دوشنبه 1 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازتاب: ۵ ميليارد دلار تقلبی، خالی بندی که پيامدهای سنگين برای نظام دارد

• حتی در زمان جنگ سرد، کشورهای بلوک شرق با وجود روابط خصمانه با آمريکا کمتر به چنين اقدامی دست زدند و برای گروه های بزهکاری بزرگ جهان نيز قاچاق مواد مخدر تجارتی بسيار کم خطرتر از جعل دلار است


بازتاب ـ انتشار شايعه توزيع دلار تقلبی در بازار، دومين بار است که رخ می دهد. سال گذشته نيز هنگام التهابات ارزی، وزير اقتصاد و رييس بانک مرکزی دلارهای بازار آزاد را تقلبی خوانده بودند، اما انتشار اين شايعه پيامدهای منفی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، با هر نوسان ارزی، مسئولين اقتصادی برای کاهش تقاضا در بازار آزاد ارز، متوسل به انتشار شايعه ورود دلارهای تقلبی به بازار می شوند؛ اقدامی که سال گذشته از سوی وزير اقتصاد و رييس کل بانک مرکزی صورت گرفت و امسال رييس کميسيون اقتصادی مجلس به آن دست زده است.

اما آيا اين شايعه، آن هم در مقياس چند ميليارد دلار امکان پذير است؟ چاپ دلار يکی زا خطوط قرمز امنيتی ايالات متحده است که در صورت انجام سازماندهی شده جعل دلار در هر نقطه جهان، سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا با خشن ترين رفتار ممکن با آن برخورد می کند.

اين رفتارها تا حدی بازدارنده است که حتی در زمان جنگ سرد، کشورهای بلوک شرق با وجود روابط خصمانه با آمريکا کمتر به چنين اقدامی دست می زدند و برای گروه های بزهکاری بزرگ جهان نيز قاچاق مواد مخدر تجارتی بسيار کم خطر تر از جعل دلار است.

در اين شرايط، انتشار خبر توزيع ۵ ميليارد دلار جعلی در داخل کشور که لازمه آن حرفه ای بودن فرايند جعل است که از طريق چشم و يا افراد متخصصی نظير دلالان قابل تشخيص نباشد، می تواند دو وجه داشته باشد، يا آن که صرفا توزيع شايعه ای برای ايجاد جو روانی در مردم در جهت خودداری از مراجعه به بازار آزاد ارز و کاهش تقاضا در اين بازار است و يا خبری واقعی که در هر دو صورت اعلام آن از سوی مسئولان رسمی کشور، پيامدهای منفی برای نظام به دنبال دارد و کشور را درگير پرونده جعل دلار خواهد کرد. زيرا در خارج از ايران، فرايند جعل دلار کاملا در کنترل سازمان سيا می باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ارسلان فتحی‌پور، رئيس کميسيون اقتصادی مجلس منبع انتشار اين شايعه است، وی برای نخستين بار به طور رسمی از توزيع ارز قلابی در کشور سخن به ميان آورد و گفت، اطلاع دارد که ۵ميليارد دلار ارز تقلبی وارد کشور شده و اين در حالی است که تاکنون، هيچ‌يک از نمايندگان مجلس به جز فتحی‌پور، اين ميزان ارز قلابی و توزيع آن در بازار ارز کشور را تاييد نکرده‌اند.

برخی از نمايندگان عنوان می‌کنند که اين رقم بيشتر به يک جنگ روانی برای کاهش ميزان تقاضای مردم در بازار ارز است و برخی ديگر گمانه‌های بدبينانه‌تری را در مورد منابع واردکننده اين ارزهای قلابی مطرح می‌کنند.

اين در حالی است که براساس قانون و به استناد سخنان اکثر نمايندگانی که از آنها نظرخواهی می‌شد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که بايد در اين‌باره گزارش دهد. اعضای کميسيون اقتصادی و امنيت ملی مجلس می‌گويند هيچ گزارش مستندی را از مبادی اصلی مانند وزارت اطلاعات، وزارت اقتصاد، ستاد مبارزه با قاچاق ارز و نيروی انتظامی ‌در اين‌باره دريافت نکرده‌اند و اصولاً به دست آوردن عدد دقيق اين که چه مقدار ارز تقلبی در بازار ارز وجود دارد، امری محال است.

از سوی ديگر به گفته برخی از نمايندگان مجلس ارز قلابی پيشتر هم بوده و موضوع جديدی به حساب نمی‌آيد. اما اينکه چرا رئيس کميسيون اقتصادی مجلس در جايگاه يک فرد حقوقی به يکباره صحبت از چنين آمار و ارقامی ‌آن هم در يک گفت‌وگوی کوتاه چند خطی می‌کند، سوال‌برانگيز است. به‌ويژه اينکه چهره‌هايی در کميسيون امنيت ملی مجلس بيشتر نگران خطرات صحت داشتن اين موضوع هستند و دردسرهايی که مردم در هنگام خرج کرد اين ارزهای قلابی در کشورهای خارجی به آن دچار می‌شوند؛ امری که خود هم از آن بی‌اطلاع هستند و می‌تواند منجر به دستگيری آنها شود.

آنچه به عنوان اطلاعات مستند در راهروهای مجلس در اين‌باره می‌توان به آن دست يافت، بسيار محدود است. فتحی‌پور به تجارت فردا گفته است که حاضر به ارائه منابع خود نيست و مسووليت اين اتفاق را از صفر تا صد متوجه مردمی می‌داند که اقدام به خريد ارز می‌کنند. او هشدار می‌دهد که مقدار بسيار کمی از اين ارز تاکنون توزيع شده و خود مردم بايد مراقب باشند و هيچ ارتباطی هم بين صحبت‌هايش و سياست کاهش تقاضای خريد ارز نمی‌داند.

***

منابعم را در مورد قاچاق ارز نمی‌گويم

*آقای فتحی‌پور؛ شما اعلام کرده‌ايد که ارز قاچاق وارد بازار ارز کشور شده است. اين در حالی است که هيچ مقام ديگری ارقام شما را تاييد نمی‌کند؛ می‌توانيد بگوييد اين اطلاعات از چه طريق به شما ارائه شده است و آيا گزارش مستندی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق يا نيروی انتظامی يا وزارت اطلاعات بوده است؟
- من احساس می‌کنم وظيفه‌ای ندارم که منابعم را به آقايان بگويم. اگر می‌خواهند مستندات من را ببينند درخواست بدهند و خودشان از من تقاضا کنند تا به آنها بگويم که اعداد و ارقام را از کجا به دست آورده‌ام. اين يکسری اطلاعات مستند است که نشان می‌دهد ارز تقلبی به ميزان زيادی در حال توزيع بين مردم است.

*شما با چه نيتی اين هشدار را به مردم داديد؟
- اينکه مردم بروند و از منابع مطمئن ارز را تهيه کنند و منبع تهيه ارزشان از دلال‌های خيابانی نباشد. مراجع غيررسمی‌آرز برای تهيه ارز از سوی مردم مناسب نيستند. قطعاً هم بايد دقت کرد تا مردم با اين مشکل‌ها مواجه نشوند. آنچه من گفتم برای اين بود که مردم حواس‌شان بيشتر جمع شود تا دچار مشکل نشوند.

*شما اعداد را يک‌بار مطرح می‌کنيد. يک‌بار به نقل شما ۵ ميليارد دلار گفته شد و بار ديگر ۵ ميليون دلار ارز قلابی. چقدر ارز قلابی توزيع شده و چقدر جمع‌آوری شده است؟
- ۵ ميليارد دلار وارد شده است و البته در اين بين افرادی هم دستگير شدند. من کی گفتم ۵ ميليون دلار ارز قلابی؟ رقمی‌که به اطلاعم رسيده است حکايت از ۵ ميليارد دلار - نه ۵ ميليون دلار - ارز قلابی است که وارد کشور شده است.

*برخی از نمايندگان عنوان می‌کنند که انتشار اين دست اخبار نه صحيح است و نه صحت دارد. با توجه به رقم بالايی که شما مطرح کرديد حتی پيش‌بينی می‌کردند که اعلام اين خبر از سوی شما تنها برای اين بوده که مردم بترسند و ميزان تقاضا برای ارز کاهش يابد.
- کدام نماينده گفته‌اند؟ برخی افراد منابع من هستند و برخی هم مسوول هستند و اين اطلاعات را که از قضا درست هم هست در اختيارمان می‌گذارند؛ و آنها هم قطعاً از من خواستند تا اين اطلاعات را در اختيار مردم قرار بدهم.

*مردمی ‌که اين ارز تقلبی را می‌خرند هنگام خرج کردنش در خارج از کشور دستگير خواهند شد و دردسرش برای مردم است. اگر واقعاً به اين ميزان ارز تقلبی در بازار هست، چرا وزارت اطلاعات تاکنون برخوردی نکرده که ارز تقلبی تا کف خيابان هم رسيده است؟
- ما اميدواريم ان‌شاءالله وزارت اطلاعات هم اينها را کشف کند و با اينها برخورد کند.

*پس چرا تا الان اين کار صورت نگرفته؟
- شما از کجا می‌دانيد که تا الان اين کار صورت نگرفته است؟ آيا بايد مسائل امنيتی را هم به رسانه‌ها گفت؟ بالاخره من منابعی دارم که با آنها صحبت می‌کنم. مگر می‌شود آدم بدون داشتن منابع بيايد و حرف بزند.

*الان سوال من در مورد منابع شما نيست. شما می‌گوييد ۵ ميليارد دلار توزيع شده است و اين بين مردم دلهره می‌آورد. اگر برخورد شده پس شما چطور اعلام می‌کنيد اين رقم دلار توزيع شده است؟
- می‌گويم وارد شده است. توزيعش ممکن است يک ميليون يا ۱۱ ميليارد دلار باشد. برخی از افرادی که توزيع کرده‌اند، شناسايی و دستگير شده‌اند.

*من واضح می‌پرسم اين ارزهايی که می‌گوييد توزيع شده يا نه؟
- بله، توزيع شده است و البته برخی از توزيع‌کنندگان دستگير شدند.

*الان مردمی‌که ارز قلابی در دست‌شان است، بايد چه کنند؟
- خودشان مقصر هستند. بايد مراقب باشند که اين ارزها را نخرند. وقتی می‌روند در خيابان ارز می‌خرند اين‌طور می‌شود.

*اين حرف شما درست. اما مردم مالباخته هستند. مگر مسوول اين اتفاق ستاد مبارزه با قاچاق ارز نيست که از ورود ارز قلابی بايد جلوگيری کند؟ مردم بايد ضررشان را از چه کسی مطالبه کنند؟
- اين چه حرفی است؟ چطور در کشورهای خارجی پول قلابی چاپ می‌شود و بين مردم‌شان هم توزيع می‌شود. اينجا هم مثل آنجا؛ مگر در آنجا دولت‌شان پاسخگو هست؟ بالاخره اين ارز به نوعی وارد کشور شده است. دشمن می‌خواهد ضربه‌ای به اقتصاد کشور بزند.

*يعنی دولت خود را موظف به اين اتفاق در بازار ارز نمی‌داند و هيچ‌کس جوابگوی مردم نيست؛ از ستاد مبارزه با قاچاق تا نيروی انتظامی و نهادهای امنيتی؟
- کسی تعهد نکرده بود که مردم نروند ارز قلابی بخرند. خوب خريدند حالا هم ضرر می‌کنند.

*تامين امنيت بازار وظيفه دولت است. ستاد مبارزه با ارز مسوول نيست؟
- ما نبايد بازاری داشته باشيم که در خيابان دست ‌دلال‌هايش ارز باشد و مردم بروند از آنها ارز بخرند. شما به کشورهای ديگر برويد. مردم مگر می‌روند در خيابان ارز بخرند؟ مملکت مراجع ذی‌صلاح فروش ارزی دارد.

*اينکه با دلال‌های فروشنده ارز قلابی برخورد نشده و ارز قلابی به دست مردم رسيده مشکل مردم است يا نيروی انتظامی؟
- به هر حال عده‌ای دستگير شدند. ستاد مبارزه با قاچاق ارز بايد مراقب‌تر باشد. اما به هر حال همين مواد مخدری که هر روز وارد کشور می‌شود مگر از مبادی قانونی است؟ مگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا آن را وارد می‌کند؟ مواد مخدر تا مشروبات الکلی و مواد و کالاهای بی‌کيفيت از مبادی مخفی وارد کشور می‌شوند. خب ارز تقلبی هم همين‌طور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016