شنبه 22 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بسته جديد ۱+۵ به ايران: هر اقدام مثبت ايران، حذف يکی از تحريم ها

• اين پيشنهاد پس از هفته اول نوامبر انتخابات رياست جمهوری آمريکا اعلام خواهد شد. با توجه به اطلاعات موجود، به تهران يک پيشنهادی خواهد شد که طبق آن، در پاسخ به هر اقدام ايران جهت تقويت اعتماد يکی از تحريم های موجود عليه اين کشور لغو خواهد شد.

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : «گاردين» مدعی پيشنهاد جديد غرب در مورد برنامه هسته ايران شد. ظاهراً اين پيشنهاد در پاسخ به اظهارات اخير علی اکبر صالحی وزير خارجه ايران، بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس بين الملل انتخاب ؛ اين روزنامه انگليسی افزود: کشورهای عضو گروه ۱+۵ در اواخر نوامبر و يا اوايل دسامبر با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران مذاکره ای را ترتيب خواهند داد؛ اما سمت و سوی مذاکرات احتمالاً بستگی به اين خواهد داشت که از ميان ميت رامنی و باراک اوباما، کداميک به عنوان رئيس جمهور آمريکا انتخاب شود.

وی که اشاره ای به نامش نشده، افزوده است: پيشنهادی که در اين مذاکره به ايران ارائه خواهد شد اين است که در ازای کاهش موقت تحريم ها، ايران غنی سازی خود را محدود کند.

اين پيشنهاد پس از هفته اول نوامبر انتخابات رياست جمهوری آمريکا اعلام خواهد شد. با توجه به اطلاعات موجود، به تهران يک پيشنهادی خواهد شد که طبق آن، در پاسخ به هر اقدام ايران جهت تقويت اعتماد يکی از تحريم های موجود عليه اين کشور لغو خواهد شد.

اين مقام اروپايی با بيان اين امر که ايران به چيزی بيش از آنچه تاکنون به آن پيشنهاد شده نياز دارد، اظهار داشته «ما انتشار تغييری واقعی در طرف مقابل را داريم».

گاردين اضافه می کند که به گفته مقام اروپايی مذکور، پيشنهادی که قرار است غربی ها به ايران ارائه کنند، مبتنی بر رويکرد مرحله ای خواهد بود و گام هايی را که هر يک از طرفين بايد برای رسيدن به توافق بردارد، مشخص خواهد کرد.

يکی ديگر از ديپلمات های اروپايی نيز در اين زمينه گفته: «در صورتی که ايران آمادگی کافی داشته باشد، موضوع تحريم ها بر روی ميز خواهد بود».

با اين حال، به اعتقاد وی، ايران نبايد منتظر باشد تا طرف مقابل اولين گام را بردارد؛ اما در صورتی که ايران واقعاً آمادگی داشته باشد، غرب آماده پاسخگويی است.

در صورت شکست طرح گام به گام نيز رويکرد جديدی از سوی غرب در پيش گرفته خواهد شد که مبتنی بر يک توافق جامع ميان طرفين است. بر اين اساس، ايران اجازه خواهد يافت تحت نظارت های شديدتر بين المللی، به غنی سازی ۵ درصدی خود ادامه دهد.

به نوشته اين روزنامه، مقامات غربی در حال حاضر نگران آن هستند که پيروزی رامنی در انتخابات آمريکا، به تلاش های ديپلماتيک در رابطه با ايران آسيب وارد کند؛ اما طرف ايرانی تا زمان مشخص شدن نتايج انتخابات در آمريکا و همچنين رژيم اسرائيل، تمايل چندانی به پيگيری مذاکرات ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016