بی تدبيری مقامات نظامی ايران تنگ تر می شود. سپاه پاسداران، پيشنهاد ارتش آمريکا برای برقراری "تلفن قرمز" بين دو کشور را نپذيرفته و همزمان در حال مين گذاری و موضع گيری جنگی در تنگه هرمز است. ناوهای تازه نفس آمريکايی وارد خليج فارس شده اند و اين منطقه به انباری از باروت تبديل شده که اگر فشفشه ای هم در آن روشن شود، احتمال شروع يک جنگ وسيع را در پی خواهد داشت. جنگی که ايران برنده نهايی آن نخواهد بود.

اکنون گويا فشارهای نزديکان بر آيت الله خامنه ای افزايش يافته است تا او به "صلح حسنی" تن دهد. و يا شايد قرار است او به صلح تن دهد اما بعدتر وانمود کند که "تحت فشار اطرافيان بی بصيرت" مجبور شده مانند امام علی از دو قدمی خيمه معاويه عقب نشينی کند! هرچه هست نماينده رهبر در سپاه پاسداران، سعی کرده با تمثيلی تاريخی مردم را به صبر بيشتر فرا بخواند و همچنين اميدواری بدهد که "در آستانه فتح خيمه معاويه هستيم"! معنای ديگر اين سخن اين است که اگر اطرافيان صبر نکنند و نگذارند "ولايت" کارش را بکند و خيمه دشمن را از جا بکند، باز هم تجربه تلخ صفين، اين بار برای کسی که خود را "علی زمانه" می داند، تکرار خواهد شد. و رهبری مسئول شکست نخواهد بود.

اين اولين بار نيست که خطيبان نزديک به آقای خامنه ای، وی را در موقعيت امام علی در نبرد صفين تشبيه می کنند و از وی می خواهند به فشارها برای عقب نشينی تن ندهد و خيمه معاويه را از جا در بياورد! بعد از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ هم کسانی همچون عليرضا پناهيان خطيب محبوب رهبری، در سخنانی از "تحميل مطلحت ها" بر رهبر برای پذيرش اعتراضهای مردمی پرده برداشت که "قصد داشتند رهبر را از دو قدمی کندن خيه معاويه محبور به عقب نشينی کنند!" و گفت رهبر عقب نشينی نکرد تا تجربه صفين را تکرار نکرده باشد.

آنچه نزديکان و منصوبين آيت الله خامنه ای را همواره از تکرار تجربه صفين می ترساند، وقايعی است که بعد از آن جنگ روی داد. جنگ صفين که بيش از ۱۱۰ روز طول کشيد، عاقبت با فشارهای نزديکان متوقف شد و کار تعيين خليفه مسلمين به حکميت دو شخص واگذار شد. مطابق حکميت ابوموسی اشعری و عمروعاص، امام علی از خلافت عزل گرديد و معاويه به عنوان خليفه مسلمين معرفی شد. آنان حق دارند نگران وضعيت خود در دوران بعد از خامنه ای باشند!

حالا چه فرقی می کند مالک اشتر اين علی زمانه چه کسی باشد؟ مالک او می تواند سردار فيروزآبادی باشد که می گويند تجربه يک روز حضور در جبهه های جنگ را هم ندارد! او به جای آنکه خود تا دو قدمی خيمه معاويه برود، گفته که "نقشه بستن تنگه هرمز در دست رهبر است"! يعنی خود رهبر می داند و خيمه دشمن و تنگه هرمز! بدين تريتب رهبر حتی نمی تواند گناه عقب نشينی را به گردن مالک اشتر و يا ديگران بياندازد. اين بار مقام ولايت، ظاهرا" مجبور است خودش به نزديکی خيمه معاويه برود؛ زيرا مالک اشترش دويست کيلو وزن دارد و قادر به کندن خيمه نيست. اين هم از مصائب مردی است که روزها با مکر معاويه حکمرانی می کند و شبها با رؤيای علی خود را آرام می سازد. اما کاريکاتور هيچکدام از آنها هم نيست! ديکتاتور کم مايه ای است که می داند فصل پايانی فاجعه باری انتظارش را می کشد.

فرصت نوشتن. روزنوشته های بابک داد
www.babakdad.blogspot.com
فيس بوک همگانی بابک داد
www.facebook.com/babakdad.page


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016