چهارشنبه 22 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یک کارمند کنسولگری آمریکا در بنغازی کشته شد

بی بی سی ـ شبه نظامیان مسلح در شهر بنغازی لیبی با حمله به ساختمان کنسولگری آمریکا به ماموران حفظ امنیت این ساختمان دیپلماتیک شلیک کردند و ساختمان را به آتش کشیدند. یک کارمند آمریکایی در جریان این حمله کشته شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز سه شنبه یازدهم سپتامبر(۲۱ شهریور) کشته شدن یکی از کارمندان کنسولگری آمریکا در بنغازی را رسما تایید کرد.

پیش از آن عبدالمنعم الهور، سخنگوی شورای عالی امنیت لیبی گفته بود که از تعداد دیگر مجروحان این درگیری هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست."

یکی از گزارشگران خبرگزاری رویترز در بنغازی هم گفته است که او شخصا سه مامور لیبیایی حفاظت از کنسولگری آمریکا را دیده که زخمی شده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنابر گزارش ها، مردان مسلحی با پرتاب بمب های آتش زا و شلیک به سوی ساختمان کنسولگری به این مرکز دیپلماتیک حمله ور شده اند.

ماموران حفاظتی کنسولگری با پاسخ دادن آتش تلاش کرده اند که در برابر مهاجمان مقاومت کنند اما به گفته مقام های لیبی آنها نتوانسته اند در برابر این حمله مدت زیادی دوام بیاورند.

پیش تر گزارش شده بود که در هنگام حمله و به آتش کشیده شدن کنسولگری آمریکا در بنغازی کارمندان در ساختمان حضور نداشته اند.

در همین حال، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که کاخ سفید ضمن محکوم کردن هر دو واقعه در مصر و لیبی، نمی تواند ارتباط احتمالی میان حمله به سفارتخانه این کشور در قاهره با حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی را تایید کند.

با این حال، به نظر می رسد هر دو حمله در اعتراض به فیلم داستانی که معترضان می گویند در آن به اسلام و حضرت محمد (پیامبر مسلمانان) توهین شده، صورت گرفته و البته هر دو در روز یازدهم سپتامبر.

ساعاتی پیش از حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، گزارش شده بود که صدها معترض مصری با حمله به سفارت آمریکا در قاهره، پرچم این کشور را پایین کشیدند.

پرچم آمریکا روز سه شنبه به خاطر سالگرد حملات یازدهم سپتامبر نیمه افراشته بود اما معترضان پس از اینکه از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند، پرچم این کشور را با پارچه نویسی که گفته می شود به روی آن عبارت های اسلامی نوشته شده بود تعویض کردند.

با این حال وزارت خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز سه شنبه اعلام کرد که پلیس مصر موفق شده است که تمامی معترضان را از محوطه و اطراف سفارت آمریکا در قاهره دور کند.

گزارش شده که در میان حامیان این فیلم داستانی تری جونز، کشیش افراطی‌گرای آمریکایی وجود دارد که سال گذشته تصمیمش برای سوزاندن قرآن (کتاب مقدس مسلمانان) خبر ساز شده بود.

سفارت آمریکا در قاهره با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که آمریکا هرگونه اقدام "افراد منحرف" برای توهین به مسلمانان را محکوم می کند چنانکه هرگونه بی حرمتی به همه ادیان را محکوم می کند.

در بخشی از این بیانیه آمده: "ما سوء استفاده از آزادی بیان به منظور اهانت به باورها و اعتقادات دیگران را قویا محکوم می کنیم."

معترضان می گویند که این فیلم "توهین آمیز" قرار است به زودی در آمریکا اکران شود.

همزمان وبسایت های خبری در آمریکا به گوشه هایی از این فیلم داستانی دست یافته و آن را در اینترنت منتشر کرده اند که در بخشی از آن هنرپیشه جوانی به نام "محمد" حضور دارد که با زنان مختلف هم‌بستر می شود و یا در بخش هایی از آن شخصیت های داستانی وجود دارند که راجع به تعداد همسران حضرت محمد سخن می گویند.

با این حال بخش هایی از این فیلم که در اینترنت منتشر شده نشانی از ساخته های پر هزینه یا حرفه ای سینمای آمریکا ندارد و بیشتر به بخش هایی از یک فیلم داستانی بسیار ابتدایی و ارزان قیمت شباهت دارد.

بنابر گزارشی که نشریه وال استریت ژورنال منتشر کرده، نام این فیلم "بی گناهی مسلمانان" (Innocence of Muslims) است که توسط یک موسسه ساختمانی و املاک اسرائیلی-آمریکایی تهیه شده و در آن به آنچه "تظاهر و ریاکاری اسلام" عنوان شده اشاره می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016