یکشنبه 9 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازار قديمی شهر حلب در آتش سوخت

راديو فردا ـ صد‌ها مغازه در بازار قديم شهر حلب سوريه در جريان درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان روز شنبه ۸ مهر در آتش سوختند.

اين حادثه آثار باستانی ثبت شده به عنوان ميراث جهانی در سازمان يونسکو را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

گروه‌های فعال سوری همچون ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌گويند که بحران اخير سوريه که با اعتراض‌های مردمی آغاز شد و به جنگی داخلی انجاميد، تا کنون بيش از ۳۰هزار کشته بر جای گذاشته است.

اما علاوه بر کشته شدن تعداد زيادی از مردم، بسياری از گنج‌های تاريخی در سوريه قربانی اين بحران شدند که بيش از ۱۸ ماه از عمر آن می‌گذرد. اکنون بخش‌هايی از برخی شهرهای سوريه، به ويرانه تبديل شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معترضان مسلح که سعی می‌کنند نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه را سرنگون کنند، روز پنجشنبه اعلام کردند نبردی «سرنوشت ساز» برای «آزادی حلب» از دست نيروهای دولتی را آغاز کرده‌اند.

حلب بزرگ‌ترين شهر سوريه و پايتخت اقتصادی اين کشور است. در اختيار گرفتن کنترل اين شهر امتيازی بزرگ به شمار می‌آيد.

خبرگزاری رويترز به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که تک تير اندازهای دولتی، رسيدن به بازار قديمی حلب را دشوار می‌کنند. اين بازار اثری باستانی باکف پوش و ديوارهای سنگی و همچنين دروازه‌های چوبی قديمی است که يکی از مراکز گردشگری سوريه به شمار می‌آيد.

تصاوری منتشر شده در شبکه اينترنت از شهر حلب، دود سياه را نشان می‌دهد که از جای جای شهر به آسمان برخاسته است.

فعالان می‌گويند آتش سوری احتمالا از بمباران منطقه و همچنين درگيری‌های بسيار سنگين روز جمعه ناشی شده است. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که ۷۰۰ تا یک هزار مغازه در آتش سوختند.

اطمينان حاصل کردن از اين روايت‌ها به دليل جلوگيری از ورود خبرنگاران رسانه‌های خارجی به مناطق محل درگيری توسط نيروهای دولتی دشوار است.

بخش قديمی شهر حلب يکی از مناطق سوريه است که سازمان يونسکو آن را به عنوان ميراث جهانی به ثبت رسانده است. اين بخش اکنون در خطر نابودی قرار گرفته است.

سازمان يونسکو معتقد است که پنج اثر ثبت شده به عنوان ميراث جهانی در سوريه از جمله شهر بيابانی تاريخی تدمر، قلعه حصن و بخش‌هايی از دمشق قديم، در درگيری‌ها آسيب ديده‌اند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داده است که نيروهای دولتی و مخالفان، يکديگر را متهم به آتش افروختن در بازار قديم حلب می‌کنند.

شامگاه شنبه درگيری‌های سنگينی در نزديکی پايگاه‌های نظامی در شهر حلب روی داد. فعالان می‌گويند که مخالفان در محوطه پايگاه هوايی نيرب با نيروهای دولتی درگير هستند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌گويد که درگيری‌ها در نزديکی پايگاه هوايی نيرب، به آتش گرفتن يک ساختمان اين پايگاه انجاميده است.

گزارش‌ها همچنين از درگيری‌های سنگين در نزديکی دروازه انطاکيه و دروازه سنگی که به بخش قديمی حلب می‌انجامد روی داد. تاريخ ساخت اين دروازه از قرن ۱۲ تا ۱۷ ميلادی ارزيابی شده است.

مخالفان می‌گويند کنترل دروازه را در دست گرفته‌اند، اما برخی ديگر از مخالفان از ادامه درگيری‌ها خبر می‌دهند و می‌گويند هيچکدام از دو طرف نتوانسته کنترل دروازه را به دست گيرد.

يکی از فعالان در تماس تلفنی با رويترز گفته است: «هيچ کس اينجا پيروزی به دست نياورده است. وضعيت جنگ است و جنگ و مردم در حال فرار هستند.»

او افزود که جنازه‌ها در خيابان‌ها بر روی زمين پراکنده هستند و مردم از ترس تک تيرانداز‌ها از خانه‌های خود خارج نمی‌شوند.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه می‌گويد که روز شنبه دستکم ۹۴ نفر در درگيری ميان نيروهای دولتی و مخالفان در سراسر سوريه کشته شدند.

شبکه خبری الجزيره گزارش داده است که نيروهای دولتی به منطقه البرزه دمشق پايتخت سوريه با تانک‌های خود يورش بردند و برخی از منازل را ويران کردند. به گفته شورای عمومی انقلاب سوريه، نيروهای لباس شخصی هوادار دولت هم بيش از بيست باغ زيتون را به آتش کشيدند.

در منطقه القابون دمشق و شماری ديگر از مناطق پايتخت، نيروهای دولتی اقدام به تخريب منازل معترضان می‌کنند. تصاويری که فعالان در فضای اينترنت منتشر کرده‌اند، بولدوزر‌ها و تانک‌های ارتش سوريه را در منطقه القابودن نشان می‌دهد.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه هم از درگيری شديد ميان نيروهای دولتی و گردان‌های مخالفان در منطقه العسالی در جنوب دمشق خبر داده است.

رامی عبد الرحمن مدير اين سازمان حقوقی به خبرگزاری رويترز گفته است: «ادامه درگيری‌ها در مناطق جنوبی دمشق نشان می‌دهد که مخالفان مسلح می‌خواهند به نظام اثبات کنند که با وجود جو امنيتی حاکم، قادر به تحرک در پايتخت دارند و نظام نمی‌تواند به وجود آن‌ها پايان دهد.»

درعا، ديرالزور و حمص، از ديگر مناطق سوريه هستند که روز شنبه شاهد درگيری و گلوله باران توپخانه‌ای نيروهای دولتی بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016