چهارشنبه 21 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ابراز نگرانی ايران از "خشونت های اخير" در عربستان سعودی

راديو فردا ـ رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران روز سه شنبه از بروز خشونت های اخير در عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده و از دولت اين کشور خواسته از به کارگيری خشونت در مقابل «خواست مردم»، خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای مهمانپرست گفته است: «ايران از اقدامات خشونت‌آميز اخير نيروهای دولتی عليه شخصيت‌های دينی و مردم منطقه شرقيه عربستان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم آن منطقه شده شديدا ابراز نگرانی می کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران، همچنين اظهار اميدواری کرد دولت عربستان سعودی «مطالبات مشروع مردم» را مورد توجه جدی خود قرار داده و از به کارگيری «خشونت در مقابل خواست مردم احتراز» کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در آخرين درگيری ها در عربستان سعودی در يکشنبه شب گذشته در رويارويی نيروهای امنيتی با معترضان، دو تن از شهروندان عربستان در شرق اين کشور کشته شده اند.

طبق اين گزارش فعالان سياسی گفته اند، در «نمر النمر» و در جريان تلاش پليس برای متفرق کردن معترضان، شماری از آن ها در پی ضرب و شتم نيروهای پليس زخمی شده و عده ای هم دستگير شده اند. اين گزارش به آمار دقيق زخمی ها و دستگيرشدگان اشاره ای نکرده است.

خبرگزاری مهر نيز در گزارشی نوشته طی روزهای گذشته، نيروهای سعودی شيخ هشام عبدالواحد الخنيزی ۴۵ ساله ساکن منطقه القلعه در شهر القطيف را هنگام بازگشت از ايران در فرودگاه بازداشت کردند.

منصور ترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی گفت: با هرکسی که عامل فتنه باشد برخورد می کنيم و هيچ گونه انعطافی در مقابل آن ها و دشمنان ملت نخواهيم داشت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در حدود دو ميليون شيعه مذهب در عربستان سعودی زندگی می کنند که بيشتر آنها در شرق اين کشور سکونت دارند و از اين که مورد تبعيض و سرکوب قرار می گيرند، ابراز نارضايتی کرده اند.

حکام سنی در کشورهای حاشيه خليج فارس و کشورهای عربی، تمايلی به دادن فضای باز به اقليت ها از جمله شيعيان نشان نمی هد.

خانواده سلطنتی بحرين هم که بر اکثريت شيعه حکومت دارد در دو سال گذشته با هرگونه جنبش اعتراضی مردم اين کشور برخورد شديد داشته و حتی از عربستان سعودی نيروی نظامی کمکی گرفته است.

روابط ايران و عربستان در دو سال گذشته و با شروع حرکت های موسوم به بهار عربی دچار چالش های جدی شده است. عربستان در جريان تحريم نفت ايران اعلام آمادگی کرده که کمبود بازار نفت را به عهده بگيرد که اين امر هم واکنش ايران را در پی داشت.

عربستان سعودی همچنين در جريان طرحی که از آن به عنوان نقشه عوامل مرتبط با ايران برای ترور سفير اين کشور در واشينگتن ياد شده، شکايتی عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل مطرح کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016