شنبه 15 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لغو مراسم برائت از مشرکین تکذیب شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه امسال مراسم برائت از مشرکین در روز عرفه و صحرای عرفات همچون سالهای گذشته برگزار خواهد شد وجود برخی از شایعات مبنی بر لغو برگزاری این مراسم با شکوه را به شدت تکذیب کرد.

پیشتر رسانه های ايران خبر داده بودند سازمان حج و زيارت ايران که زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است با طرف عربستانی توافق کرده که امسال مراسم «برائت از مشرکين» برگزار نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر شنبه در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به مدینه درباره وجود برخی از گمانه زنی‌ها مبنی بر لغو برگزاری مراسم برائت از مشرکان، گفت: امسال نیز برنامه های سیاسی و معنوی حج ابراهیمی همچون سالهای گذشته از سوی بعثه مقام معظم رهبری اجرا خواهد شد.
این مقام مسئول، افزود: به حول و قوه الهی در مراسم حج امسال نیز چهار دعای کمیل در مدینه منوره و مراسم برائت از مشرکین در روز عرفه و در صحرای عرفات برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به نظم تحسین برانگیز و شگفت زدگی مأموران و مسئولان سعودی در برگزاری با شکوه مراسم دعای کمیل تاکید کرد: برنامه‌های امسال نیز که در راستای همدلی، وحدت و نزدیکی کشورهای مسلمان است به خوبی انجام گیرد.

در همین حال سید احمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت هفته گذشته در بدو ورود به مدینه با تاکید بر اینکه قضیه فلسطین موضوع اصلی جهان اسلام است، تاکید کرد: امسال نیز به رسم سال‌های گذشته، مراسم برائت از مشرکان برگزار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که ژنرال سعد الخيلاوی، فرمانده امور امنيتی حج، به رسانه های عربستان گفته است: «ما اجازه نخواهيم داد تا کسی از اين گردهمايی برای اهدافی که هيچ ارتباطی به اين مراسم روحانی ندارد استفاده کند.»

وی اظهار داشت: «تمام تلاش هايی که امنيت مراسم حج و زائران را به خطر می اندازد با شديدترين برخورد مواجه خواهد شد.»

سعيد الخيلاوی اين اظهارات را در پاسخ به پرسشی درباره فراخوان مقام های ايرانی برای تظاهرات «برائت از مشرکين» بيان کرد. اين مراسم از سوی آيت الله روح الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، برای اعتراض به آمريکا و اسرائيل پايه گذاری شده است.

نيروهای امنيتی عربستان در سال های گذشته بارها برای مقابله با مراسم «برائت از مشرکين» و تظاهرات ضد آمريکايی و اسرائيلی زائران ايرانی وارد عمل شده بودند. در جريان يکی از تظاهرات که در تابستان ۱۳۶۶ برگزار شد حدود ۴۰۲ زائر حج کشته شدند که ۲۷۵ نفر آنها ايرانی بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زائران ايرانی از آن زمان مراسم خود را در زير چادرها برگزار می کنند تا از هرگونه تحريک نيروهای امنيتی عربستان جلوگيری کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016