پنجشنبه 23 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متحد در نفرت عليه آمريکا، اشپيگل آنلاين، برگردان از الاهه بقراط

در ايالات متحده آمريکا تصاوير حمله به سفارت آن کشور در قاهره و خبر قتل سفير آمريکا در ليبی خاطرات بدِ مربوط به گروگان‌گيری در سفارت آمريکا در تهران را زنده می‌کند. آن رويداد، آغازِ پايان رياست جمهوری جيمی کارتر بود. در حال حاضر نمی‌توان پيامدهای حمله به سفارت آمريکا در قاهره و طرابلس را پيش‌بينی کرد. ليکن نگاهی که ايالات متحده آمريکا با آن به نظاره سرنگونی حکومت‌ها در جهان عرب نشسته بود، تغيير خواهد کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ويژه خبرنامه گويا

به نظر می‌رسد هدايت «بهار عربی» و دموکراتيزه کردن «جهان عرب» آن گونه که غربی‌ها تصور می‌کردند، چندان هم ساده نيست! البته جنبش‌های اجتماعی به ويژه در کشورهايی که نابسامانی‌های ساختاری دارند، رويدادهايی ناگزيز هستند. ليکن تجربه يک بار ديگر نشان می‌دهد، هيچ کس نمی‌تواند اين جنبش‌ها را با اراده‌گرايی به سوی دلخواه هدايت کند: نه اسلاميست‌ها، نه کشورهای غربی و نه حتا دمکراسی‌خواهان! از همين رو شکل‌گيری و تشکل نيروهای ملّی و دمکرات در اين کشورها اهميت ويژه می‌يابد زيرا تنها نيرويی که می‌‌تواند در برابر واپسگرايی و گروه‌های افراطی چپ و راست و مذهبی مقاومت کرده و آنها را بی‌تأثير سازد، همانا نيرو و اراده متشکل جامعه مدنی است وگرنه با دهها حمله و جنگ، و با خروار خروار پشتيبانی مادی و معنوی از سوی کشورهای قدرتمند، نمی‌توان نيروهايی را از صحنه بيرون راند که پدافند آن در خود جامعه نهفته است جز آنکه بدون فراهم آمدن شرايط لازم، آنها را به جان هم و به جان جهان انداخت.
اشپيگل آنلاين در گزارشی با شرح آنچه روز سه شنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ در مصر و ليبی گذشت، به نکاتی اشاره می‌کند که مهم‌ترين آن شايد همين «تغيير نگاه» باشد.

***

موضوع فقط بر سر ۱۵ دقيقه از يک فيلم است. ولی چون در آن اعتبار محمدِ پيامبر خدشه دار می‌شود، اسلاميست‌ها به مقر نمايندگی ايالات متحده آمريکا در قاهره حمله کرده و سفير آمريکا در ليبی را نيز به قتل رساندند. تشديد درگيری با مهارت هماهنگی می‌شود و البته نه فقط از سوی اسلاميست‌های افراطی.
اسامه بن لادن اگر زنده بود از شادی پر در می‌آورد: در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، در يازدهمين سالروز حمله به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی و پنتاگون، به ناگاه پرچم سياه که بر آن «لااله الاالله، محمدا رسول الله» نقش بسته در محل سفارت آمريکا در قاهره به اهتزاز در می‌آيد. همان پرچمی که القاعده نيز در پيام‌های خود از آن استفاده می‌کند.
کمی بعد، اسلاميست‌های مهاجم به کنسولگری آمريکا در بندر بنغازی در ليبی نيز حمله می‌کنند. آنها با مسلسل و موشک‌های ضد تانک شليک کرده و مواد منفجره دست‌ساز به سوی ساختمان پرتاب می‌کنند. مهاجمان، «کريستوفر استيونس» سفير آمريکا در ليبی و دست کم سه شهروند ديگر آمريکايی را به قتل رساندند.
تقريبا ۲۰۰۰ اسلاميست، روز سه شنبه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، نخست در منطقه «گاردن سيتی» قاهره جمع شدند. سپس دهها تن از آنان از ديوار سفارت بالا رفته و با هجوم به درون آن توانستند پرچم آمريکا را پايين بکشند. يکی از مردان مهاجم، با اهتزاز پرچم سياه «لا اله الله، محمدا رسول الله» آن را به جای پرچم آمريکا بر ديرک نشاند. جمعيت اوباش، پرچم آمريکا را در هلهله شادی تظاهرکنندگان به آتش کشيد. آنها بر پلاک ساختمان نوشتند: «بن لادن».

«خدای اسلام، دشمنِ من است»
يک بار ديگر مسلمانان افراطی تلاش می کنند با خشونت از شرافت پيامبر خود، محمد، دفاع کنند. دليل اين درگيری تازه، فيلمی است که بريده‌هايی از آن را از هفته گذشته می‌توان در يوتيوب تماشا کرد. در اين بخش‌های بريده شده از فيلم، زير عنوان « بی‌گناهی مسلمانان» محمد به عنوان يک آدم معمولیِ بچه باز و شهوت‌ران و در حال انجام سکس با زنان مختلف نشان داده می‌شود. در عين حال، طرفداران محمد، چادرنشينان ابله و خون‌آشامی بيش نيستند. علاوه بر اين، نسبت به اينکه قرآن واقعا وحی الاهی است، ابراز ترديد می‌شود.
سازنده اين ويدئو يک کاليفرنيايی ۵۶ ساله به نام «سام باسيل» است که خود را يهودی اسراييلی می‌نامد. بنا به گفته او، اين فيلم پنج ميليون دلار هزينه داشت که از سوی بيش از صد يهودی تأمين شده است. «باسيل» که درواقع به عنوان دلال معاملات ملکی کار می‌کند، معتقد است: «اسلام مانند سرطان است. همين!» به گفته «باسيل»، فيلم تا کنون تنها يک بار به طور کامل در يک سينمای نيمه خالی در هاليوود به نمايش در آمده است.
با اين همه از وقتی که تبليغ فيلم توسط دو مردی آغاز شد که بسياری از مسلمانان از آنها متنفرند، اسلاميست‌ها به جنب و جوش در آمدند. يکی از پشتيبانان« باسيل» يک قُبطی مصری‌تبار به نام «موريس صادق» است. «موريس صادق» در اصل از فعالان حقوق بشر است که در مخالفت با تبعيض عليه اقليت مسيحی در ميهن خود فعاليت می‌کند و مواضع او در سال‌های گذشته همواره راديکال‌تر شده است.
«موريس صادق» زبان عربی را «زبان اشغالگران» می‌خواند و برای بازگشت زبان قُبطی که در مصر باستان رايج بود، تلاش می‌کند. بعلاوه او برای برپا کردن يک دولت موازی مسيحی در کرانه نيل فعاليت می‌کند که بايد يک حکومت قُبطی را در مصر رهبری کند.«موريس صادق» سال گذشته در يک مصاحبه گفت: «دشمن من، خدای اسلام است» ولی هم‌زمان تأکيد کرد که وی همه مسلمان را دوست دارد و حتا دوستان مسلمان دارد. سال گذشته، تابعيت مصری«صادق» به دليل مواضع‌اش از وی سلب شد. از آن پس، «موريس صادق» در ايالات متحده آمريکا زندگی می‌کند.

شايعات، آتش خشم را دامن می‌زنند
در کنار «موريس صادق» فرد ديگری نيز برای اين فيلم تبليغ می‌کند: «تری جونز» واعظ پروتستان که از اسلام متنفر است. وی اهل فلوريدا است و سال گذشته، فراخوانی برای سوزاندن قرآن صادر کرد و سرانجام نيز يک نسخه از آن را در کليسای خود به آتش کشيد. در اعتراضات خشونت‌باری که عليه اين عمل او در افغانستان روی داد، هفت کارمند سازمان ملل کشته و ۷۶ تن ديگر زخمی شدند.
اين دفعه نيز گروه‌های اسلامی ماهرانه به خشم هواداران خود دامن زدند. نخست اينکه، اين آنها بودند که ويدئوی اين فيلم را در يوتيوب و سايت‌های ويدئويی ديگر معرفی و منتشر کردند. و دوم، شايعاتی را پخش کردند که بر اساس آنها دولت واشنگتن از سازنده فيلم پشتيبانی می‌کند و قرار است اين فيلم در سالروز ۱۱ سپتامبر از تلويزيون آمريکا پخش شود.
سلفی‌های مصر به همين دليل مردم را به تظاهرات فرا خواندند. حزب آنها به نام «حزب نور» در انتخابات پارلمانی اواخر سال ۲۰۱۱ دومين نيروی قدرتمند بود. حمله به سفارت [آمريکا] در عين حال يک نمايش قدرت در برابر پرزيدنت محمد مُرسی نيز هست. اخوان‌المسلمين از نظر سلفی‌ها دوست آمريکا به شمار می‌روند. يکی از سردسته‌گان ناآرامی‌های روز سه شنبه ۱۱ سپتامبر، محمد الظواهری، برادر ايمان الظواهری، رييس القاعده بود. محمد الظواهری که از سال ۱۹۹۹ در مصر زندانی بود، پس از سرنگونی حسنی مبارک در ماه مارس ۲۰۱۱ آزاد شد.

وحشت بزرگ در قاهره و طرابلس
قُبطی‌های مصر که روز سه شنبه جشن سال نو خود را آغاز می‌کنند، از اين فيلم و «موريس صادق» پشتيبان آن اعلام برائت کرده‌اند. همزمان با حمله به سفارت آمريکا، صدها مسيحی در ميدان التحرير قاهره دست به تظاهرات زدند. آنها فيلم و سازنده‌اش را محکوم کردند. ليکن با توجه به ناآرامی‌هايی که چند کيلومتر آن طرف‌ جريان داشت، صدای اعتراض آنها بازتابی نيافت.
در مصر و ليبی وحشت بزرگی در رابطه با حمله عليه سفارت آمريکا حاکم است. دولت‌های هر دو کشور خشونت را محکوم کردند. قاهره نگران است که مبادا سرمايه‌گذاری‌های مهم در اقتصاد نابسامان کشور متوقف شود. طرابلس از «کريستف استيونس» سفير مقتول آمريکا، به عنوان مردی قدردانی کرد که خيلی زود پس از آغاز مقاومت عليه قذافی، جانب شورشيان را گرفت و نقش ارزشمندی در برپايی يک دستگاه حکومتی کارآمد در ليبی بازی کرد.
دولت افغانستان روز چهارشنبه ۱۲ سپتامبر سايت يوتيوب را در کشور مسدود کرد تا افغانی‌ها نتوانند فيلم يادشده را تماشا کنند.
در ايالات متحده آمريکا تصاوير حمله به سفارت آن کشور در قاهره و خبر قتل سفير آمريکا در ليبی خاطرات بدِ مربوط به گروگان‌گيری در سفارت آمريکا در تهران را زنده می‌کند. از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ کمی پس از انقلاب اسلامی در ايران، دانشجويان راديکال ۵۲ ديپلمات آمريکايی را به گروگان گرفته و آنها را ۴۴۴ روز در چنگ خود داشتند. آن رويداد، اغازِ پايان رياست جمهوری جيمی کارتر بود. در حال حاضر نمی‌توان پيامدهای حمله به سفارت آمريکا در قاهره و طرابلس را پيش‌بينی کرد. ليکن نگاهی که ايالات متحده آمريکا با آن به نظاره سرنگونی حکومت‌ها در جهان عرب نشسته بود، تغيير خواهد کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: اشپيگل آنلاين؛ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۲
http://www.spiegel.de/politik/ausland/mohammed-film-sorgt-fuer-gewaltsame-proteste-in-kairo-und-bengasi-a-855400.html


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016