یکشنبه 9 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان نمايندگان مجلس درباره وضعيت بازار ارز و سکه: رئيس جمهور مقصر آشفته بازار سکه و ارز است

فردا ـ شخص رئيس جمهور مقصر آشفته بازار سکه و ارز در کشور است .اگر ايشان به هشدارها و تذکرهای مجلس توجه می کرد و خود را مفسر قانون نمی دانست، وضع اقتصادی به اينجا کشيده نمی شد. نوسانات بازار ارز که مسئوليت آن به طور مستقيم بر عهده رييس جمهور است، باعث کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی ارزش پول ملی شده است...نادران: واقعا نمی دانم آقای احمدی نژاد چه برنامه ای دارد و توقعش از نظام چيست و چطور قرار است اين نابسامانی را مديريت کند.
سرويس سياسی «فردا»؛ دلار در قيمتی نزديک به ۳۰۰۰ تومان تومان و سکه يک ميليون و ۱۷۰ هزار تومان. اين آخرين خبر از معاملات در بازارهای کشور است، بازاری که معاون رئيس کل بانک مرکزی وعده آرامش آن را تا ۱۵ روز ديگر می دهد.

اين نخستين بار نيست که مسئولان اقتصادی وعده ايجاد آرامش در بازار را می دهند، اما اينبار مينو کيانی راد معاون ارزی بانک مرکزی از بالا بودن ذخائر ارزی خبر می دهد و اجازه می خواهد تا مدتی از فعاليت مرکز مبادله‌ی دارندگان و متقاضيان ارز بگذرد تا ۱۵ روز بعد از آغاز فعاليت اين مرکز نتايج آن در بازار مشخص شود. اما اين وعده های اميد بخش در مور آينده اتاق مبادلات ارز نه تنها دست کشيدن دلالان از اين بازار را در پی نداشت که هر روز قيمت های حيرت انگيزتری را در ساعات ميانی روز به رخ خريداران کشيد.

مسئولان اقتصادی کشور از سويی ديگر يا سکوت اختيار کرده و يا خطاها را گردن اين و آن می اندازند. يکی می گويد کاری از دست ما برنمی آيد و آن يکی وعده ارزانی می دهد، اما آنچه مسلم است در اين آشفته بازار، هنوز دلالان غوغا می کنند و کسی را يارای برخورد نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسی الرضا ثروتی عضو کميسيون برنامه و بودجه در گفتگو با «فردا»شخص رئيس جمهور را مقصر آشفته بازار سکه و ارز در کشور دانست و گفت که اگر ايشان به هشدارها و تذکرهای مجلس توجه می کرد و خود را مفسر قانون نمی دانست، وضع اقتصادی به اينجا کشيده نمی شد.

وی گفت: در بودجه ۹۱ مقرر شد که دولت بازار ارز را به دو روش ارز مرجع و ارز شناور مديريت کند. بدين ترتيب نرخ ارز مرجع توسط بانک مرکزی ۱۲۲۶ تومان تعيين و بنا شد که ارز شناور هم ۲ تا ۵ درصد پايين تر از نرخ ارز در بازار آزاد ارائه شود تا هم در بازار ارز تعادل ايجاد شود، هم واردات در کشور مديريت شود و هم مشکلات واردکنندگان کاهش پيدا کند. اما با گذشت چندين ماه از سال، همچنان دولت حاضر نشده ارز شناور را وارد بازار کند و از اجرای قانون سرباز زده است.

اين نماينده مجلس با ادعای دولت مبنی بر وارد کردن ۲۵ ميليارد دلار ارز در بازار، گفت: آنها بايد به اين مهم پاسخ دهند که اين ميزان ارز کی و چگونه وارد بازار ارز شده است که هنوز شاهد نابسامانی ها در بازار ارز هستيم.

وی با اشاره به تاثير مستقيم نوسانات بازار بر ارزش پولی کشور، تصريح کرد: نوسانات بازار ارز که مسئوليت آن به طور مستقيم بر عهده رييس جمهور است، باعث کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی ارزش پول ملی شده است. همين کاهش ارزش پول منجر به افزايش سرسام آور طلا و ارز در کشور شد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه وضعيت امروز بازار نتيجه بی‌توجهی‌های دولت به مجلس و عدم اجرای صحيح قانون است. دولت نه به نظرات مجلس توجه کرده و اهميت قائل می شود و نه مصوبات قانونی را اجرا می کند. احمدی نژاد به توصيه های هيچ کس گوش نمی دهد و مدعی است به دليل داشتن رای بالا بايد قانون را سليقه ای تفسير و اجرا کند.

وی همچنين به بهانه های مسئولان اقتصادی دولت در عدم کنترل بازار اشاره و عنوان کرد: هم تحريم و هم فشارهای خارجی در نوسانات بازار نقش دارند، اما اين چيزی نيست که مختص به اين دولت باشد، اگر هم آنها نقش پر رنگی در بازار داشته باشند، به دليل عدم توانايی دولت در کنترل بازار و نداشتن برنامه های مدون برای ارتقای سلامت اقتصادی در کشور است.

ثروتی ادامه داد: عدم توانايی دولت در برنامه ريزی های اقتصادی هم تنها به دليل نداشتن اشراف کامل بر اقتصاد است. متاسفانه دولتمردان اقتصاد داخلی کشور را رها کرده و مدام به سياست خارجی می پردازند. همين سفرهای مکرر آنها به خارج از کشور، اقتصاد را از دست آنها خارج کرده است. زمانی که ۵۰۰ تومان بر قيمت دلار افزوده، تمام اين آقايان در سفر بودند. ديگر نه می توانند هدفمند سازی يارانه ها را اجرا کنند و نه قوانين بودجه را.

وی گفت: مجلس در اين چند وقت از تمامی ابزارهای قانونی خود اعم از تذکر و سئوال و انتقاد استفاده کرده اما گويا هيچ يک از اينها جلودار اين اقدامات دولت نيست، ديگر کاری از دست مجلس بر نمی آيد.

جعفر قادری سخنگوی کميسيون حمايت از توليد ملی نيز در گفتگو با «فردا» مشکل بازار ارز و سکه را ناشی از بی تدبيری های دولت دانست و تاکيد کرد که مجلس بايد فکری به حال اين بی تدبيری ها و جلوگيری از افزايش قيمت ها داشته باشد.

وی ادامه داد: خيلی ها معتقد است که با راه اندازی اتاق مبادلات ارزی همه چيز آرام خواهد شد، می گويند ارز را به قيمت دو درصد زير قيمت بازار خريداری می کنند اما کارمزد صرافی سه درصد است که اضافه می شود. اين يعنی عدم مديريت که آن هم بايد توسط مجلس رفع و رجوع شود. بايد به گونه ای به بازار شوکی وارد کنيم تا بلکه کمی ساماندهی در ارز و سکه داده شود. در اين رابطه بايد چارچوب مديريت حوزه ارز را مشخص کنيم.

اين نماينده مجلس با اشاره به وعده های مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به مردم برای بازگشت آرامش به بازار، گفت: اين سخنان تنها در حد شعار باقی مانده است و هيچ تلاشی برای جلب اعتماد مردم صورت نمی گيرد، هر برنامه ای که از سوی آنها اعلام می شود، مدتی بعد با ۱۸۰ درجه تفاوت در کشور اجرا می شود.


رئيس جمهور تعمدا بازار را آشفته نگه داشته است

از سوی ديگر عضو کميسيون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه با توجه به گزارشات مسئولان اجرايی کشور به مجلس به لحاظ ذخاير ارزی و فروش نفت مشکل آنچنانی نداريم، گفت: وضعيت نابسامان بازار ارز را ناشی از ناتوانی نمی دانم بلکه بازار مديريت نمی شود و رئيس جمهور تعمدا بازار را آشفته نگه داشته است.

الياس نادران که با «مهر» گفتگو کرده است، با ابراز تاسف از افزايش لحظه ای قيمت دلار در بازار به رغم پيگيری های انجام شده و انتقادات به نابسامانی های موجود بازار ارز، اظهارداشت: واقعا نمی دانم آقای احمدی نژاد چه فکری در سر دارد؟ چه برنامه ای دارد و توقعش از نظام چيست و چطور قرار است اين نابسامانی را مديريت کند.

وی ادامه داد: من وضعيت موجود را حمل بر بی عرضگی و ناتوانی نمی دانم، به نظرم کاملا برنامه ريزی شده است .

عضو کميسيون اقتصادی مجلس تصريح کرد: موضوع اين است که اين بازار تعمدا مديريت نمی شود، با توجه به گزارشاتی که مسئولان اجرايی به مجلس ارائه کردند ما از لحاظ ذخاير ارزی و فروش نفت مشکل آنچنانی نداريم که اين وضعيت در پی آن به وجود آيد.

نماينده تهران تاکيد کرد: بخش اعظم مشکل امروز بازار ما به اراده دولت برمی گردد که بازار را آشفته نگه داشته است. واقعا نمی دانم چه پيش خواهد آمد؟ بهتر است آقای احمدی نژاد از برنامه های خود به مردم بگويد تا آنها قضاوت کنند.

نادران با اشاره به قيمت امروز دلار با تاسف گفت: آقايان گفته اند نمی گذارند قيمت دلار به سه هزار تومن برسد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016