چهارشنبه 22 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسين شريعتمداری: از ۱۲ سال پيش می‌دانستيم که موسوی به بيرون وصل است

ايسنا ـ مديرمسئول روزنامه کيهان در پاسخ به منتقدان اين روزنامه تصريح کرد: برخی اوقات چون ديگران ساکت‌اند، می‌گويند ما تندروی می‌کنيم، اما با تمام اين شرايط ما حتی بسياری از مسائل را مطرح نمی‌کنيم .

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين شريعتمداری که در حضور طلاب برتر سراسر کشور در دانشگاه شهيد عباسپور سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما اکنون در شرايط حساس و نه بحرانی قرار داريم. بحران زمانی است که مولفه‌های اقتدار يک نظام روی قوس نزولی قرار گرفته باشد، اما حساسيت در اوج اقتدار هم می‌تواند وجود داشته باشد و ما امروز در اين نقطه قرار داريم.

وی افزود: ما امروز دوران تشکيل نظام اسلامی را پشت سر گذاشته‌ايم و امروز در مرحله تشکيل امت واحده اسلامی هستيم، راه درازی پيموده‌ايم و از گردنه‌های سخت و گاه نفس‌‌گير عبور کرده‌ايم. همه شواهد حکايت از آن دارد که دنيا آبستن حادثه جديدی است که به پيچ بزرگ خود نزديک شده است و دشمن نيز در اين رابطه با ما اتفاق نظر دارد، اما تلاش هر يک از طرفين اين است که تابلوهای راهنمای اين پيچ را خود نصب کنند.

شريعتمداری در ادامه به تشريح تحليل شرايط کشور و توضيح شگردهای دشمن برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی پرداخت و با بيان اين‌که افراد همان‌گونه که فکر می‌کنند عمل می‌کنند، گفت: هر کسی که بتواند افکار عمومی را در دست بگيرد، می‌تواند رفتار عمومی را نيز مديريت کند و اين مبنای جنگ نرم است. در جنگ افکارماشين جنگی ديگر صدرنشين نيست، توپخانه‌ها جای خود را به رسانه‌ها داده‌اند.

مديرمسئول روزنامه کيهان با بيان اين‌که ما و حريفان هريک دو نقطه قوت و ضعف داريم، افزود: در جنگ افکار دو عامل اصلی نقش تعيين‌کننده دارد ،يکی رسانه‌ها و ديگری پيام، نقطه قوت حريف رسانه است. حريف با رسانه‌های دوربرد خود بدون آنکه از شما اجازه بگيرد، وارد خانه شما می‌شود، اما رسانه‌های ما اينگونه نيستند، هرچند در اين عرصه در حال ترميم هستيم، اما فاصله زيادی با نقطه مطلوب داريم.

وی ادامه داد: نقطه ضعف حريف که البته نقطه قوت ما محسوب می‌شود، پيام است. حريف پيام جذاب و جذب‌کننده‌ای ندارد، اما ما اين پيام را داريم. حريف چون پيام ندارد در اين بازی دست به تقلب می‌زند، يعنی يا به جای پيام اصلی پيام آلوده می‌فرستد و يا اين‌که واقعيات را قلب می‌کند.

وی انگاره‌سازی را يکی از شگردهای دشمن در جنگ افکار عنوان کرد و گفت: انگاره تنها تصويری از واقعيت است، اما واقعيت ندارد. به طور مثال در رسانه‌های ديداری دوربين تلويزيون شما را به محل واقعه می‌برد و شما احساس می‌کنيد که واقعيتی را می‌بينيد که دوربين به شما نشان می‌دهد و می‌تواند بيرون از دريچه دوربين واقعيت‌های ديگری وجود داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که انگاره‌سازی مهمترين شگرد عمليات روانی است، گفت: انگاره در بستر واقعيات ساخته می‌شود و نشانه‌هايی از واقعيت را برای پذيرفته شدن از طرف مخاطب در خود دارد. دشمن از همين طريق تلاش کرد که تصوير ديگری از ايران به افکار عمومی ارائه دهد و البته اين تصوير خوشبختانه در حال شکستن است.

مديرمسئول روزنامه کيهان درباره انگاره‌سازی به مثال ديگری اشاره کرد و اظهار داشت: جريان موازی جريانی است که برای مقابله با جريان حق پرطرفدار ساخته می‌شود، به طور مثال طالبان، انجمن حجتيه و اسلام آمريکايی هر يک جريانی موازی هستند. اسلام آمريکايی بسياری از واقعيات اسلام را در خود دارد، اما برخی از عناصر اصلی مانند ظلم‌ستيزی ازآن حذف شده است. در دوران اصلاحات قرائت‌های مختلفی از دين ارائه می‌شد، اما همه آنها در يک نقطه مشترک بودند و آن عدم ظلم ستيزی بود.

وی شگرد ديگر دشمن را در عمليات روانی" انگشت گذاشتن روی اهداف ايده‌آل " عنوان کرد و توضيح داد: انگشت‌ گذاشتن روی نقطه ايده‌آل به اين معنا است که شما برای خود هدف ايده‌آلی در نظر گرفته‌ايد و راه زيادی را نيز پيموده‌ايد، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسيديد. حريف روی اين نقطه انگشت می‌گذارد و می‌گويد که شما به ايده‌آل خود دست نيافته‌ و معنايش اين است که گامی نيز برنداشته‌ايد.

شريعتمداری برای ارائه مثال درباره اين شگرد دشمن به برگزاری اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران اشاره کرد وگفت: برگزاری اين اجلاس افتخاری مهم و بسيار اثرگذار بود، بسياری از دشمنان و حتی برخی از خودی‌ها باور نمی‌کردند که اين اجلاس در اين سطح برگزار شود. اما پس از اجلاس رسانه‌ها با اين موضوع به دو گونه برخورد کردند.

وی افزود: ابتدا رسانه‌های خارجی تلاش می‌کردند اجلاس را کم‌اهميت جلوه دهند، اما زمانی که نتوانستند از نقاط مهم آن صرف‌نظر کنند، انگشت روی نقطه ايده‌آل گذاشتند و برای مثال تنها به نظر آقای مرسی که درباره سوريه با نظر ايران متفاوت بود، اشاره کردند و مطالبی ديگری که آقای مرسی مطرح کرد مبنی برتغيير ساختار سازمان ملل و هم‌پيمان استراتژيک ايران خواندن مصر را ناديده گرفتند.

شريعتمداری با اشاره به موفقيت‌آميز بودن برگزاری اجلاس جنبش غيرمتعهدها افزود: نتانياهو با عصبانيت به کشورهای غربی می‌گويد که ساده انديشی نکنيد، رفتن مرسی به ايران يعنی قطع رابطه مصر آينده با آمريکا و يا در مورد سفر آقای بان‌کی‌مون اينگونه می‌گويند که هرچند وی مسائلی درباره حقوق بشر در ايران بيان کرد، اما نگاه ما را درباره سوريه و اسرائيل و برخی ديگر از مسائل شنيد و پاسخی نداد.

شريعتمداری با تاکيد بر تاثيرگذاری اجلاس غيرمتعهدها در تهران گفت: اين گام‌ها را دشمن نشان نمی‌دهد و اينطور می‌خواهد بگويد که شما مسيری را طی نکرديد.

وی "تکرار ادعا"را يکی ديگر از شگردهای عمليات روانی خواند و افزود: اين شگرد، طرح يک ادعا به قدری تکرار می‌شود که خود تکرارکننده هم آن را باور کند. بسياری از واقعيات نشان می‌دهد که به طور مثال يک موضوعی دروغ است، اما آنقدر تکرار می‌شود تا اين موضوع تا حدی پذيرفته شود.

وی همچنين اظهار داشت: "مارپيچ سکوت" شگرد ديگری در عمليات روانی است و اين شگرد زمانی استفاده می‌شود که بخواهند از رسيدن نظری خاص به افکار عمومی جلوگيری کنند.

وی افزود: نحوه عملکرد اين شگرد اين است که دشمن با رسانه‌هايی که در اختيار دارد هر ديدگاهی را که مخالف نظر آنان باشد، در مارپيچ رسانه‌ای قرامی‌دهد به گونه‌ای که شخص جرأت بيان نظر خود را نداشته باشد.

وی در اين بخش از سخنان خود به حوادث سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: از ۱۲ سال پيش ما می‌دانستيم که آقای موسوی به بيرون وصل هستند و به برخی از مسئولان نيز هشدار داديم، اما گوش نکردند، زمانی که آقای خاتمی برای نامزدی اعلام آمادگی کرد همان‌موقع در کيهان نوشتيم که نامزد واقعی اصلاح‌طلبان او نيست و فرد ديگری است. دقيقا نمی‌دانستيم چه کسی نامزد اصلاح‌طلبان خواهد شد.

وی ادامه داد: شگرد «مارپيچ سکوت» فضا را کاملا متفاوت می‌کند، در جريان کودتای نوژه زمانی که از تک تک کودتاگران پرسيده بودند که چگونه به ذهن شما خطور کرده که می‌توانيد يک انقلاب را با پشتوانه مردمی عظيم تغيير دهيد، بدون استثناء همه آنها اينطور پاسخ داده بودند که "به ما گفته بودند همه با ما هستند".

به گزارش ايسنا، وی در پايان اين بخش از سخنان خود بر اهميت رصد کردن ميدان واقعی و کشف نقشه راه دشمن برای رسيدن به تحليل سياسی درست تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست شريعتمداری به پاسخگويی به سوالات حاضران پرداخت و در اولين سوال درباره انتخابات رياست جمهوری و نامزدهای احتمالی آن گفت: هنوز کسی به طور صريح نامزدی خود را اعلام نکرده است، اما نشانه‌ها حکايت از آن دارد که چه کسانی وارد می‌شوند برخی از اينها می‌گويند اگر تکذيب شود شرکت می‌کنيم، برخی نيز فعلا شرايط را رصد می‌کنند و برخی ستادهايشان را نيز راه‌اندازی کرده‌اند.

مديرمسئول روزنامه کيهان در پاسخ به اين پرسش که شما اطلاعات خود را که گاه محرمانه و امنيتی به شمار می‌آيد، از کجا به دست می‌آوريد، گفت: بچه حزب‌اللهی‌ها همه جا هستند،که در يک مقطع در دوران اصلاحات ديديم که قرار است ۴۰۰ هزار دلار به کارگردان داده شود تا شبکه ماهواره‌ای راه‌اندازی کند، اما نه اين کارگردان شايستگی داشت و نه کار، کار درستی بود ما اين خبر را اعلام کرديم از دفتر آقای خاتمی آن را تکذيب کردند، ولی سندی در دست ما بود که آقای خاتمی پای آن را امضاء کرده بود و به خاطر رعايت شان رئيس‌جمهور آن را منتشر نکرديم.

وی ادامه داد: برای تحليل درست اخبار بايد به اخبار ارزش‌افزوده داد و آنها را در کنار يکديگر مورد تجزيه و تحليل و کنکاش قرار دارد. در جريان فتنه ۸۸ مراحل مختلف را ما پيش‌بينی کرديم، به اين صورت که آقای هاشمی گفتند بايد مراقب بود که در انتخابات تقلب نشود. ما سندی منتشر کرديم که اين حرف چندان طبيعی به نظر نمی‌رسد. کميته صيانت از آراء که تشکيل شد اين موضوع را ما گفتيم که اين مساله ابتدا توسط يکی از صاحب‌نظران سياسی خارجی عنوان شده بود و پس از آن ادعا کرديم که اين جريان احتمالا قرار است ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کند. ما حتی پيش از آنکه اين جريان رنگی برای خود انتخاب کند سه روز اعلام کرده بوديم و سه روز قبل از انتخابات ۸۸ نيز تيتر اول ما اين بود که بعد از اعلام نتايج آشوب خواهد شد. ما مسير حرکت را رصد کرديم و ديديم که اين افراد از فرمول کودتای مخملی استفاده و لذا بر اساس اين فرمول گام‌های بعدی‌شان قابل پيش‌بينی است.

وی در پاسخ به اينکه نظر شما درباره شخص آقای احمدی‌نژاد چيست؟ گفت: قاعده کلی اين است که شما بر روی معيارهای اصلی حرکت کنيد و اين مانع از قبيله‌گرايی و حزب‌گرايی می‌شود. ما معيارهای مشخصی داريم که آموزه‌های تعريف شده نظام هستند و با نظرات رهبری کدگذاری شده است، ما هر کسی که با اين معيارها همخوانی داشته باشد به همان ميزان حمايت می‌کنيم. به صراحت می‌گويم که هر جا زاويه‌ای بوده کيهان اولين‌جايی بود که به آن نقد داشته است.

وی در پاسخ به سوالی ديگر در مورد اجلاس غيرمتعهدها در تهران گفت: اين اجلاس رخداد مهم و پيروزی بزرگی بود و در شرايطی برگزار شد که آمريکا و اسرائيل تلاش‌های بسياری انجام دادند تا از برپايی مقتدرانه آن جلوگيری کنند. جنبش از اصول اوليه خود فاصله زيادی گرفته بود، اما با پيروزی انقلاب يک شوک به آن وارد شد، مهمترين مشکل دشمنان با اجلاس اين است که ايران سمت و سو دهنده آن شده است.

شريعتمداری در پاسخ به اين پرسش که شما چرا مخالف جبهه پايداری بوديد، گفت: چه کسی گفته است که من با جبهه پايداری مخالفم، نگاه من اين بود که جبهه پايداری و جبهه اصولگرايان بايد درکنار هم باشند هر دو جبهه نگاه‌های اسلامی و دينی دارند و البته هر يک نقاط ضعفی نيز داشتند.

وی افزود: من پيرو جبهه پايداری يا جبهه متحد نيستم، در هر دو جبهه کسانی بودند که صلاحيت نداشتند، برخی نسبت به جريان انحرافی و برخی نسبت به فتنه ۸۸ سکوت کرده بودند.

مدير مسئول کيهان در پاسخ به پرسشی درباره اين‌که آيا حماس از جمهوری اسلامی فاصله گرفته است، گفت: قطعا اينطور نيست. مسير حرکت حماس با جمهوری اسلامی همخوانی بسياری دارد.

شريعتمداری در پاسخ به انتقاد يکی از طلاب از روزنامه کيهان گفت: برخی اوقات چون ديگران ساکت‌اند، می‌گويند ما تندروی می‌کنيم، اما با تمام اين شرايط ما حتی بسياری از مسائل را مطرح نمی‌کنيم و تنها با مسئولان مربوطه در ميان می‌گذاريم. ما چهارماه قبل ازآنکه فساد مالی بزرگ کشف شود آن را گفته و حتی اسم بانک آريا را نيز عنوان کرده بوديم، اما نمی‌دانستيم که در اين سطح خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016