چهارشنبه 26 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دخترعبدالفتاح سلطانی: به مادرم گفته اند به جای همسرت اظهار ندامت کن

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ دختر عبدالفتاح سلطانی: پدرم بيمار است، مادرم تحت فشار مسولان قضايی

عبدالفتاح سلطانی، وکيل برجسته حقوق بشر به دليل بيماری های گوارشی و معده نياز فوری به درمان در خارج از زندان را دارد با اين حال هنوز مقامات قضايی ايران با انتقال او به بيمارستان موافقت نکرده اند. همچنين از همسر اين وکيل که توسط نيروهای امنيتی تهديد به سکوت شده، خواسته شده است که به جای همسرش اظهار ندامت و بر عليه او اعتراف کند.

مائده سلطانی، دختر اين وکيل و فعال حقوق بشر که در آلمان به سر می برد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« پدرم به شدت از ناحيه معده و دستگاه گوارش در رنج است. پس از يکسال حبس بالاخره حدود دو هفته پيش او به خارج از زندان برای انجام آزمايشات تخصصی و معاينه فرستاده شد. طبق گفته پزشک پدر نياز فوری برای درمان در خارج از زندان را دارد اما علی‌رغم اينکه خانواده ام بارها از مسولان پيگير مداوای او شده اند به بيرون برای مداوا منتقل نشده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالفتاح سلطانی از وکلای برجسته حقوق بشر ايران روز شنبه ۱۹ شهريور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و در تاريخ ۱۸ دی ماه(۱۳۹۰) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به رياست قاضی پيرعباسی با سه اتهام روبه رو شد: گرفتن جايزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسيس کانون مدافعان حقوق بشر. او به ۱۳ سال حبس در تبعيد در شهر برازجان و ۲۰ سال محروميت از حرفه وکالت محکوم شد.

اين وکيل که پيش از اين چند جايزه معتبر حقوق بشری را دريافت کرده است به تازگی در تاريخ ۱۴ جايزه مهرماه حقوق بشر اتحاديه بين المللی کانون های وکلای دادگستری را دريافت کرد و مهناز پراکند، وکيل دادگستری و از وکلای سابق آقای سلطانی به همراه مائده سطانی، دخترش اين جايزه را در دوبلين ايرلند به نمايندگی او دريافت کردند.

مائده سلطانی با اشاره به اينکه مادرش تحت فشار است به کمپين گفت:« مادرم هر بار که برای پيگيری کارهای پدرم به دادگاه می رفت به صورت شفاهی تهديد می شد و حتی مدتی پس از اعلام حکم دادگاه تجديد نظر پدرم منشی دفتر يکی از مسولان قضايی که اسمش را نمی دانم به مادرم گفته بود حالا که همسرت اظهار ندامت نمی کند شما به جای او می توانيد اظهار ندامت کنيد. نمی دانم اگر مادرم به جای پدرم اظهار ندامت می کرد او آزاد می شد يا نه. اما بهرحال اين صحبت به صورت شفاهی گفته شده بود.»

دختر عبدالفتاح سلطانی گفت:«مادرم چندين ماه است که ديگر با رسانه ها گفتگو نمی کند و روابطش با رسانه‌ها بسيار محدود است. با اين حال فشارهای متعددی بر مادرم می آورند که به نوعی پدرم را آزار دهند. مادرم را يکسال پيش به اتهام اينکه جايزه حقوق بشر نورنبرگ را به نمايندگی پدرم گرفته است چندين بار به دادگاه احضار کردند، ممنوع الخروجش کردند و هنوز پرونده اش در جريان است. در مدت ۶ روزی که مادرم را به اين اتهام بازداشت کرده بودند، بازجويانش خواسته بودند تا مادرم با آنها همکاری کند و برعليه پدرم اعتراف کند. همه اينها فشار روحی است روی کسی که اصلا فعال سياسی نيست.»

خانم معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی معلم بازنشسته که هيچگاه فعال سياسی نبوده است در تيرماه سال ۱۳۹۰ ۶ روز به اتهام دريافت جايزه حقوق بشر نورنبرگ بازداشت شد. اتهام او «مشارکت در کسب مال حرام از طريق گرفتن جايزه حقوق بشر» نورنبرگ بود. اين جايزه به عبدالفتاح سلطانی داده شده بود که به دليل آنکه اين وکيل ممنوع الخروج بود همسرش به آلمان رفت و جايزه را به نمايندگی او گرفت. همچنان اين پرونده مفتوح است و تا به حال دوبار معصومه دهقان به دادگاه برای اين اتهام احضار شده است.

دختر عبدالفتاح سلطانی همچنين با اظهار اينکه آنها هنوز اميدوار به آزادی اين وکيل هستند و وکلايش اعادی دادرسی را به دادگاه ارائه کرده اند، گفت:« با توجه به اينکه پدرم از نحوه تشکيل دادگاه و کليت اتهامات و حکم معترض بود همراه با وکلايش اعادی دادرسی را کرده اند و ما اکنون منتظر جواب آن هستيم. ما اميدواريم قضاتی که در اين مرحله به پرونده پدر رسيدگی می کنند قضات منصف و بی طرف باشند و عادلانه رسيدگی کنند. اگر اينگونه باشد حتما پدر آزاد خواهد شد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016