چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگيری های شديد بين مردم و نيروهای انتظامی در منطقه سرباز بلوچستان

بنا به اخبار واصله از بلوچستان درگيری های شديدی بين مردم بلوچ و نيروهای انتظامی در دو منطقه شهرستان سرباز بنام های جکيگور و راسک صورت گرفته است. در اين درگيری ها که بنا به برخی از گزارشات همچنان ادامه دارد تعدادی از تظاهرکنندگان بلوچ کشته و زخمی شده اند. اوضاع شهرستان سرباز بعد از ترور يکی از محدود مولوی های ولايتمدار بنام مولوی مصطفی جنگی در روز جمعه سی دی ما سال گذشته و دستگيری حدود پانزده نفر از افراد محلی از جمله رهبران مذهبی اهل سنت به اتهام دست داشتن در قتل مولوی جنگی زهی در طی سه هفته اخير بسيار ملتهب بوده است. بر طبق گزارش رجانيوز مولوی مصطفی جنگی زهی در حالی به شهادت رسيد که پيش از آن جندالله بارها در بيانيه های مختلفی وی را تهديد به قتل کرده بود. در آخرين مورد از اين تهديدها، سال قبل نيز عوامل جندالله با حمله به خانه مولوی جنگی زهی قصد ترور وی را داشته بودند که موفق به اين‌ کار نشدند. مولوی جنگی زهی که فرمانده يکی از پايگاههای بسيج عشايری در منطقه بود، نيز بارها علی‎رغم تهديدهای مختلف اعلام کرده بود که شهادت را در راه انقلاب اسلامی يک افتخار بزرگ برای خود می داند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عليرغم تهديدات مکرر و اقدامات قبلی جندالله برای ترور مولوی جنگی زهی، مامورين امنيتی جمهوری اسلامی علمای مذهبی بلوچ را متهم به همکاری در قتل مولوی جنگی زهی می کنند. قريب به سه هفته پيش بيش از پانزده نفر از جمله دو مولوی سرشناس منطقه بنام های مولانا فتحی محمد نقشبندی اما جمعه راسک و مولوی عبدالله ملازاده امام جمعه پارود به اتهام دست داشتن در قتل مولوی جنگی زهی دستگير شدند. دستگيرشدگان در زندان شديدا ً تحت فشار هستند تا در مصاحبه های تلويزيونی حاضر شوند و بر عليه جريانات معتدل اهل سنت به رهبری مولانا عبدالحميد اسماعيل زهی با اعتراف به موارد ديکته شده ، تبليغ کنند، تا از اين طريق به زعم خويش انتساب مدارس اهل سنت به جريانات افراطی وهابی، تروريست و بيگانه را ثابت کنند و سپس پروژه کنترل و مديريت کامل مدارس اهل سنت در سيستان و بلوچستان را اجرا کنند. رهبران اهل سنت بلوچ بارها بوضوح تکرار کرده اند که هرگز کنترل و مديريت مدارسی دينی توسط حکومت را تحمل نخواهند کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی سنی آنلاين، پايگاه اطلاع رسانی اهل سنت ايران ، بنا به گزارش‏های رسيده از شهر راسک، مرکز شهرستان سرباز، ساعت ۱۱ ديروز دوشنبه (۹۱/۲/۲۵) تجمع اعتراض آميز مردم در واکنش به دستگيری برخی از علمای سرشناس منطقه، واکنش شديد و تيراندازی نيروهای انتظامی را به دنبال داشت که در نتيجه آن فردی به نام "جان محمد دهقانی" کشته و ۲ تن ديگر زخمی شدند.

اين تجمع اعتراض آميز و حوادث ناگوار، پس از آن روی داد که "مولوی عبدالغفار نقشبندی"، فرزند مولانا فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک، که وی نيز به همراه مولانا عبدالله، امام جمعه پارود سرباز و ۱۳ تن ديگر از مردم منطقه مدتی قبل به اتهامات واهی بازداشت شده اند، در مسير بازگشت از زاهدان به منظور پيگيری موضوع پرونده پدرش، در ورودی شهر راسک با ايست بازرسی نيروهای امنيتی و انتظامی مواجه شدند که اين نيروها بلافاصله اقدام به دستگيری و بازداشت مولوی عبدالغفار نمودند.

اين اقدام، ابتدا با واکنش زنانی که شاهد اين ماجرا بودند روبرو شد و به تدريج تجمع عموم مردم از اطراف را در بر داشت که تجمع کنندگان به بازداشت فلّه ای علمای سرشناس منطقه اعتراض داشتند. گزارش‏های دريافتی حاکی از آن است که منطقه "جکيگور" نيز شاهد تجمع مشابهی از سوی مردم بوده است. طبق گزارشات رسيده فضای فعلی شهرستان سرباز همچنان ملتهب است و جو امنيتی بر شهر حکمفرماست. مراسم تشييع جنازه "جان محمد دهقانی" ساعت ۹ امروز (سه شنبه ۹۱/۲/۲۶) با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

بنا به گزارشات منابع مختلف از شبکه خبری عدالت نيوز و خبرگزاری هرانا درگيری ها بين مردم و نيروهای انتظامی در روز سه شنبه نيز ادامه داشته اما به دليل قطع وسايل ارتباطی نظير تلفن و اينترنت هيچگونه گزارشی از تلفات احتمالی منتشر نشده است.

تکثير بولتن خبری از مرکز مطالعات بلوچستان در لندن
سه شنبه ٢٦ ارديبهشت ١٣٩٠


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016