سه شنبه 27 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار سفير سابق سوريه نسبت به استفاده اسد از سلاح‌های شيميايی

• سفير سابق سوريه در بغداد می‌گويد بشار اسد اگر احساس خطر کند از سلاح‌های شيميايی هم استفاده می‌کند. همزمان با گسترش دامنه درگيری‌ها به پايتخت سوريه، تلاش‌ها برای استفاده از نفوذ چين و روسيه بر دمشق ادامه دارد


نواف فارس، سفير سابق سوريه در بغداد که به تازگی به مخالفان پيوسته است، در مورد استفاده‌ی ارتش سوريه از سلاح‌های شيميايی هشدار داد. او روز دوشنبه (۱۶ ژوئيه/ ۲۶ تير) در گفت‌وگو با خبرگزاری بی‌بی‌سی اطمينان داد که اسد حاضر است برای ماندن در قدرت «همه‌ی مردم سوريه را از دم تيغ بگذراند».

به گفته‌ی فارس، اگر شرايط همچنان برای بشار اسد بحرانی شود، امکان استفاده از سلاح‌های شيميايی عليه مخالفان وجود دارد. به ادعای سفير سابق سوريه در عراق، گزارش‌های تأييد نشده‌ای وجود دارند مبنی بر اين‌که پيش از اين در حمص از سلاح‌های شيميايی بر ضد مخالفان دولت استفاده شده است.

نواف فارس پيش‌بينی کرد: «هيچ ترديدی وجود ندارد که دولت سوريه به زودی سقوط خواهد کرد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فارس، از اعضای حزب حاکم سوريه - بعث - بود که سابقه فعاليت درازمدت در پست‌های مهم دولتی و امنيتی دستگاه اسد را دارد. او چهارشنبه گذشته (۱۱ ژوئيه) محل خدمت خود در سفارت سوريه در بغداد را به مقصد قطر ترک کرد. برخی از گزارش‌های تأييدنشده ادعا می‌کنند که نواف فارس فعاليت‌هايی را برای حضور در حکومت آينده‌ی سوريه آغاز کرده است.

ادامه درگيری‌ها در پايتخت

از سوی ديگر مرکز فرماندهی "ارتش آزاد سوريه" در حمص مخالفان دولت در سراسر کشور را فرا خوانده تا در «واکنش به کشتارهای دسته‌جمعی و جنايات وحشيانه» رژيم بشار اسد به مراکز نيروهای امنيتی حمله کنند.

نبرد ميان نيروهای مخالف رژيم بشار اسد و ارتش سوريه که از روز دوشنبه (۱۶ ژوئيه/ ۲۶ تير) به مناطقی از دمشق، پايتخت اين کشور رسيده است، نيز همچنان ادامه دارد. نيروهای مخالف دولت گسترش درگيری‌ها به مناطقی از پايتخت را به سرنگونی قريب‌الوقوع بشار اسد تعبير می‌کنند. ناظران تاکنون دمشق را از جمله مناطق امن برای بشار اسد می‌دانستند.

مخالفان دولت عمليات نظامی در پايتخت را "آتشفشان دمشق و زلزله سوريه" خوانده و آن را به "نخستين گام استراتژيک" در جهت نافرمانی مدنی در سراسر سوريه تعبير کرده‌اند.

به گفته مصطفی اسو، از فعالان مخالف دولت سوريه، کشيده شدن درگيری‌ها به پايتخت، نيروهای هوادار اسد را به شدت نگران کرده است. به گفته‌ی اين فعال سياسی کنترل دمشق تاکنون به طور کامل در اختيار نيروهای دولتی بوده است.

به گفته‌ی شاهدان عينی از زمان آغاز درگيری‌ها در ماه مارس ۲۰۱۱ تاکنون استقرار نيروهای ارتش در پايتخت به اين حد گسترده نبوده است. با اين حال بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه نيروهای مخالف دولت توانسته‌اند نيروهای ارتش را از دو منطقه درگيری در دمشق خارج کرده و کنترل اين مناطق را در دست گيرند.

احمد الخطيب، از سخنگويان نظاميان شورشی در سوريه، به اين خبرگزاری گفته است که نيروهای دولتی کنترل خود در بخش‌هايی از پايتخت را از دست داده‌اند و از خارج از ميدان نبرد به تيراندازی به سوی مخالفان روی آورده‌اند.

گزارش‌ها همچنين از حضور پرشمار تانک‌های ارتش سوريه در مناطق مرکزی دمشق حکايت می‌کنند.به گفته‌ی شاهدان عينی، ساکنان مناطق درگيری در پايتخت سوريه خانه‌هايشان را ترک کرده و به روستاهای اطراف دمشق نقل مکان کرده‌اند.

تلاش‌های ديپلماتيک برای پايان بخشيدن به خشونت‌ها

هم‌زمان با گسترش دامنه درگيری‌ها در سوريه به پايتخت اين کشور، دبيرکل سازمان ملل متحد برای گفت‌و‌گو در مورد بحران سوريه به چين سفر کرده است. بان کی مون پيش‌تر در گفت‌و‌گويی تلفنی با وزير خارجه چين از اين کشور خواسته بود با استفاده از نفوذ خود بر دولت سوريه، شرايط را برای اجرای طرح کوفی عنان فراهم کند.

در همين ارتباط روز گذشته يکی از سخنگويان وزارت خارجه چين از طرفين درگيری در سوريه خواست به خشونت‌ها پايان دهند، به غيرنظاميان آسيب نرسانند و طرح کوفی عنان را هرچه سريع‌تر به اجرا گذارند.

کوفی عنان، فرستاده‌ی ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، نيز با هدف رايزنی در مورد حل بحران سوريه در مسکو به سر می‌برد.

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، پيش از ورود عنان به اين کشور با متهم‌کردن برخی از کشورهای غربی گفته بود، اين کشور‌ها با پافشاری بر وضع تحريم‌هايی از سوی شورای امنيت سازمان ملل، در پی دامن زدن به جنگ داخلی در سوريه هستند. وزير خارجه روسيه همچنين تاکيد کرده بود مردم سوريه بايد خود در مورد سرنوشت رئيس جمهورشان تصميم گيرند.

قرار است روز سه شنبه (۲۷ تير/۱۷ ژوئيه) کوفی عنان در جريان سفر خود به روسيه با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری اين کشور، نيز ديدار و در مورد بحران سوريه گفت‌و‌گو کند.

ناظران سياسی با اشاره به آغاز ماه رمضان در هفته جاری، نسبت به افزايش خشونت‌ها در سوريه هشدار می‌دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016