شنبه 25 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد شيرزاد: برای نجات کشور می‌توان از هاشمی،ناطق نوری و خاتمی کمک خواست


• اصولگرايان در پی اين هستند که همواره يک پايه بی‌رمق از جريان اصلاحات در انتخابات حضور داشته باشد تا بتوانند ادعا کنند که اصلاح طلبان با تمام قوا آمدند و ما در برابر آن‌ها پيروز شديم

ايلنا ـ يک فعال سياسی اصلاح طلب تاکيد کرد: اصولگرايان در پی اين هستند که همواره يک پايه بی‌رمق از جريان اصلاحات در انتخابات حضور داشته باشد تا بتوانند ادعا کنند که اصلاح طلبان با تمام قوا آمدند و ما در برابر آن‌ها پيروز شديم. اما قطعا ايجاد جريان بدلی برای اصلاحات امکان پذير نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمد شيرزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا با اشاره به اظهارات اخير مسوولان دولتی در خصوص تمام نشدن عمر دولت پس از پايان دوره احمدی نژاد، خاطرنشان کرد: با توجه به شاکله دولت به نظر نمی‌رسد که اين مباحث با برنامه ريزی قبلی مطرح شده باشد چرا که طی هفت سال اخير شاهد بوديم که مسوولان دولتی به دنبال مطرح شدن يک بحث اتفاقی کاملاً برنامه ريزی نشده نسبت به آن عکس العمل نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر يک شخصيت سياسی بخواهد مطلبی را عنوان کند بايد پيش از هر چند به مقدمه چينی در مورد آن بپردازد در صورتی که با‌شناختی که از خلقيات آقای احمد‌نژاد در تريبون‌ها داريم ما ديديم که وی در واکنش به سوال مجری و به شکل ناگهانی چنين پاسخی را داد.

شيرزاد افزود: پس از گفت‌و‌گوی احمدی‌نژاد در رسانه ملی رقبای او در جناح اصولگرا اظهارات او را حمل براين کردند که دولت قصد دارد تا با استفاده از امکانات دولتی همراهان خود را وارد عرصه قدرت کند بنابراين اين مساله را دستاويز حمله به وی قرار دادند. از اين پس رييس جمهور و برخی مقامات دولتی به اين تحليل رسيدند که می‌توان روی اين موضوع ايستادگی کرد و با اين جملات در عرصه سياسی نوعی کشمکش متقابل را ايجاد کرد.

اين فعال سياسی اصلاح طلب موفقيت طيف احمدی‌نژاد در انتخابات آتی رياست جمهوری را بعيد دانست و تصريح کرد: اگرچه طرح اين مباحث می‌تواند جايگاه دولت احمدی‌نژاد را محکمتر کند اما با توجه به عملکرد ضعيف اين دولت در عرصه اجرايی و تعامل با ساير قوا، دارای پشتوانه خوبی برای انتخابات يازدهم نخواهد بود.

وی افزود: يک جناح برای گرفتن امتياز بايد به اقشار قدرتمند جامعه همچون روحانيت، نظاميان و يا بخش‌های اقتصادی و اقشار خاص مثل نخبگان کشور وابسته باشد در حاليکه جناح احمدی‌نژاد فاقد هر يک از اين توانمندی‌ها است.

شيرزاد با تاکيد بر اينکه روح دولت نهم و دهم با سازماندهی و کار تشکيلاتی ناسازگار است، گفت: دولت احمدی‌نژاد دست خالی و فاقد کارت برنده است و اصولا قدرت وی در همين مانور‌های تريبونی بوده است.

اين فعال سياسی اصلاح طلب ضمن رد نظريه ائتلاف دو جناح خاطرنشان کرد: اجماع افرادی همچون خاتمی، هاشمی و ناطق نوری برای معرفی کانديدای انتخابات آتی رياست جمهوری امکان پذير نيست مگر اينکه از آن‌ها برای ايفای نقش ريش سفيدی و نجات کشور از مسائلی که به آن دچار شده،درخواست کمک شود در غير اين صورت چنين ريش سفيدی از جانب کسانيکه عليرغم بزرگی شخصيتشان از صحنه سياست طرد شدند غير ممکن خواهد بود.

وی با بيان اينکه افرادی همچون خاتمی، هاشمی و ناطق نوری از سطحی از عقلانيت سياسی برخوردارند که نمی‌خواهند روی شانس و احتمال وارد عرصه شوند، گفت: من معتقدم بايد دست محبت و ياری به سوی کسانی که سرمايه اجتماعی و سياسی ما محسوب می‌شوند، دراز شود تا آن‌ها نيز بتواند با استفاده از نفوذ خود به ايجاد فضای اطمينان در مردم کمک کنند.

شيرزاد با اشاره به پراکندگی آرای اصولگرايان در مورد اصلاحات، تصريح کرد: جناح مقابل اصولا فاقد نشست‌هايی هستند که از طريق آن تحليل‌های درستی را ارائه کنند. بنابراين به دنبال اين هستند که پس از وقوع يک اتفاق پيرامون آن مانور بدهند.

وی ادامه داد: علاوه بر اين منابع اطلاعاتی جناح اصولگرا از اصلاح طلبان شفاف و قابل اعتماد نيست چرا که بخشی از آن ناشی از تحليل‌های افراطی است که پس از انتخابات سال ۸۸ توسط عده‌ای تندرو بيان شد.

اين فعال سياسی اصلاح طلب در ادامه خاطرنشان کرد: پس از سال ۸۸ سعی شد اصلاح طلبان را وابسته به بيگانگان نشان دهند بنابراين به دنبال آن شاهد هجمه‌های وسيعی از سوی طيف‌های مختلف نسبت به اصلاحات بوديم اما اين تفکر علاوه به اينکه نتوانست مجموع جامعه را قانع کند، جناح اصولگرا را نيز با نوعی سردرگمی مواجه کرد.

شيرزاد افزود: برخی اصولگرايان گمان می‌کنند که توانسته‌اند اصلاحات را از پا در آورند در مقابل عده‌ای از آن‌ها نيز سعی می‌کنند جريان اصلاحات را نبينند و يا جمعی از آن‌ها اصلاح طلبان را رقيب بزرگ خود می‌دانند بنابراين تکليف مشخصی ندارند. اما می‌توان با اطمينان گفت که همه آن‌ها اصلاح طلب بازنده را دوست دارند.

اين فعال سياسی اصلاح طلب در بخش ديگری از سخنان خود تاکيد کرد: اصولگرايان در پی اين هستند که همواره يک پايه بی‌رمق از جريان اصلاحات در انتخابات حضور داشته باشد تا بتوانند ادعا کنند که اصلاح طلبان با تمام قوا آمدند و ما در برابر آن‌ها پيروز شديم. بنابراين در صورت امکان حتی افرادی را به عنوان اصلاح طلب برای انتخابات معرفی می‌کنند تا اصلاحات را تخريب کنند اما قطعا ايجاد جريانات بدلی برای اصلاح طلبان امکان پذير نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016