سه شنبه 10 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش وزارت امور خارجه آمريکا از نقض حقوق اقليت‌های مذهبی در ايران

دويچه وله ـ گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا درباره آزادی مذاهب در جهان منتشر شد. در اين گزارش با توجه به محدوديت‌های اعمال شده برای بهائيان، مسيحيان و دراويش در ايران از جمهوری اسلامی به شدت انتقاد شده است.


روز دوشنبه (۳۰ ژوئيه/۹ مرداد) گزارش سال ۲۰۱۱ وزارت خارجه ايالات متحده آمريکا درباره‌ی آزادی مذاهب در جهان منتشر شد. اين گزارش نخستين گزارش وزارت خارجه آمريکا با موضوع آزادی مذاهب از زمان آغاز بهار عربی است.

در گزارش سالانه آزادی مذاهب، دولت‌های ايران، چين و کره شمالی به عنوان ناقضان سيستماتيک آزادی مذهب در جهان معرفی شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نقض آزادی مذاهب در ايران

گزارش وزارت خارجه آمريکا از جمله‌‌ی محدوديت‌های مذهبی در ايران به فشار بر بهائيان، مسيحيان و دراويش در اين کشور اشاره می‌کند. در بخشی از اين گزارش در مورد ايران آمده است: «بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، مذهب رسمی کشور شيعه اثنی عشری است، اما بر طبق قانون اساسی ديگر مذاهب نيز دارای احترام کامل می‌باشند. با وجود اينکه مذاهب زردشتی، مسيحی و يهودی در قانون اساسی ايران به رسميت شناخته شده‌اند، يوسف ندرخانی، کشيش مسيحی به خاطر عقايدش زندانی و به اعدام محکوم شده است.»

در همين زمينه سوزان جانسون کوک، نماينده ايالات متحده آمريکا در امور آزادی مذاهب، در هنگام معرفی گزارش سالانه در واشنگتن گفت: «گزارش تصريح می‌کند که وضعيت اسفبار آزادی مذاهب در ايران در يک سال گذشته وخيم‌تر نيز شده است.»

در گزارش وزارت خارجه آمريکا همچنين به وضعيت بهائيان در ايران اشاره شده و آمده است: «اقدامات دولت فضايی تهديدکننده برای مذاهب و پيروان غيرشيعی ايجاد کرده است؛ به ويژه برای بهائيان، دراويش، مسيحيان و يهوديان.»

وزارت خارجه آمريکا با انتقاد از حکومت ايران می‌گويد، جمهوری اسلامی مانع از تحصيل و انجام فعاليت‌های مذهبی بهائيان می‌شود و برخی از رهبران آن‌ها را به حبس‌های طولانی مدت محکوم کرده است.

در اين گزارش همچنين از عدم امکان استخدام و اخراج بهائيان از دانشگاه و يا عدم پذيرش آن‌ها در دانشگاه‌های ايران انتقاد شده است. وزارت خارجه آمريکا تخمين زده است که بزرگ‌ترين اجتماع غيرمسلمان در ايران را بهائيان تشکيل می‌دهند و در عين حال تاکيد می‌کند که صوفی‌ها و دراويش نيز با جمعيتی در حدود دو تا پنج ميليون نفر از آزادی مورد نظرشان برای انجام فعاليت‌های مذهبی در ايران محروم هستند.

در اين گزارش با اشاره به پيروان شيعه مذهب که ديدگاه‌شان با حکومت همخوانی ندارد، تصريح شده است که اين افراد نيز مورد تبعيض قرار می‌گيرند و با محدوديت‌های مذهبی روبرو هستند.

افزايش يهودی ستيزی در جهان

در گزارش وزارت خارجه آمريکا همچنين آمده است که در يک سال گذشته بر ميزان يهودی ستيزی، بهايی ستيزی و ضديت با بوداييان در جهان افزوده شده است.

در اين زمينه به کشورهايی همچون ونزوئلا و ايران اشاره شده است که در رسانه‌های دولتی خود به اظهارات ضد يهودی می‌پردازند. گزارش وزارت خارجه آمريکا همچنين به وب سايت‌هايی در ايران اشاره کرده است که فاجعه هولوکاست را "افسانه" می‌خوانند و با واکنشی از سوی دولت نيز مواجه نمی‌شوند.

وزارت خارجه آمريکا در عين حال از دولت‌های افغانستان و پاکستان نيز به دليل عدم موفقيت لازم در بسط آزادی مذاهب انتقاد کرده است. در اين گزارش آمده است که به طور نمونه دادگاه‌های افغانستان شهروندان اين کشور با گرايش‌های غيراسلامی را طبق قوانين اسلامی محاکمه می‌کنند. در پاکستان نيز تاکنون افرادی به دليل اهانت به مقدسات به مرگ محکوم شده‌اند. گزارش وزرات خارجه آمريکا همچنين يادآور می‌شود که با وجود تحت فشار و آزار و اذيت قرارگرفتن اقليت‌های مذهبی در کشورهای ياد شده، عاملان مورد بازخواست قرار نمی‌گيرند.

اين گزارش همچنين با انتقاد از کشورهايی نظير بحرين، روسيه، نيجريه و عراق متذکر می‌شود که دولت‌های اين کشور‌ها به محدوديت‌های مذهبی دامن می‌زنند و رواداری اجتماعی را رعايت نمی‌کنند. در گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا از مصر به خاطر فشار بر مسيحيان انتقاد شده است.

وزرات خارجه آمريکا همچنين از برخی از کشورهای اروپايی برای ايجاد محدوديت‌های مذهبی برای مسلمان ساکن در اين کشور‌ها انتقاد کرده است. در اين ميان به کشورهای بلژيک و فرانسه به خاطر ايجاد منع پوشش حجاب اشاره شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016