چهارشنبه 5 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در گفتگو با رسانه های آمريکا: چرا ايران و آمريکا توان خود را صرف تعامل نکنند؟ درخواست های آژانس فراقانونی است

ايسنا ـ رييس‌جمهور با بيان اينکه "امروز سران رژيم صهيونيستی ساير ملتها را به راحتی و بدون هيچ مانعی تهديد می‌کنند"، بر لزوم محکوم و کنترل کردن اين روند از سوی دولت آمريکا تاکيد کرد و گفت: حاکميت آمريکا بايد در رفتارهای خود نسبت به ملت ايران و ساير ملتها تجديدنظر کرده و اينگونه رفتار را اصلاح کند تا مشکلاتشان حل شوند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد در حاشيه سفر به نيويورک در گفت‌وگو با شبکه‌های PBS (پی.بی.اس) و CBS (سی.بی.اس) آمريکا، با تاکيد بر لزوم توقف کشتار و درگيری‌ها در سوريه و زمينه‌سازی برای ايجاد روند گفت‌وگو، تفاهم و برگزاری انتخابات آزاد در اين کشور، در پاسخ به اين پرسش که ايران چه کمکی می‌تواند به پايان درگيری‌ها در سوريه داشته باشد؟ گفت: شرايط امروز سوريه بسيار پيچيده شده و عوامل متعددی به ايفای نقش منفی در اين کشور اصرار دارند اما جمهوری اسلامی ايران ديدگاه روشنی درباره اين کشور داشته و معتقد است ملت سوريه حق دارند از آزادی، عدالت، احترام و حق انتخاب برخوردار باشند.

وی با بيان اينکه ايران بيش از زمان فعلی، نگران آينده سوريه است، افزود: بر اساس تکليف جنبش عدم تعهد جمهوری اسلامی ايران به دنبال تشکيل يک گروه تماس برای رايزنی با طرف های درگير در سوريه بوده و تلاش می‌کند علاوه بر کشورهای ايران، مصر، ترکيه و عربستان کشورهای ديگر را نيز به اين گروه ملحق کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد در پاسخ به اين پرسش که آيا از سوی ايران به سوريه سلاح ارسال می‌شود؟ اظهار کرد: اگر سوريه بخواهد سلاح تهيه کند، دوستان بسيار زيادی در عرصه بين المللی دارد که قبل از ايران اين کار را انجام می‌دهند؛ ايران روابط تاريخی و بسيار نزديکی با سوريه دارد و معتقد است هر کسی در هر يک از طرف های درگير کشته شود يکی از دوستان ايران بوده است.

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه آيا زمانی فرا خواهد رسيد که ايران، روسيه و چين از رييس‌جمهور سوريه بخواهند که از قدرت کناره گيری کند؟ تصريح کرد: آيا شما معتقد هستيد ديگران بايد برای سوريه و آينده اين کشور تعيين تکليف کنند؟ ايران معتقد است بهترين کمک به سوريه آن است که گروه‌های درگير را به تفاهم رسانده و مقدمات برگزاری يک انتخابات آزاد فراهم شود تا مردم سوريه درباره آينده خود تصميم بگيرند.

وی در واکنش به اين موضوع که کشورهای غربی ايران را متهم به ارسال پول و سلاح به سوريه می‌کنند، خاطرنشان کرد: در محيط بين الملل هر کسی می تواند ديگری را به راحتی متهم کند اما به نظر شما آيا اين کار کمکی به حل مشکل خواهد کرد؟ جمهوری اسلامی ايران به هيچ وجه راضی نمی شود ملت سوريه که دارای اشتراکات فرهنگی و مذهبی با ملت ايران است در درگيری ها کشته شوند. وقتی طرف های درگير در سوريه يکديگر را می‌کشند ديگر مهم اين نيست که چه کسی پشتيبان کدام طرف است؛ بلکه مهم اين است که درگيری ها و کشتار هر چه سريعتر متوقف شده و سوريه به ميدان تسويه حساب ديگران تبديل نشود.

احمدی‌نژاد در برابر اين پرسش که آيا اگر دولت کنونی سوريه سقوط کند، ايران بهترين دوست خود را در منطقه از دست داده است؟ پاسخ داد: ايران با تمام کشورهای منطقه دوست بوده و امروز دوستان جديدی نيز در منطقه پيدا کرده است. ايران کشور بزرگی بوده و نگران آن است که جنگ طايفه ای در سوريه به اين زودی ها پايان نيافته و به کشورهای همسايه مثل ترکيه، اردن و ديگر کشورها تسری يابد.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که چشم انداز گفت‌وگوها با ۱+۵ را چگونه می‌بينيد؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی ايران اگر اميدی به موفقيت اين گفت‌وگوها نداشت در آنها شرکت نمی‌کرد، اما معتقديم اين موضوع با بحث های فنی و حقوقی به نتيجه نمی رسد، چراکه موضوع هسته‌ای ايران سياسی بوده و فنی و حقوقی نيست.

وی در پاسخ به اين پرسش که اگر ايران برای ساخت سلاح هسته‌يی تلاش نمی‌کند، چرا بازرسی‌های آژانس را محدود کرده است؟ تصريح کرد: به نظر شما امروز بمب اتم به چه دردی می خورد و آيا اين عاقلانه است که کشوری تصور کند با ساختن يک بمب اتم می تواند با هزاران بمب اتم مدرن آمريکا مقابله کند؟ ايران هم به لحاظ اخلاقی و اعتقادی و هم به لحاظ سياسی با ساخت بمب اتم مخالف است.

رييس‌جمهور افزود: آژانس بين المللی انرژی اتمی مکرراً از تاسيسات هسته‌يی ايران بازرسی کرده ولی بالاخره کار آژانس هم بايد تابع قانون باشد و اين نهاد بين المللی نمی تواند فراقانونی عمل کند در حالی که درخواست های آژانس از ايران فراقانونی است.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران بارها اعلام کرده که انرژی هسته ای را فقط برای مصارف صلح آميز می خواهد و اگر تعدادی از سران کشورهای غربی اين حرف را قبول نمی‌کنند اصراری بر قانع کردن آنان وجود ندارد چرا که اين دولت ها از ۳۳ سال پيش به مقابله با ملت ايران برخاسته‌اند و مخالفت‌های آنان پديده جديدی نيست .

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که اگر گفتگوهای ايران با ۱+۵ به نتيجه نرسد و رژيم صهيونيستی بخواهد به ايران حمله کند واکنش متقابل ايران چه خواهد بود، گفت: ايران کاملاً قادر به دفاع از خودش است و اساساً صهيونيست ها را در محاسبات سياسی خود به حساب نمی آورد.

وی با اشاره به اينکه رژيم صهيونيستی به طور مداوم ايران را تهديد می‌کند، اظهار داشت: اين سوال وجود دارد که چرا جامعه جهانی در برابر اين تهديدها سکوت کرده و اجازه می دهد رژيم صهيونيستی برای ديگران تعيين تکليف کرده و خط قرمز ترسيم کند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه ساکنان سرزمين های اشغالی تصور می کنند ايران می خواهد آنها را از بين ببرد، آيا اين واقعيت دارد؟ با طرح اين موضوع که آيا هر کس می تواند بر اساس تصورات خود ديگران را متهم کند؟ اظهار داشت: ايران هيچگاه صهيونيست ها را تهديد نکرده بلکه خواسته ملت ايران آن است که اشغالگری، جنگ افروزی، کشتن زنان و کودکان و آواره کردن مردم از سرزمينشان در فلسطين بايد تمام شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سوال که اگر رژيم صهيونيستی به ايران حمله کند آيا ايران تلافی اين حمله را بر سر آمريکا خواهد آورد؟ تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران اصلاً اين تهديدات را به حساب نمی آورد اما اين نکته نيز برای ما غير قابل درک است که بالاخره آمريکا تابع رژيم صهيونيستی است يا اين رژيم تابع آمريکاست و اين دو چه ربطی به يکديگر دارند؟

وی در پاسخ به اين موضوع که سخنان شما مبنی بر بی‌ريشه بودن رژيم صهيونيستی از سوی مقامات آمريکايی محکوم شده و آيا به خاطر اين سخنان عذرخواهی نخواهيد کرد ؟ خاطر نشان کرد: بيان اين موضوع برپايه يک حرف علمی و منطقی است و اگر شما مدعی هستيد که رژيم صهيونيستی ، رژيمی ريشه دار است، بايد آن را اثبات کنيد؛ بيان يک سخن علمی و منطقی نياز به عذرخواهی ندارد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه تهديدات رژيم صهيونيستی از نظر ايران اهميتی ندارد، گفت: نکته مهم اين است که نظمی که در آن چنين رژيمی به خود اجازه می دهد ديگران را تهديد کند، قابل تداوم نيست. اين نظم دوگانه‌ی يکجانبه گرا بايد اصلاح شود و آمريکا بايد در اين زمينه پيشگام باشد.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که به نظر شما آمريکا برای اصلاح شرايط حاکم بر جهان چه گامهايی می تواند بردارد؟ اظهار داشت: ملت ايران توانسته بر فشارهای آمريکا فائق آمده و روند پيشرفت خود را تسريع بخشد، اما ادامه شرايط فعلی بيش از هر کس به زيان خود آمريکائيهاست، چرا که با تداوم شرايط فعلی ذهنيتهای منفی نسبت به آمريکا هر روز تشديد می شود.

احمدی‌نژاد افزود: در اعتراضات ملتهای مختلف به فيلم موهن عليه پيامبر گرامی اسلام (ص) پيکان اعتراضها به سوی آمريکا بود، در حالی که بنده هم باور نمی کنم که دولت آمريکا مستقيما در ساخت اين اثر دخالت داشته باشد، اما اين اتفاق ناشی از عملکرد سياستمداران و دولتمردان آمريکاست که به ايجاد و تشديد ذهنيت منفی عمومی عليه اين کشور دامن زده است.

وی با بيان اينکه حاکميت آمريکا بايد در رفتارهايش تجديدنظر کند، تصريح کرد: امروز سران رژيم صهيونيستی هر کاری می‌خواهند انجام داده و ديگران را به راحتی و بدون مانعی تهديد می کنند و لازم است دولت آمريکا اين روند را محکوم و کنترل کند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز اين ايران نيست که در منطقه مشکل بوجود می‌آورد، بلکه ملت ايران زندگی خود را کرده و به سرعت در حال پيشرفت است اما اين آمريکاست که دائماً در منطقه مشکل ايجاد می‌کند و بايد رفتار خود را اصلاح کند تا مشکلاتش حل شوند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که تحريم های آمريکا تا چه ميزان ايران را با مشکل مواجه کرده است؟ گفت: بالاخره اين تحريم ها مشکل آفرين هستند اما آمريکايی‌ها بايد بدانند که تحريم نمی‌تواند ايران را درهم بشکند؛ ايران کشور قوی و بزرگی است و اگر کسی اين حرف را باور ندارد، کافی است مقداری صبر کند تا حقيقت بر همه آشکار شود.

وی ادامه داد: آمريکايی ها از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی همه روابط اقتصادی خود را با ايران قطع کردند و وقتی از پنج سال قبل ايران را تحريم کردند در واقع اروپايی ها را مورد تحريم قرار دادند چرا که خودشان ارتباطی با ايران نداشتند که قطع شود و امروز به راحتی قابل مقايسه است که تحريم ها بر ايران بيشتر تاثير گذاشته يا اروپا؟

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که اگر ايالات متحده در سال ۱۳۸۸ از معترضين به انتخابات ايران حمايت بيشتری می کرد، چه اتفاقی می افتاد؟ اظهار داشت: مگر آمريکايی ها از اين افراد پشتيبانی نکردند؟ اين مسئله فقط باعث تشديد ذهنيت منفی مردم ايران نسبت به آمريکايی ها شد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا امروز و در دوره رييس‌جمهور فعلی آمريکا روابط ايران و آمريکا بهتر از قبل است يا نه؟ تصريح کرد: نمی‌خواهم سخنی بگويم که به هر ترتيب در انتخابات آمريکا که امری داخلی است، دخالت کرده باشم. آيا دولت آمريکا از نوع روابط خود در ۳۳ سال گذشته با ايران سودی برده است؟ اگر اينگونه نيست چرا اين رويه ادامه می يابد؟ چرا توان خود را صرف تعامل با يکديگر نکنيم؟

احمدی نژاد در پاسخ به اين سوال که ايران برای تفاهم با آمريکا چه کرده است؟ خاطرنشان کرد: ايران گامهای بلندی برای تبديل تقابل بين ايران و آمريکا به تعامل برداشته که يکی از آنها در عرصه مساله هسته‌يی بوده است. اين مساله ديگر از روال منطقی خود خارج شده و به روالی خسته کننده تبديل شده است و اگر آمريکايی ها اراده کنند که اين مساله تمام شود، کمک بزرگی به تفاهم خواهد بود.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره التهابات موجود در منطقه خليج فارس گفت: خليج فارس هزاران سال با مديريت ايران کاملاً امنيت داشته است و فقط از زمانی که بيگانگان به اين منطقه آمده اند شاهد ناامنی است؛ امنيت تنگه هرمز به‌عنوان قسمتی از سرزمين ايران بيش از هر کس به نفع ايران است و يقيناً از سوی ايران اقدامی برای ناامن شدن آن نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا با توجه به ترور دانشمندان هسته ای ايران و حملات سايبری به اين کشور، جنگی مخفی عليه ايران جريان دارد؟ اظهار داشت: ايران همواره مظلوم و قربانی ترور بوده و امروز نيز اين وضعيت ادامه دارد.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا ايران نمی خواهد کاری کند که کشورهای غربی را درباره بی خطر بودن فعاليتهای هسته ای خود قانع کند؟ تصريح کرد: اقناع فاقد مبنای حقوقی و امری نسبی بوده و نمی‌شود در مسائل اختلافی، دشمن را اقناع کرد.

وی با بيان اينکه مسئله هسته ای ايران کاملاً سياسی است و بايد در عرصه حل و فصل مشکلات ميان ايران و آمريکا حل شود، خاطرنشان کرد: آمريکا بايد از موضعی که در قبال ايران دارد کوتاه بيايد تا مسائل حل شود و اين به معنای آن است که به اين درک رسيده که ادامه روند فعلی اشتباه است.

احمدی‌نژاد در پاسخ سوالی مبنی بر اينکه سخنرانی سال گذشته وی در مجمع عمومی سازمان ملل تحريک کننده بوده است، گفت: آن سخنرانی چه کسی را تحريک کرد؟ مگر رييس جمهور آمريکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سخنان نامناسبی عليه ايران مطرح نکرد؟ بايد تحمل خود را بالا ببريم و آزادی را بپذيريم چرا که مجمع عمومی مکانی برای طرح آزادانه نظرات ملتهاست.

رييس‌جمهور در پايان تاکيد کرد: رنجی که امروز ملت آمريکا متحمل می شوند ناشی از رفتارهای دولت اين کشور است که بايد اين رفتارها سريع تر و بدون ترس از اينکه کسی بگويد آمريکا شکست خورده، اصلاح شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016