چهارشنبه 3 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مکارم‌ شيرازی: نامه‌نگاری‌های تنش‌زا حرام است

• اخيرا در سطح جرايد نامه‌هايی رد و بدل می‌شود که تنش آفرين است،‌ بنده عرض می‌کنم در شرايطی زندگی می‌کنيم که ايجاد تنش در جامعه حرام است.


ايلنا ـ يکی از مراجع تقليد شيعيان با انتقاد از نامه نگاری‌های اخير در کشور از سوی مسئولان، ايجاد تنش در جامعه را حرام عنوان کرد.

به گزارش ايلنا، آيت الله العظمی ناصر مکارم شيرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به نامه نگاری‌های اخير در کشور از سوی برخی مسئولان واکنش نشان داد و نسبت به عواقب هرگونه تنش آفرينی هشدار دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار داشت: اخيرا در سطح جرايد نامه‌هايی رد و بدل می‌شود که تنش آفرين است،‌ بنده عرض می‌کنم در شرايطی زندگی می‌کنيم که ايجاد تنش در جامعه حرام است.

استاد برجسته حوزه علميه قم افزود: ‌مشکلاتی در کشور هست که بايد به آن بپردازيم، ‌رهبر معظم انقلاب هم با تاکيد از کارهای تنش آفرين نهی کردند، اما متأسفانه باز شاهد مسائل تنش‌زا آن هم برای مسائل غير مهم در کشور هستيم.

به سراغ مشکلات اصلی مردم برويد

وی خطاب به مسئولان افزود: مسائل غير اصلی و فرعی را رها کنيد، نامه رد و بدل نفرماييد، به سراغ مشکلات اصلی مردم از جمله گرانی، ‌تورم و تحريم ها و تنگناهای اقتصادی و مشکلات اخلاقی برويد و برای حل آنها اقدام کنيد.

آيت الله مکارم افزود: سراغ مسائلی که بود و نبود آن جزو مسائل اصلی کشور نيست نرويد، نگاه کنيد به رسانه‌های خارجی که چه غوغاها و تحليل هايی می کنند و می گويند قوای مملکت به جان هم افتاده و کشور رو به بی ثباتی می رود.

وی يادآورشد: امروز در کشورهای اطراف ما شاهد مشکلات بسياری از جمله ناامنی هستيم، دشمنان فشار می آورند تا کشور ما را هم ناامن کنند و البته به فضل خدا نتوانسته و نخواهند توانست.

اين مرجع تقليد افزود: با اين وضع چرا مسائل غير مهم و فرعی را به متن جامعه می آوريد؟ مصلحت اين است که بنشيند مشکلات را حل بفرماييد و اگر اين گونه مسائل حل نشد آسمان به زمين نمی آيد.

مراجع تقليد مسئوليت دارند

وی اضافه کرد: مراجع تقليد هم مسئوليت دارند در مواقع مختلف تذکر دهند، من هم وظيفه خود دانستم که تقاضا کنم افراد از اين گونه تنش‌ها بر حذر باشند و تاکيد کنم که مشکلات اصلی مردم را حل کنيد.

آيت الله مکارم شيرازی يادآورشد: از خداوند می خواهيم که به هم ما هوش فوق‌العاده و درايت کافی و توجه به مسائل اصلی عنايت کند و طرق حل مشکلات را به ما بياموزد.

عده ای سودجو مصالح يک ملت را فدا می‌‌کنند

وی در ادامه سخنان خود به رواياتی درباره تحصيل اموال اشاره کرد و گفت: گاهی برخی برای به دست آوردن آن مسيرهای حرام را طی می کنند، عده ای سودجو در مسائل مختلف ارز و غير ارز برای اين که در مدت کوتاهی به مال زيادی به دست بياورند مصالح يک ملت را فدا می‌‌کنند،‌ نظام اقتصادی را به هم می‌زنند و برای دستيابی به ثروت بيشتر دست به هر کاری می‌زنند.

استاد برجسته حوزه افزود: مشکل اين گونه کارها از سويی اين است که انسان شخصيت خود را زير پا می گذارد، تن به هر ذلتی می‌دهد، ‌وجدان خود را سرکوب می کند،‌ همچنين افرادی در کمين او هستند تا اين مال را از چنگ او در بياورند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016