شنبه 22 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روند بررسی سوال از احمدی نژاد در کميسيون‌های تخصصی مجلس

ايسنا ـ سوال نمايندگان از محمود احمدی نژاد رييس جمهور پس از تسليم به محمدرضا باهنر نايب رييس مجلس، به کميسيون های تخصصی ارجاع شد.

عبدالرضا مصری سخنگوی هيات رييسه مجلس در گفت ‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) با اعلام اين خبر، گفت: سوال کنندگان روز چهارشنبه سوال خود از رييس جمهور را به آقای باهنر که اداره جلسه را برعهده داشت، تقديم کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود که سوالات بنا به موضوع، به کميسيون های مربوطه ارجاع شد.

مصری همچنين گفت که به گفته طراحان، سوال از رييس جمهور حدودا ۱۰۰ امضا داشته است.

به گزارش ايسنا، براساس ماده ۱۹۶ آيين نامه داخلی مجلس در صورتی که حداقل يک ‌چهارم کل نمايندگان بخواهند درباره يک يا چند وظيفه رئيس‌جمهور سؤال کنند، بايد سؤال يا سؤالات خود را به طور صريح و روشن و مختصر همگی امضاء و به رئيس مجلس تسليم نمايند و رئيس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کميسيون‌های تخصصی مربوط ، ارجاع می‌نمايد.

همچنين هر کميسيون موظف است حداکثر ظرف يک هفته با حضور نماينده معرفی شده رئيس ‌جمهور به آن کميسيون و نماينده منتخب سؤال ‌کنندگان تشکيل جلسه دهد.

در اين جلسه نماينده رئيس ‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئيس ‌جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمايندگان سؤال‌ کننده گزارش شود.

پس از يک هفته از طرح سؤال در کميسيون يا کميسيون‌ها چنانچه هنوز حداقل يک ‌چهارم کل نمايندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئيس مجلس موظف است در اولين جلسه سؤال يا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئيس ‌جمهور ارسال کند.

اين سؤال يا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثير و در دسترس نمايندگان قرار می‌گيرد.

براساس اين ماده تعداد سؤالات نبايد از پنج سؤال بيشتر باشد و پس از ارسال سؤال يا سؤالات برای رئيس‌جمهور، کاهش امضاء‌ها سبب خروج سؤال يا سؤالات از دستور نمی‌گردد.

طبق ماده ۱۹۷ آيين نامه نيز رئيس‌ جمهور موظف است ظرف يک ماه از تاريخ دريافت سؤال يا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور يابد و به سؤال يا سؤالات مطروحه نمايندگان پاسخ گويد، مگر با عذر موجه با تشخيص مجلس شورای اسلامی.

مدت طرح سؤال يا سؤالات از طرف نمايندگان منتخب سؤال‌ کنندگان حداکثر سی دقيقه و مدت پاسخ رئيس ‌جمهور حداکثر يک ساعت است که طرفين می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسيم نمايند.

در اين صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر يک از دو طرف بيان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌ کنندگان و پاسخ‌های رئيس‌ جمهور مطرح می‌گردد.

پس از اين مرحله، درباره پاسخ رئيس‌ جمهور به هر يک از سؤالات از نظر قانع‌ کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گيری می‌شود.

چنانچه اکثريت نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئيس ‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و يا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضائيه ارسال می‌شود.

نمايندگان مجلس هشتم برای اولين بار در طول دوران مجلس شورای اسلامی، از محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس سوال کردند و با مشخص شدن ايرادات آيين نامه مجلس در اين رابطه، نسبت به اصلاح آن اقدام کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016