جمعه 30 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت ایران دخالت در امور داخلی یمن را تکذیب کرد

بی بی سی: دولت ایران اتهام مداخله در امور داخلی یمن را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به "اظهارات منسوب به برخی مقام های یمنی" در مورد دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی آن کشور، "این ادعاها و اتهامات را مردود و غیرقابل قبول دانسته است."

به گفته اداره کل اطللاعات و مطبوعات وزارت خارجه ایران، آقای مهمانپرست گفته است: "مقام های یمنی بهتر است به جای ایراد اتهام به دیگر کشورها، به مطالبات مشروع مردم پاسخ داده و به ساختن یمنی آباد، مستقل و با ثبات اهتمام ورزند."

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که "جمهوری اسلامی ضمن احترام به حق حاکمیت یمن، همواره در کنار این کشور بوده و از هیچ کمکی برای برقراری آرامش، توسعه و آبادانی آن دریغ نمی کند."

روز چهارشنبه این هفته، خبرگزاری دولتی یمن - سبا - گزارش کرد که عبد ربه منصور الهادی، رئیس جمهوری یمن "به ایران هشدار داده است تا از مداخله در امور داخلی کشورش خودداری ورزند."
صالح و هادی

ایران از هادی هم مانند صالح خواسته "مطالبات مردم یمن" را برآورده کند

پیشتر، رسانه های خبری یمن گزارش کرده بودند که سازمان های امنیتی آن کشور یک شبکه جاسوسی به رهبری یک افسر سابق سپاه پاسداران ایران را کشف و اعضای آن را بازداشت کرده اند.

این رسانه ها به نقل از منابع وزارت کشور یمن گزارش کرده بودند که این شبکه جاسوسی در مناطق مختلف شاخ آفریقا فعال بوده و یک مرکز عملیاتی را در صنعا، پایتخت یمن، مورد استفاده قرار می داده است.

رئیس جمهوری یمن در سخنرانی در مراسمی در دانشکده جنگ آن کشور، دولت ایران را مخاطب قرار داد و گفت: "امیدواریم برادران ما در ایران در امور یمن دخالت نکنند و شرایط حساس این کشور را مورد توجه قرار دهند."

وی در ادامه سخنان خود گفت: "من از همین محل خطاب به شما می گویم: یمن را به حال خود بگذارید، دیگر کافی است!"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اختلاف با ایران

رئیس جمهوری یمن در مورد ماهیت "مداخله ایران" در امور داخلی آن کشور توضیحی نداد اما چند ماه پیش هم مقامات یمنی، جمهوری اسلامی را به حمایت از شورشیان حوثی در شمال این کشور متهم کردند و وزارت خارجه ایران نیز این اتهام را مردود دانست.
حوثی ها

یمن پیش از این هم دولت ایران را به حمایت از قیام حوثی ها متهم کرده بود

حوثی ها دارای مذهب شیعه زیدی هستند و از سال ١٩٩٤ علیه آنچه که تبعیض دولت مرکزی یمن می خواندند دست به اعتراض زدند و از حدود هشت سال پیش هم به مبارزه مسلحانه روی آورده اند.

در زمان زمامداری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن، دولت آن کشور بارها ایران را به حمایت از شورشیان مخالف دولت متهم کرد که باعث تیرگی روابط دو کشور شد.

برخی رسانه های یمنی، ایران را متهم می کردند که از طریق حمایت از مخالفان مسلح دولت این کشور در صدد است با گسترش نفوذ شورای همکاری خلیج فارس، به خصوص عربستان سعودی و قطر در یمن مقابله کند در حالیکه دولت یمن خواستار پیوستن به این شورا بوده است.

در ماه نوامبر سال گذشته، علی عبدالله صالح که بیش از سی سال سمت ریاست جمهوری یمن شمالی و یمن متحد را در دست داشت، پس از چندین ماه مقاومت در برابر حرکت اعتراضی مردم، سرانجام با قبول راه حل پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس، قدرت را به معاون خود، منصور الهادی، واگذار کرد و از کشور خارج شد.
زن یمنی

یمن با کمبود غذایی هم مواجه است

در جریان حرکت اعتراضی در یمن، مقامات و رسانه های جمهوری اسلامی ضمن حمایت از معترضان، دولت های غربی و کشورهای عرب منطقه را متهم می کردند که خواستار ادامه زمامداری علی عبدالله صالح هستند و از وی می خواستند "مطالبات مردم" را برآورده کند.

عبد ربه منصور الهادی در انتخابات ماه فوریه به مدت دو سال به ریاست جمهوری انتخاب شد و قرار است در این مدت، بر تدوین قانون اساسی جدید و ایجاد ساختارهای دموکراتیک در آن کشور نظارت کند.

علاوه بر شورش حوثی ها، گروه های مسلح وابسته به شبکه القاعده نیز در بخش هایی از یمن فعالیت دارند و گاه به گاه با نیروهای دولتی درگیر می شوند.

یمن از جمله کشورهای کم درآمد منطقه محسوب می شود و اخیرا گزارش هایی از کمبود مواد غذایی و قحطی در مناطقی از این کشور انتشار یافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016