شنبه 11 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: پيشنهاد ايران برای تغيير ساختار آژانس انرژی اتمی، واکنش به گزارش آژانس

• سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ‌با اشاره به اتهام زنی به ايران در گزارش اخير آمانو گفت:‌ اين اتهام ها برای اين است که پرونده هسته ای ايران را باز نگه دارند اما بايد گفت همه اين اتهام ها بی اساس است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر سلطانيه، سفير جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی شامگاه جمعه در برنامه گفتگوی ويژه خبری با اشاره به انتشار گزارش امروز آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از فعاليت های هسته ای ايران گفت:‌ گزارش امروز آژانس گزارشی معمولی است که در هر سه ماه توسط آژانس به شورای حکام ارسال می‌شود.

وی با بيان اينکه مورد خاصی در اين گزارش مطرح نشده است، افزود:‌مهمترين نکته ای که بايد توسط رسانه ها برجسته شود اين است که در اين گزارش ۱۴ بندی هم که خيلی کوتاه است به صراحت آمده که برنامه هسته ای ايران هيچ انحرافی نسبت به اهداف نظامی ندارد و ايران مانعی برای بازرسی ها نگذاشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه اين گزارش نشان می دهد جزئيات برنامه هسته ای ايران برای آژانس شفاف است، گفت:‌ گزارش‌های اخير مديرکل نشان می دهد که در هر گزارش نسبت به گزارش قبلی پيشرفت ها در بحث هسته ای بيشتر می‌شود.

سفير جمهوری اسلامی ايران در آژانس انرژی اتمی با بيان اينکه تحريم های آمريکا و غرب عليه ايران تاکنون هيچ اثری نداشته است، مسئولان آمريکايی بايد به مردم خود بگويند با وجود اينکه تحريم هايشان مردم ايران را نشانه گرفته اما نتوانسته سانتريفيوژهای ايران را نشانه بگيرد و ايران امروز خودکفا شده است.

سلطانيه با تاکيد بر اينکه فعاليت های هسته ای ايران امروز بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد، گفت:‌ تحريم‌ها بر برنامه هسته ای ايران تاثيری نداشته است.

وی با اشاره به اتهام زنی به ايران در گزارش اخير آمانو گفت:‌ اين اتهام ها برای اين است که پرونده هسته ای ايران را باز نگه دارند اما بايد گفت همه اين اتهام ها بی اساس است.

سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ جمهوری اسلامی ايران برای نشان دادن حسن نيت خود با آژانس انرژی اتمی مذاکره ای را با آنها برای تعريف کردن يک چارچوب مشخص آغاز کرده تا در مورد اتهام ها با آژانس به بحث بنشيند.

وی با تاکيد بر اينکه قرار است در اين مذاکرات موضوعاتی که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خارج از NPTمطرح می کند، گفت:‌ ايران حق دارد که ضوابطی را برای اين اتهامات معين کند چراکه ما به هيچ وجه نمی خواهيم آژانس وارد حريم امنيت ملی ما باشد.

سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با تاکيد بر اينکه در زمينه تدوين متن اين مداليته و چارچوب چندين ماه کار شده است، گفت:‌ جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک کشور مسئول همکاری خود با آژانس را مطابق NPTادامه می دهد و به هيچ وجه از حق خود در غنی سازی چشم پوشی نمی کند.

وی با تاکيد بر اينکه به مذاکره خود در آژانس برای تعيين چارچوب ادامه می دهيم افزود:‌ ما انتظار داريم مصوبات اجلاس استانبول ۲ در خصوص رعايت NPTو فرآيند گام به گام غرب و ايران رعايت شود و در اين صورت است که می توانيم شاهد برخورد منصفانه و منطقی باشيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اينکه چشم انداز جنبش عدم تعهد به سادگی نخواهد بود، گفت: ‌ممکن است اين جنبش با چالش های جدی هم مواجه شود اما امروز اين جنبش سابقه تحرک و شتاب بيشتری پيدا کرده است.

وی با اشاره به سخنان سران کشورها در اجلاس سران عدم تعهد گفت:‌ در اجلاس دو روزه تهران نوع سخنرانی سران برخی کشورها با مواضع آنها در نشست های بين‌المللی تفاوت داشت و شاهد بوديم که در اجلاس تهران اصولی تر با جديت و برجسته حول محورهای اجلاس صحبت می کردند که اين من را بسيار اميدوار کرد.

وی با تاکيد بر لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل در نهادهای تصميم گير بين‌المللی گفت:‌ جمهوری اسلامی ايران از سال گذشته اقدامی را در وين آغاز کرد و بنده اين نويد را می دهم که امسال کشورمان در خواست داده در کنفرانس آژانس که دو هفته ديگر آغاز می‌شود موضوع تغيير ساختار و مکانيزم تصميم گيری در آژانس اصلاح شود.

وی افزود:‌ اينکه در شورای حکام آژانس انرژی اتمی ۳۵ کشور که اکثر آنها غربی هستند و ده کرسی دائمی دارند هر تصميمی که می خواهند بگيرند.

سلطانيه تاکيد کرد:‌ جنبش عدم تعهد بستری برای ايجاد دگرگونی های زيربنايی در ساختار سازمان ملل و مديريت جهانی خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016