چهارشنبه 25 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفارت ایران در ترکیه کاهش همکاری امنیتی دو کشور را رد کرد

بی بی سی: سفارت ایران در آنکارا در واکنش به خبر یک روزنامه چاپ ترکیه کاهش همکاری های امنیتی دو کشور را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش ها، روزنامه ترکیه، چاپ این کشور اخیرا نوشته بود که اختلافات ایران و ترکیه بر سر بحران سیاسی سوریه، بر روند همکاری های امنیتی دو کشور تاثیر گذاشته است.

این روزنامه در توضیح کاهش همکاری های امنیتی دو کشور، به "نفوذ تروریست ها از خاک ایران به ترکیه" اشاره کرده و نوشته بود "ایران در مبارزه با تروریسم ترکیه را تنها گذاشته است."اطلاعیه سفارت ایران در آنکارا با رد این گزارش ها می گوید "همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور در سطح مطلوب بوده و تکیه به برخی ادعاهای بی‌اساس و گمانه‌زنی‌ها راه‌حل منطقی نیست."

در حالی که روابط ایران و ترکیه در ماه های اخیر رو به سردی گذاشته، گزارش شده که ایران موافقت نامه ای را که بر اساس آن به شهروندان ترکیه اجازه می داد بدون ویزا از این کشور دیدن کنند ، تا پایان ماه اوت (دهم شهریور) به تعلیق در آورده است.

خبرگزاری های نزدیک به حکومت ایران دلیل تصمیم ایران را "مسائل امنیتی اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد" که اوایل شهریور در تهران برگزار می شود، دانسته و تاکید کرده که این تعلیق به مدت ۲۷ روز ادامه خواهد داشت.
روابط رو به سردی ایران و ترکیه

در حالی که ایران از معدود کشورهای حامی حکومت بشار اسد، ترکیه با برگزاری نشست هایی از مخالفان بشار اسد حمایت می کند.

اختلاف سیاسی دو کشور یک بار هم بر سر میزبانی ترکیه در گفت و گوهای اتمی ایران و شش قدرت جهانی آشکار شد. در پی انتقاد شدید اللحن نخست‎ ترکیه از سیاست های اتمی ایران، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که خواهان میزبانی بغداد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به این ترتیب ترکیه که سه بار میزبان گفت و گو های اتمی بود، جای خود را به بغداد و سپس مسکو داد.

به تازگی سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایران با مخاطب قرار دادن ترکیه در کنار عربستان و قطر، گفته بود "آل سعود، قطر و ترکیه مسئول خون‌هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می‌شود."

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نسبت به اظهارات آقای فیروزآبادی واکنش منفی نشان داده است.

روابط ایران و ترکیه در بیش از سه دهه اخیر به جز دوره ای کوتاه که اسلامگرایان به رهبری نجم الدین اربکان قدرت را در این کشور در دست داشتند، روابطی گرم و دوستانه نبوده است اما از زمان روی کار آمدن نسل تازه ای از سیاستمداران اسلام گرا به رهبری رجب طیب اردوغان، روابط دو کشور حسنه بوده و از سطح تنش های پیشین تا پیش از بالا گرفتن بحران سوریه، کاسته شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016