سه شنبه 4 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: کشورها با مسالمت مشکلات را حل کنند

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، برای حاکميت قانون در جهان ۱۰ پيشنهاد در نيويورک مطرح کرد که از آن جمله می‌توان به حل و فصل اختلافات به صورت مسالمت‌آميز اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ رئیس جمهوری ایران که دوشنبه در نشست حاکمیت قانون در نیویورک شرکت کرده بود، گفت : "اصول ممنوعیت تهدید یا توسل به زور در روابط بین دولت ها یا حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات باید اساس حکومت قانون در سطح بین الملل باشد."

آقای احمدی نژاد که پیشنهاد های خود را بدون نام بردن از کشوری خاص بیان می کرد، همچنین پیشنهاد داد تا جامعه جهانی تلاش کند که "سرزمین های اشغال شده به صاحبان آن بازگردد."

نشست حاکمیت قانون، نشستی یک روزه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که برای تعمیق بخشیدن به حاکمیت قانون در کشورها و در سطح جهان برپا شده بود.

آقای احمدی نژاد همچنین در سخنرانی خود پیشنهاد داد که همه دولتها از فرصتی برابر برای تصمیم گیری در جهان برخوردار باشند.

او پیش تر در همین سخنرانی خود گفته بود که مخالف حق وتوی برخی از اعضای شورای امنیت است.

آقای احمدی نژاد گفت: "امتیاز تبعیض آلود و تحمیلی وتو در شورای امنیت و برخی از صاحبان آن فاقد مشروعیت و مقبولیت هستند."

او از همین جمله نتیجه گرفت: "به همین دلیل شورای امنیت از اعمال عدالت و برقراری نظم و امنیت پایدار در جهان عاجز است."

رئیس جمهوری ایران در این بخش از سخنان خود باز هم بدون نام آوردن از اسرائیل و ایران، مثالی زد: "شاهدیم که برخی از صاحبان امتیاز وتو در برابر بمب های اتمی یک رژیم جعلی سکوت و یا حمایت می کنند ولی همزمان مانع پیشرفت علمی ملت های دیگر می شوند."

هرچند پیش از این در خبرها آمده بود که دبیر کل سازمان ملل از آقای احمدی نژاد خواسته بود تا از بیان صحبت های تحریک آمیز بپرهیزد، اما رئیس جمهوری ایران در دیدار با سردبیران جراید، با فراغ بال بیشتر از اسرائیل نام برد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند اسرائيل به ایران حمله کند یا خیر، گفت که ایران "تهدیدهای صهیونیست ها را جدی نمی گیرد."

او سپس ایران را کشوری با تاریخ هفت تا ده هزار ساله توصیف کرد و گفت که اسرائیل تنها ۶۰ تا ۷۰ سال سابقه دارد که آن هم بعد از "اشغال مناطقی بنا شده است."

آقای احمدی نژاد همچنین گفت که اسراییل کشوری بی ریشه در خاورمیانه است.

این سخنان با واکنش تند کاخ سفید روبه رو شد.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضمن تاکید دوباره بر توانایی کشورش برای هدف قرار دادن تاسیسات اتمی ایران، از باراک اوباما، رئيس جمهوری آمریکا انتقاد کرد که چرا همچنان معتقد است که با تحریم و مذاکره می توان مسئله هسته ای ایران را حل کرد.

پیش تر در روز یکشنبه مصاحبه ای از آقای اوباما در تلویزیون های آمریکا منتشر شد که در آن رئیس جمهوری ایالات متحده اصرار اسرائیل به حمله به ایران را به سرو صداهایی تشبیه کرده بود که در تصمیم او برای دخالت نظامی در ایران تاثیری ندارد.

آقای اوباما گفته بود که پیش از هرچیزی به تامین امنیت و نفع مردم کشور خودش فکر می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016