شنبه 7 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: تفاهم‌نامه استرداد مجرمان آماده است؛ عربستان: خبر نداریم

رادیو فردا:در حالی که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود تفاهم‌‌نامه ایران و عربستان سعودی برای استرداد مجرمان آماده امضاست، یک مقام سعودی کلا وجود این سند را حاشا و اظهار بی‌اطلاعی کرد. در همین حال خبرآن‌لاین از تصمیم عربستان برای اعدام چند ایرانی دیگر خبر داده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ششم مردادماه، به نقل از روزنامه عربی عکاظ خبر داد که سخنگوی وزارت خارجه عربستان سعودی کلا از وجود تفاهم‌نامه بین کشورش و ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است که این کشور مذاکره‌ای با ایران نکرده است.

گفته‌های این سخنگو واکنشی است به اظهارات رسمی وزیر امور خارجه ایران در سوم مردادماه مبنی بر این که ایران و عربستان قرار است تفاهم‌نامه‌ای امضا کنند تا بر اساس آن مجرمان این دو کشور هر یک در کشورهای خود محاکمه و مجازات شوند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود که تفاهم‌نامه مذکور آماده است و دو کشور قرار است آن را امضا کنند. او با این حال زمانی برای این اتفاق مشخص نکرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قضیه استرداد مجرمان بین ایران و عربستان سعودی زمانی آغاز شد که در خردادماه سال جاری وزارت خارجه ایران پس از چند بار تکذیب اذعان کرد که چند تبعه ایران در عربستان و به حکم مراجع قضایی این کشور اعدام شده‌اند.

به گفته آقای صالحی، این تبعه‌های ایران که تعدادشان ۱۸ نفر اعلام شد در دو گروه هشت و ده نفره و به جرم «انتقال مقادیر زیادی مواد مخدر» به داخل عربستان اعدام شده‌اند.

پیشتر در روز سی‌ام فروردین‌ماه سال جاری وزیر امور خارجه ایران گفته بود که روند اجرای اعدام شهروندان ایران در عربستان متوقف شده، اما پس از آن که این حکم اجرا شد، یکی از معاونان او سعودالفیصل، وزیر خارجه عربستان، را به دروغ‌گویی در این باره متهم کرد.

این بار نیز سخنگوی وزارت خارجه عربستان از قرار امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است که دو کشور اصلا در این باره مذاکره‌ای با هم نداشته‌اند.

به گفته خبرگزاری مهر به نقل از اسامه نقلی، سخنگوی وزیر خارجه عربستان سعودی، «اگر طرف ایرانی خواهان امضای تفاهم‌نامه است، توافق‌نامه‌های امضاشده متعددی میان دو کشور وجود دارد که می‌توان آنها را اجرایی کرد».

تمام این‌ها در حالی است که وب‌سایت خبرآن‌لاین روز جمعه از «تصمیم» عربستان سعودی به اعدام چند ایرانی دیگر در خاک این کشور خبر داد.

خبرآن‌لاین منبع این خبر خود را ذکر نکرده است.

مناسبات تهران و ریاض در سال‌های اخیر تنش‌های متعددی را به خود دیده ‌است که موضوع تظاهرات سیاسی ایرانیان در حج، شورش شیعه‌مذهبان زیدی در یمن، کمک عربستان به سرکوب معترضان در بحرین و موضوع «توطئه ترور سفیر عربستان توسط دو شهروند ایرانی در آمریکا» از جمله آنهاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016