دوشنبه 2 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برگزاری نخستين جلسه محاکمه رويترز در مهرماه، احتمال تعطيلی دائم دفتر رويترز در تهران


خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) ـ تهران - مدير کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نخستين جلسه محاکمه مسوول نمايندگی خبرگزاری رويترز در تهران به اتهام تروريست خواندن بانوان ورزشکار ايرانی ، نهم مهر ماه امسال برگزار می شود.

' محمد جواد آقاجری ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ايرنا افزود: پيش از اين ' پريسا حافظی' مسوول دفتر نمايندگی خبرگزاری رويترز در تهران، دو جلسه در دادسرا حضور يافته و به سووالات پاسخ گفته است.

اين مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت بانوان ورزشکار ايرانی که خبرگزاری رويترز در گزارش مجعول بخش تصويری خود از آنها به عنوان ' تروريست' ياد کرده بود، از اين خبرگزاری به مراجع قضايی کشور شکايت کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود : خانم 'حافظی' به نمايندگی از خبرگزاری رويترز در دادگاه حاضر می شود.

مسوول رويترز مهر ماه به تهران می آيد

آقاجری با بيان اينکه قطع فعاليت نمايندگان زسانه های خارجی در کشور معمولا به دو علت است افزود : علت نخست بروز مشکلات مالی در اداره دفتر و کارکنان است که در اين شرايط مسوولان چنين دفاتری فعاليت خود را در کشور ميزبان خاتمه می دهند و علت ديگر برخی اقدامات مغرضانه و جهت دار است که منجر به قطع همکاری کشور ميزبان با رسانه مورد نظر خارجی می شود.

مدير کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکيد کرد : برخلاف باور غلطی که بسياری از رسانه های خارجی مبنی بر انتقادناپذيری ما داشته اند، امروز درک کرده اند که اگر مانند رسانه های داخلی رفتار کنند هيچ مشکلی با آنها نخواهيم داشت.

آقاجری يادآور شد: البته اين به معنی اين نيست که در برابر تحريف ها و جعليات هم همين برخورد را داشته باشيم بلکه در چنين شرايطی برخوردهای متفاوتی خواهيم کرد و تصميمات ديگری اتخاذ می شود.

اين مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در اين زمينه هم اينگونه رسانه ها دو دسته اند ، رسانه هايی که به طور اتفاقی خبر کذبی را به دليل منابع اشتباه يا دلايل ديگری منتشر کرده اند و رسانه های ديگر هم مانند رويترز که خودشان بر خلاف واقع گزارشی را تهيه و پس از آن به نادرست بودن آن اعتراف و اقرار کرده اند.

آقاجری ادامه داد: در رابطه با خبرگزاری رويترز به علت اينکه حقوق طرف دعوا - بانوان ورزشکار - ضايع شده است، آنان شکايت خود را تسليم دادگاه کرده اند که اين امر، موضوع را از دست ما خارج کرده و بايد منتظر رای دادگاه باشيم.

رويترز پيش از تعليق موقت هم تذکراتی را داشته است

مدير کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رويترز از جمله رسانه های خارجی است که پيش از تعليق موقت، تذکراتی را نيز دريافت کرده و مدت زمانی بود که با انتشار برخی مقالات در صدد القای برخی موضوعات مدنظر خود به افکار عمومی ايران بود.

آقاجری افزود: اداره کل رسانه های خارجی به هيچ عنوان علاقه ای ندارد که حمايت بی جايی از برخی نمايندگان رسانه های خارجی کند در حالی که حقوق عده ای در موضوعی خاص ضايع شده باشد.

اين مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر جايی نياز به حمايت باشد ، اداره کل رسانه های خارجی وارد صحنه می شود و حمايت خود را اعلام می کند و در باره رويترز نيز بايد تا اعلام نتيجه دادگاه منتظر ماند.

وی گفت: معيارهای کشور ما برای فعاليت نمايندگان رسانه های خارجی بر حسب يک سری اصول، شفاف و روشن است که درصدر آنها رعايت مبانی امنيت ملی کشور قرار دارد و اگر نحوه حرکت رسانه ای منجر به خدشه دار شدن اين رکن اساسی شود با او قطعا برخورد خواهيم کرد.

مدير کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی يادآور شد : ممکن است رسانه ای به صورت هدفمند در اين راستا گام بردارد و رسانه ای ديگر به اشتباه مرتکب خطايی شود اما به هر حال دوری از تهمت، دروغ و افترا از جمله مواردی است که همه رسانه ها بويژه رسانه های خارجی بايد به آنها توجه کنند.

آقاجری تاکيد کرد: موارد ياد شده جزو معيارها و ضوابط ماست که تخطی از آنها می تواند عواقبی را برای رسانه های خاطی در پی داشته باشد.

اين مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رويکرد اداره کل رسانه های خارجی تا کنون چنين بوده است که مبنا را در مرحله اول ارتکاب چنين خطاهايی، بر حسب اشتباه و منبع خبری غلط قرار می دهد و در اين راستا همواره در مرحله اول تذکر داده شده و در بدو امر دفتر نمايندگی تعطيل نمی شود.

وی گفت:ما نمی خواهيم بگوييم که رسانه های خارجی هر آنچه را که ما می خواهيم، فکر می کنيم و انتظار داريم انعکاس دهند بلکه تنها می خواهيم به واقعيات موجود پرداخته و از انتشار مطالب دروغ و افترا خودداری کنند.

آقاجری افزود: مسوولان خبرگزاری رويترز نيز در مکاتبات و مذاکرات تلفنی به اشتباه خود پی برده و اعتراف کرده اند و هم اکنون خواستار حضور در پای ميز مذاکره هستند و علاقه مندی آنها تا حدی است که احتمالا همزمان با برگزاری سومين دادگاه به کشور ما بيايند.

رويترز بايد مراتب عذرخواهی را به طور حضوری اعلام کند

مدير کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به رغم اينکه مسوولان رويترز به صورت کتبی و تلفنی عذرخواهی کرده اند اما بايد عذرخواهی خود به صورت حضوری نيز اعلام کنند و درباره نحوه فعاليت های آينده دفتر اين صحبت شود.

احتمال تعطيلی دائم دفتر رويترز در تهران وجود دارد

مدير کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: احتمال اينکه فعاليت های خبرگزاری رويترز در تهران با نظر دادگاه به طور کلی خاتمه يابد وجود دارد که در اين صورت دفتر اين خبرگزاری تعطيل خواهد شد اما تا اعلام حکم دادگاه فعاليت آن به حالت تعليق درآمده است.

وی افزود: در مجموع رويکرد اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايجاد فضا برای فعاليت رسانه های خارجی در کشور است و البته به همان ميزان که مجوزدهی بر اساس فضای باز موجود در کشور صورت می گيرد و آزادی عمل را در اختيار نمايندگان خارجی قرار می گيرد به همان اندازه هم توقع است که اين افراد و رسانه ها در چارچوب قوانين و مقررات عمل کنند.

به گفته آقاجری، رويکرد وزارت ارشاد در مجوز دهی به رسانه های خارجی موجب شده که هم اکنون ۱۲۰ دفتر نمايندگی از شبکه های راديويی ، تلويزيونی و رسانه های مکتوب خارجی در کشور فعاليت داشته باشند.

اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چهاردهم فروردين ماه جاری، فعاليت دفتر نمايندگی خبرگزاری رويترز در تهران را متوقف کرد.

اين تصميم به دنبال تهيه فيلمی از سوی بخش ويدئويی دفتر اين خبرگزاری در اواخر سال گذشته درباره فعاليت های ورزشی شماری از بانوان ورزشکار ايرانی در رشته ' نينجتسو' و معرفی آنان به عنوان تروريست، گرفته شد.

بنابر اعلام اداره کل رسانه های خارجی وزارت ارشاد ، خبرگزاری رويترز تيتر مجعول ' هزاران زن نينجا به عنوان قاتلان ايرانی آموزش می بينند ' را برای فيلم ويدئويی خود انتخاب و آن را در اختيار مشترکان تصويری قرار داد در حالی که اين بانوان دانش آموز، دانشجو يا خانه دار بوده و تنها به دليل علاقه شخصی به اين رشته ورزشی روی آورده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016