یکشنبه 9 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موج گرانی کل بازار را گرفت

کلمه - گروه اقتصادی: موج گرانی دلار بازار کالاهای مختلف را در بر گرفته و در اين ميان وعده های تنظيم بازار و سر و سامان دادن آشفتگی های بازار ارز مثل هميشه تنها شيب گرانی ها را بيشتر کرده است.

به گزارش کلمه، نگاهی به آخرين وضعيت بازار کالاهای مختلف از طلا و سکه گرفته تا مسکن و کالاهای اساسی گواه تاثير پذيری از نوسانات نرخ ارز است که حالا چيزی نمانده تا رکورد ۳ هزار تومان را هم تجربه کند.

در اين ميان روزگار واردکنندگان نيز خوش تر از ديگر بخش ها نيست. طی ۶ ماهه نخست سال جاری، در حالی ارزش دلاری هر تن کالای وارداتی بر اساس گفته های معمارنژاد، رييس کل گمرک، به طور متوسط ۵٫۷۵ درصد کاهش يافته که بسياری از اين کالاهای وارداتی در کشور با جهش قيمتی مواجه شده اند.

کارشناسان علت رشد قيمت کالاهای وارداتی را با توجه به کاهش ارزش دلاری آنها، افزايش قيمت دلار در بازار داخلی اعلام کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايلنا در اين زمينه نوشت: متوسط ارزش هر تن کالاهای وارداتی در ۶ ماهه نخست سال ۹۰ معادل يک هزار و ۶۷۱ دلار بوده ولی اين شاخص در ۶ماهه نخست سال جاری معادل يک هزار و ۲۸۸دلار بوده است.

هم چنين بر پايه گزارش فعالان بازار واردات کالا به کشور در طی ۶ ماهه گذشته روند صعودی داشته است. نکته قابل تأمل اين است که بسياری از کالاهای وارداتی از کشورهای وارد کننده نفت بوده که به دليل تحريم، مبادلات ارزی صورت نمی‌گيرد. اين در حالی است که کالاهای ارزان طی ماه های گذشته به کشور به شدت افزايش يافته است.

به طور متوسط در ۵ ماهه نخست سال جاری، موز ۱۸۰ ميليارد تومان، جو ۱۸۵ ميليارد تومان، قند و شکر ۳۷۹ مليارد تومان، برنج ۶۲۹، ذرت دامی ۸۵۱، کنجاله سويا ۸۵۶، شمش آهن ۱۰۷۰ و گندم ۱۰۷۰ ميليارد تومان به کشور وارد شده است.

فارس نيز در گزارشی از افزايش صد در صدی نرخ کالاهای واردتی نوشت و خبر داد: يخچال سايد بای سايد سامسونگ مدل فرنچ ۳ به قيمت ۴ ميليون و ۳۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزايش قيمت بيش از صد در صد مواجه بوده است و در همين برند جاروبرقی به قيمت ۵۰۰ هزار تومان، لباسشويی سامسونگ يک ميليون و ۸۵۰ هزار تومان و يخچال بالا و پايين سامسونگ دو ميليون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و وقتی از فروشنده درباره تغييرات قيمت نسبت به سال گذشته پرسش می‌شود او اعلام می‌کند که نسبت به روز گذشته قيمت‌ها ۱۵۰ هزار تومان گران شده است.

به اين نوسانات بايد جهش قيمتی بازار طلا را نيز اضافه کرد.سرايت هيجان افزايش روزانه قيمت انواع ارز و سکه به بازار طلا، باعث رشد بيش از ۴۷ درصدی قيمت طلا در نيمه اول امسال شده و باعث به ثبت رسيدن قيمت‌های استثنايی در آن شده است. به گونه ای که جديدترين بررسی وضعيت قيمت طلا در بازار، همچنين اونس جهانی از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می دهد که قيمت هر گرم طلای ۱۸ عيار در ۶ ماه گذشته از ۷۸ هزار تومان در ۱۴ فروردين ماه امسال به حول و حوش ۱۱۵ هزارتومان افزايش يافت.

به گزارش مهر، افزايش ۳۷ هزار تومانی در هر گرم طلای ۱۸ عيار در حالی اتفاق افتاده که در طی اين مدت، هر اونس طلا نيز در بازارهای جهانی از ۱۶۶۹ دلار به ۱۷۷۲ دلار رسيده که نشان دهنده افزايش ۱۰۳دلاری در هر اونس است.

رشد ۴۵ درصدی قيمت طلا در بازار داخلی در فاصله ۱۴ فروردين تا هشتم مهرماه امسال در مقايسه با رشد بين ۶ تا حدود ۷ درصدی قيمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی طی همين مدت نشان دهنده وجود تفاوت هايی بين اين دو بازار است تا جايی که می توان تاثيرات مستقيم بازار خارجی بر بازار داخلی طلا را تا حد زيادی رد کرد.

اين تنها بخشی از به هم ريختگی بازارهای مختلف متاثر از بازار ارز است. بسياری از کارشناسان و نمايندگان مجلس از جمله الياس نادران و احمد توکلی دولت را عامل اصلی اين نابسامانی معرفی کرده اند. چندی پيش دبيرکل جامعه اصناف و بازار با انتقاد از شيوه علمکرد دولت در بازار ارز گفت: «سوء مديريت» دولت سبب نابسامانی اوضاع بازار شده است.

احمد کريمی اصفهانی به صراحت عامل اصلی گرانی‌های اخير را شيوه مديريت دولت خواند و از مجلس ايران خواست تا دولت را در مورد عملکردش مورد بازخواست قرار دهد و اجازه ندهد که «دولت نتيجه عملکرد نادرستش را به گردن ديگران بيندازد.»

از سويی احمد توکلی، الياس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم از جمله نمايندگانی بودند که اشاره داشتند دولت به صورت تعمدی از ورود ارز به بازار خودداری کرده است. هم چنين کاهش درآمدهای نفتی و تأمين ۱۲۰ ميليارد تومانی هزينه های جاری دولت عامل افزايش قيمت دلار در بازار داخلی اعلام شد که به تبع آن کالاهای وارداتی نيز با افزايش قيمت مواجه شده اند. دولت اين موارد را رد می کند . اقدام دولت احمدی نژاد در مسير گرانی ارز راه اندازی اتاق مبادلات ارزی بوده است. عملکرد اين اتاق در گزارش امروز آن مشخص است که بانک مرکزی قيمت دلار با دو درصدزير قيمت بازار آزاد را ۲۴۴۶۳ ريال اعلام کرد که نسبت به روز گذشته ۶۰ تومان گران تر شده است.

قيمت انواع ارز در اتاق مبادلات ارزی براساس نرخ‌گذاری امروز بانک مرکزی هر دلار ۲۴۴۶۳ ريال، يورو ۳۱۴۵۰ ريال، درهم ۶۶۶۰ ريال، لير ۱۳۶۱۸ ريال، روبل ۷۸۴ ريال، روپيه ۴۶۳ ريال، يوان ۳۸۹۳ ريال، ين ۳۱۴ ريال، وون کره ۲۲ ريال است.

در اين ميان برخی از نمايندگان هم دست به کار شده و طرح سوال از احمدی نژاد را در دست اجرا دارند که مشخص نيست سرانجام آن به کجا ختم خواهد شد.

هر چند که دقايقی قبل گزارش ها از صعود دقيقه ای نرخ ارز خبر می دهند: دلار از مرز سه هزار تومان گذشت؛ بعد ازظهر يکشنبه ۳۰۵۰ تومان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016