شنبه 18 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بین‌الملل: خطر اعدام قریب‌الوقوع دست‌کم ۲۳ نفر را در ایران تهدید می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل خواهان توقف تمام اعدام‌هایی شده است که به گفته این سازمان قرار است به زودی در ایران انجام شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی: براساس اعلام این سازمان، گزارش شده است که حدود ۲۳ نفر در ایران احتمالا در خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارند.

عفو بین‌الملل گزارش کرده است که ۲۲ نفر از زندانیان محکوم به اعدام در ایران، از جمله دست‌کم ۵ تبعه افغانستان در روزهای اخیر از سلول‌هایشان منتقل شده‌اند و ممکن است امروز (۸ سپتامبر، ۱۸ شهریور) اعدام شوند.

این سازمان فعال در زمینه حقوق بشر گفته است که براساس گزارش‌هایی که دریافت کرده است ۱۷ نفر از این تعداد روز ششم سپتامبر (۱۶ شهریور) از زندان قزل‌حصار به زندان اوین منتقل شده‌اند و از اعضای خانواده‌هایشان خواسته شده است تا روز هفتم سپتامبر (۱۷ شهریور) برای آخرین‌بار با این بستگان خود در زندان دیدار کنند.

عفو بین‌الملل گفته است که اغلب این افراد به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر مجرم شناخته شده‌اند.

براساس اعلام این سازمان، همزمان با این ۱۷ نفر زندانی، پنج تبعه افغانستان هم از زندان قزل‌حصار به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

گفته شده است که به طور معمول در ایران زندانیان محکوم به اعدام ۴۸ ساعت قبل از اجرای حکم از سلول‌های خود منتقل می‌شوند و به همین دلیل عفو بین‌الملل می‌گوید که ممکن است حکم اعدام این گروه از زندانیان امروز اجرایی شود.
'موج جدید اعدام‌ها'

عفو بین‌الملل اضافه کرده است که غلامرضا خسروی، ۵۰ ساله، یکی دیگر از زندانیانی است که در خطر اعدام قرار دارد.

بنا بر گزارش این سازمان، آقای خسروی در سال ۲۰۱۰ میلادی به اتهام "محاربه با خدا" به اعدام محکوم شد. او به حمایت از سازمان مجاهدین خلق متهم شده است و حکم اعدامش روز ۲۱ آوریل امسال به تایید دیوان عالی رسید.

براساس اعلام عفو بین‌الملل، آقای خسروی در سال ۲۰۰۸ میلادی در شهر رفسنجان در استان کرمان بازداشت و در ابتدا به ۶ سال زندان محکوم شد، ولی با برگزاری دو سری دادگاه جدید، اتهام محاربه علیه او مطرح و در نهایت، حکم اعدامش صادر شد.

او از ژوئیه سال ۲۰۱۱ میلادی (تابستان سال گذشته) به زندان اوین تهران منتقل شده است.

عفو بین‌الملل هشدار داده است که گفته می‌شود آقای خسروی روز دهم سپتامبر (پس‌فردا، بیستم شهریور) اعدام خواهد شد.

آن هریسن، معاون مدیر برنامه‌های عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: "از ایران می‌خواهیم تا احکام تمام زندانیان محکوم به اعدام را تغییر دهد. ما این حکم‌های اعدام را نقض حق حیات (افراد) می‌دانیم."

عفو بین‌الملل گزارش کرده است که اعدام‌ها در طول ماه رمضان و نیز در زمان برگزاری نشست جنبش عدم‌تعهد در تهران برای مدتی متوقف شده بود، اما آنچه این سازمان "موج جدیدی از اعدام‌ها" خواند، احتمالا در حال شکل‌گیری است.

براساس اعلام این سازمان، سه مرد از جمله دو برادر، روز سوم سپتامبر در زندان گوهردشت کرج و سه مرد دیگر روز پنجم سپتامبر در زندان اوین اعدام شده‌اند.

عفو بین‌الملل اضافه کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون (در مدت ۹ ماه)، مقامات ایران اعدام دست‌کم ۱۸۲ نفر در این کشور را تایید کرده‌اند. ۳۵ نفر از این افراد در ملاءعام اعدام شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016