یکشنبه 12 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيغام جديد آمريکا به اسرائيل مبنی بر مخالفت با حمله به ايران

• کاهش شديد نيروهای آمريکا در رزمايش با اسرائيل

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : ايالات متحده امريکا اعلام کرد، تعداد نيروهای خود را در مانور نظامی مشترک با اسراييل کاهش خواهد داد.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب» ؛ به گزارش نشريه آمريکايی تايم، ارتش آمريکا با کاهش شديد تعداد نيروهای خود در رزمايش مشترک پيش‌رو با نيروهای اسرائيلی، به اسرائيل پيام داده است که آمريکا با حمله نظامی به ايران، مخالف است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين هفته نامه به نقل از «منابع مطلع» آمريکايی و اسرائيلی نوشته است: واشنگتن حضور بيش از دو-سوم نيروهايی که قرار بوده، در مانور نظامی مشترک آمريکا و اسرائيل حضور داشته باشند را لغو کرده است؛ مانوری که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود.

بر اساس اين گزارش، پنتاگون به جای اعزام حدود ۵۰۰۰ نيرو، چيزی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ استعداد نظامی به اين مانور اعزام خواهد کرد.

نکته قابل توجه ديگر اينکه، وزارت دفاع امريکا اعلام کرده است طبق قرار قبلی سامانه موشکی «پتريوت» را برای شرکت در اين مانور به اسراييل خواهد فرستاد اما تکنسين های آن در خانه های خود خواهند ماند و حتی دو سامانه موشکی ديگر نيز که قرار بود برای شرکت در اين مانور نظامی عازم منطقه شوند به يکی کاهش يافته که آن هم، «شايد» روانه مانور شود.

يک مقام عالی رتبه نظامی اسراييلی در اين زمينه عنوان کرده است: اين اتفاق نشان می دهد ما اسرائيلی‌ها به آمريکا اعتماد نمی‌کنيم و آن‌ها هم به ما اعتماد ندارند. و واضح است که آن‌ها نمی‌خواهند به ما پيام دهند که در حمله به ايران کنار ما هستند.»

بر اساس گزارش مجله تايم، مقامات امريکايی به صورت رسمی علت اين کاهش مشارکت را محدوديت های مالی عنوان کرده اند اما اين کاهش با افزايش تنش بين دولت باراک اوباما، رييس جمهور امريکا و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل مصادف شده است.

روابط دولت باراک اوباما به عنوان رييس جمهور امريکا و بنيامين نتانياهو از روز اولی که اين دو به راس هرم قدرت سيدند سرد و يخ زده بود، اوباما تلاش ميکرد تا دولت نتانياهو را به پيروی از قطعنامه های سازمان ملل متحد پيرامون حدود مرزهای اسراييل و شهرک های اسراييل در مناطق اشغالی متقاعد بسازد و اين تلاش ها به هيچ وجه به مذاق تل آويو نشينان و دولت ايتلافی و دست راستی اسراييل به هيچ وجه خوش نيامد و اين روابط سرد زمستانی تا جايی ادامه يافت که شايد برای اولين بار طی دو دهه اخير اوباما اولين رييس جمهور امريکا است که در اولين دور رياست جمهوری خود راهی اسراييل نشد.

در روزهای اخير نيز به نظر ميرسد سردی روابط آمريکا و اسرائيل وارد مرحله تازه ای نيز شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016