سه شنبه 21 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز نشست چهار جانبه درباره سوريه در قاهره

ايسنا ـ خبرنگار الجزيره در قاهره اعلام کرد که مسئولان ارشد وزارتخانه‌های خارجه مصر، ترکيه، عربستان و ايران در قاهره با هدف بررسی بحران سوريه در ميان ابراز ترديد آمريکا نسبت به نتيجه بخش بودن اين نشست دور هم جمع شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت شبکه الجزيره، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که اين نشست در راستای اجرای طرحی است که محمد مرسی، رئيس جمهوری مصر اعلام کرده و هدف از آن کمک به ماموريت اخضر الابراهيمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه است.

اين سخنگو عنوان داشت که هيات مصری در راستای تحقق توافق در زمينه چندين مساله اصلی که مهمترين آن توقف فوری خشونت‌ها و کشتار مردم، حفظ وحدت سوريه و تماميت ارضی آن، مخالفت با دخالت نظامی خارجی در اين کشور، لزوم از سرگيری روند سياسی با مشارکت گروه‌های مختلف سوری با هدف دستيابی به يک نظام سياسی دموکرات و چند حزبی است، تلاش خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد کامل،‌ وزير خارجه مصر نيز به نوبه خود گفت: اين نشست که در سطح نمايندگان وزيران خارجه برگزار شد مقدمه‌ای است برای ديداری که قرار است ظرف چند روز آينده بين وزيران خارجه چهار کشور برگزار شود.

اين در حالی است که وزارت خارجه آمريکا نسبت به فايده اين نشست چهار جانبه ابراز ترديد کرده است.

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا ادعا کرد که واشنگتن تصور نمی‌کند که ايران بتواند نقش مثبت و کمک کننده‌ای در سوريه ايفا کند.

پيش از اين نشست محمد مرسی با اخضر الابراهيمی نشستی داشت که بعد از آن در کنفرانس خبری اعلام کرد: سوريه در خطر است و بايد در راستای حل مشکلات ملت سوريه تلاش کرد و نبايد منتظر معجزه در اين زمينه بود.

الابراهيمی نيز که ماموريت خود را دشوار توصيف کرد، گفت: ظرف چند روز آينده به سوريه سفر خواهم کرد.

وی ابراز اميدواری کرد که با بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه نشست مثبتی داشته باشد.

در اين راستا ميخائيل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسيه اظهار کرد: بشار اسد اعلام کرده است که اگر سوری‌ها رئيس جمهوری ديگری را انتخاب کنند آماده است که از اين پست کناره گيری کند.

بوگدانف تصريح کرد: اسد به من اين مساله را ابلاغ کرده است. اما من نمی‌دانم وی تا چه حد در اين مساله صادق است، اما اسد به من گفته است اگر مردم آن را نخواهند و رهبر ديگری را در انتخابات تعيين کنند کناره گيری خواهد کرد.

بوگدانف که ديدارهايی را در فرانسه با گروه‌های مخالف سوری و مسئولان فرانسوی داشته پيشنهاد داد که يک کنفرانس بين‌المللی در سوريه با هدف حل مساله سوريه با مشارکت تمامی گروه‌ها برگزار کند و تمام گروه‌های مربوطه بر اساس توافقنامه ژنو در آن شرکت کنند.

اين مسئول روسی خاطرنشان کرد: مهمترين مساله از سرگيری روند سياسی در سوريه در سريع‌ترين زمان ممکن است. البته اين کنفرانس بايد پيش از اين برگزار می‌شد.

وی افزود: نظام سوريه همچنان محکم و مقاوم است.

معاون وزير خارجه روسيه در گفت‌وگو با شبکه العربيه مخالفت خود را با تغيير نظام سوريه قبل از آغاز مرحله انتقالی در اين کشور اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: روسيه همچنان مخالف دخالت خارجی در سوريه است و راه حل بحران اين کشور را مذاکرات ملی می‌داند.

بوگدانف گفت: ما هرگز در درگيری‌های داخلی شرکت نکرده و از هيچ گروهی عليه گروه ديگر حمايت نخواهيم کرد.

وی وجود کارشناسان نظامی روس در سوريه را رد کرد و گفت: همکاری نظامی با سوريه در مرحله کنونی محدود است.

معاون وزير امور خارجه روسيه افزود: من به مدت ۱۰ سال در سوريه کار کردم و زمانی را به خاطر می‌آورم که شوروی در اين کشور هزاران کارشناس نظامی داشت اما اکنون تقريبا يک کارشناس نظامی نيز در سوريه نيست. همه اين کشور را ترک کرده‌اند.

بوگدانف درباره اين مساله گفت: به علت شرايط سخت و دشوار سوريه تقريبا تمامی شرکت‌های فعال در زمينه همکاری نظامی تکنولوژيکی سطح همکاری خود را با سوريه بسيار پايين آوردند.

وی با تاکيد بر اينکه مسکو به حمايت از سوريه بعد از خروج از بحرانش ادامه خواهد داد، گفت: ما از دهه ۵۰ ارتش سوريه را با سلاح‌های خود مجهز کرديم و هدفمان تحکيم توانمندی‌های دفاعی سوريه عليه دشمنان خارجی بود.

بوگدانف تاکيد کرد: روسيه با سوريه به عنوان کشوری که برايش عزيز است و رابطه ديرينه‌ای با آن دارد، همکاری می‌کند.

از سوی ديگر گردان‌های مسلح وابسته به مخالفان سوريه در شهر حلب و حومه آن شورای نظامی انقلابی استان حلب را تشکيل دادند.

اين گردان‌ها اعلام کردند که شورای نظامی اعلام شده در برگيرنده تمامی لشگرها و گردان‌های مسلح استان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016